#1 Skrevet Januar 25, 2008 Okay, nå har eg vert å kjøpt meg en turbotrykksmåler fra biltema som eg har montert. E den nye sorten med mørkt glass som eg tenkte eg sko prøva. 300 kroner. Det e faktisk ein av de målerane med mest kvalitet eg har vert borti. Alt såg forseggjort. Eg har alltid hatt ein følelse av at den måleren som er i kjørekomputeren ikke har vist riktig, så derfor eg kjøpte ein ekstern. Måleren i dashen vise 2.0, som tilsvarer 1 bar, som eg meine e litt lite med tanke på at denne e chippa. Så eg fekk meg ett lite sjokk når eg prøvde den nye. Starta stille. Målerene vise nøyaktig det samme på vakum sida. Så når motoren va varm tenkte eg at det va på tide å se ka an egentlig gir. Måleren går te to bar. Stokk som bare f når eg såg nålå gjekk langt over dette med full fres på 3 gir! ca 2,5 bar vil eg tro. Dette kan vel ikke stemme??? Kan en "original" 3b motor tåle en peak på 2,5 bar, eller har eg defekt måler? Så då lure eg på ka dokk har å sei? Stemme det at der kan være 2,5 bar, eller må eg prøve ein annen måler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 25, 2008 nå følger jeg deg ikke helt. 2 bar i instrumentet tilsvare 1 bars trykk. Disse begynner jo på 0 når det egentlig er -1 bar. Jeg måler på den slangen som går fra innsug og ned til resirk ventilen. Hvis måleren min er riktig så lader den 2,5 bar, men jeg trodde ikke dette var mulig på original motor ellers. Hvis den er original da! Trodde bare den var chippa jeg hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 25, 2008 lite trulig at du har 2.5 bar i laddetrykk .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 25, 2008 Noen finurlige måter å finne ut om måleren måler riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 25, 2008 Beklager , må lære meg å lese Trolig defekt måler, ingen bombe i fra biltema sine varer (sletta forrige innlegget mitt ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2008 Noen finurlige måter å finne ut om måleren måler riktig? kan ivertfall si det at vist du lader 2.5bar så har du stor turbo, solid bunndel og masse annet snacks i motorrommet og ikke en stakkarslig k24.Hadde vært ras for lenge siden med det trykket på org motor. Tenker at dashen din viser rett jeg.. min 3b ladet ikke mer en 1bar med chip.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 25, 2008 Va nå godt å hørre at det ikke bare er meg som tror at måler er deffekt. Hørtes nesten litt skummelt ut med så masse trykk... Får teste med en annen måler... Snakka med han som er varehussjef her i stavanger. En som jeg kjenner, og han sier at disse nye målerene deres skal være kvalitetsvarer. Altså, man får det man betaler for, men de skulle være gode... Får stikke ut å bytte i morgen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 25, 2008 Hmm.. er det vanlig med 1 bar med chip? Min viser 2.3 bar i dashen på pådrag.. Og det skal vist bare være 265 chip i den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 25, 2008 Anders, du har S4 AAN (2,5bar map), instrumentet viser 1bar grunntrykk i tillegg 1bar grunntrykk + 1,3bar ladetrykk =2,3bar= helt vanlig Min S2 ABY ladda 1,3bar og 1,5bar ved overboost (ABY = 2,5bar map), 3B motor har orginalt bare 2bars map, så enkelte chipper legges opp mot orginal map 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 25, 2008 Anders, du har S4 AAN (2,5bar map), instrumentet viser 1bar grunntrykk i tillegg 1bar grunntrykk + 1,3bar ladetrykk =2,3bar= helt vanlig Min S2 ABY ladda 1,3bar og 1,5bar ved overboost (ABY = 2,5bar map), 3B motor har orginalt bare 2bars map, så enkelte chipper legges opp mot orginal map Helt riktig jeg hadde 2.5bars mapp da så jeg skrudde bare opp til 1.5bars trykk når den var org AAN ABY lader 1.0bar org. 3B lader 0.7 org. