Sterk vibrasjon ved gasspådrag

Anbefalte innlegg

(2003 Audi A3 1.8T 4-dørs. Alt originalt, 58.000km)

Jeg har de siste par ukene av og til merket en vibrasjon av varierende styrke ved gasspådrag. Slik jeg har merket det så skjer det oftest når motoren er varm. Det er mest merkbart på lavt turtall i 1. og 2. gir, f.eks når jeg skal ta løst (1. gir) eller nedbremsing mot et kryss/rundkjøring for så å aksellerere igjen (2. gir). Når motoren er varm ligger den på knappe 800rpm på tomgang og denne lyden dukker opp fra 900-1000 og til omtrent 1500. Lydstyrken og vibrasjonen øker på linje med gasspådraget. Dette virker litt fjernt, men vibrasjonen dukker ofte(st?) opp når det er et lag snø/slaps på bakken.

Det første som slo meg var motorfestet, men det er mer en kraftig dirrende vibrasjon enn de typiske dunkelydene man hører ved løst motorfeste. Det virker også som at lyden kommer fra undersiden av bilen, og ikke motorrommet. Kan det være noe løst i eksossystemet, eller... girkasse? : eek :

Bilen var på EU-kontroll på NAF i dag og jeg nevnte det for han som kontrollerte, og han kunne avkrefte motorfeste, men han hadde desverre ikke tid til å sjekke noe mer så jeg er like blank. Bilen gikk forøvrig ut med 0 anmerkninger. Tar i mot råd av alle varianter. Om noen i Ålesundsområdet med litt fri kunne tenke seg å strekke en hjelpende VAGCOM-hånd så tar jeg gjerne i mot det også :) Kan betale for bryderiet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumpibump byggmakker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumpibump byggmakker

Hei

jeg har akkuratt samme problemet.. blir verst når det blir slaps på bakken eller regn av å til men forsvinner for det meste i tørt vær.. prøver å finne svaret på dette selv men jeg er nok like blank som deg.. å blir slik en dirre lyd i bilen liksom når jeg bremser på gira uder 2000 o.s.v men bilen oppfører seg normat ellers kan oxo kjenne vibrasjonene i clutch pedalen. vet ikke om du kan det men.. uansett hvis du finner svaret så vær så snill å post det her

Kan forøvrig legge til at jeg fikk 3 anmerkninger på diagnose testen hos møller.

1. luftmengdemåler

2. Vanntempaturmåleren

3. Tomgangsregulatoren

Har ingen ide om dette kan virke inn på disse lydene i bilen..

Kai

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har enda ikke hørt lyden ved motorbremsing og heller ikke når det bare regner. Men så snart det kommer sludd eller snø så øker sjangsen for at lyden kommer. Så jeg begynner å bli overbevist om at det er bare noe slaps som setter seg fast et sted og lager disse lydene og smelter så snart det blir noen plussgrader igjen. Men jeg er ikke særlig mekanisk av meg så jeg må bare gå etter magefølelsen. Jeg fikk også en VAGCOM-diagnose av Kenneth Nørve her på forumet og bortsett fra et par filleting så var det en mulig lekkasje på resirkventilen. Skal bytte denne uansett om den er synderen så får vi se. Skal holde deg oppdatert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det..

merker det egentlig hele tiden men blir værst når det snør eller er slaps.. er liksom en liten vibrasjon i clutchen som er liksom så utrolig irriterende... har misstanke om at det er mekanisk på min ihvertfall så fort jeg tar in clutchen så forsvinner egentlig det meste av vibrasjoner.. så mulig det er clutchen som begynner å synge på siste verset ikke vet jeg.. men bare litt merkelig det slår ut når det er snø/slaps på veiene.. får bare håpe noen leser dette å har vært ute for dette å kan gi en billig forklaring på dette :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi nok forskjellige årsaker. Jeg har ikke merket problemet på lenge nå, men i dag når det begynte å "snø" (hvitt sludd) så voldsomt her på sunnmøre så kom den igjen med en gang. Den kommer ved gasspådrag på lavt turtall, uansett om bilen står i gir eller ei. Jeg innbiller meg at det er sludd som fester seg et sted i understellet, siden jeg ikke kan huske å ha hørt lyden (jeg kjenner den også godt forøvrig, bare for ikke å glemme det) hvis bilen har stått stille mens snøen har kommet, men først etter å ha kjørt noen meter. Det kan jo også rett og slett være kuldegradene som gjør det. Lyden høres så absolutt mekanisk ut. Som om noe er løst og henger og dirrer :confused: Får ikke dette til å rime i det hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på focusen te modern og fadern legger det seg snø som blir te is i forstilling ved drivarmene så det blir sterk vibrasjon. vet ikke om det var noe sånt du tenkte på jeg men. hørtes ut som samme problem hos deg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig. Det var noe lignende jeg tenkte meg. Snø/slaps legger seg et sted og lager trøbbel så snart det hardner i konsistens. Vet du/noen om dette er alvorlig, eller er det bare å ta maskinvask med underspyling regelmessig? Jeg gjør det allerede (børstefritt) 2-3 ganger i måneden, så det blir i så fall dyrt etterhvert. Noen måte å forhindre dette på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.