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 25, 2008 Helt riktig jeg hadde 2.5bars mapp da så jeg skrudde bare opp til 1.5bars trykk når den var org AAN ABY lader 1.0bar org. 3B lader 0.7 org. Tror jeg formulerte meg litt feil, mente egentlig om det var vanlig å lade 1.3 på bare 265 chippen? Synes min går vel godt til å "bare" ha 265 hk i motoren.. Hvordan skrur man opp trykket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 25, 2008 Man bør vel ikke skru opp trykket sånn uten videre. Du må vel chippe eller mappe bilen på nytt med økt turbotrykk... Min er chippet hos es-tuning en eller annen gang. Skal vel ha en 250-260 hk. Syns den går meget bra til å ha så "lite" hester... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 25, 2008 Man bør vel ikke skru opp trykket sånn uten videre. Du må vel chippe eller mappe bilen på nytt med økt turbotrykk... Min er chippet hos es-tuning en eller annen gang. Skal vel ha en 250-260 hk. Syns den går meget bra til å ha så "lite" hester... Har ikke så mye å si med en k24 snurre. min fikk bra blanding. gikk helt rent og gullegode plugger etter 2000km man får bare opimalisert det med en beregnet tildet laddetrykket. trur nokk ikke det er fare for å makse k24 snurra på en 270chip.. Jeg hadde ikke gidda å betalt mange lapper bare for å mappe oppigjen for å skru trykket litt.. Snakker man turboer som leverer LITT mere luft slik at effekten kommer deretter skal jeg vær enig:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 26, 2008 Har ikke så mye å si med en k24 snurre. min fikk bra blanding. gikk helt rent og gullegode plugger etter 2000kmman får bare opimalisert det med en beregnet tildet laddetrykket. trur nokk ikke det er fare for å makse k24 snurra på en 270chip.. Jeg hadde ikke gidda å betalt mange lapper bare for å mappe oppigjen for å skru trykket litt.. Snakker man turboer som leverer LITT mere luft slik at effekten kommer deretter skal jeg vær enig:p Hvordan skrur jeg det opp? Skal koble opp lambda så kommer til å ha kontroll på blandinga.. Bilen bruker 1.3-1.5 ltr på mila som den er nå, og plugga soter igjen om jeg kjører pent over lengre tid.. Så kan virke som den får for mye.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 26, 2008 Hvordan skrur jeg det opp? Skal koble opp lambda så kommer til å ha kontroll på blandinga.. Bilen bruker 1.3-1.5 ltr på mila som den er nå, og plugga soter igjen om jeg kjører pent over lengre tid.. Så kan virke som den får for mye.. på WG er det en "topp" som må borres ut vist det ikke er allerede er gjort. under der sitter en umbrakoskrue som kan skrues nedover. Men som regel er den orginale fjøren som sitter der for slapp til å lade noe spesielt mer. man får kjøpt en stivere en på blant annet 034. Men her er en på forumet som selger også men husker ikke navnet på han. Kan også kjøpe en turboXS boostkontroller som man justerer med. Den plasseres der den orginale taktventilen sitter, også kalt N75. Men noe mer en 1.5bar skal man ikke lade. Dette er uansett en peak på k24 snurra. noen er helt sikkert uenige her, men jeg driter ivertfall i det. Jeg skriver dette bare for det funket bra hos meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 28, 2008 Napper denne opp igjenn jeg. Nå har jaggu meg måler nr 2 fra biltema begynt å tulle. Trodde den var i orden jeg, men det var den ikke... På andre giret viser den 1,2, mens på 3 så fyker den helt opp i 2,5 bar... Så jeg tror jeg leverer inn denne og og kjøper en skikkelig... Bare sånn for å vær 100% sikker at det er måler som er gåen. Original turbo på disse motorene greier ikke å gi så mye trykk??? Nå tenker jeg ikke på ka resten av oppsett tåler. Er det teoretisk mulig for turboen å gi ut så mye trykk??? Bare sånn i tilfelle måler stemmer og det er noe alvorlig galt en plass... Så, kan noen anbefale en måler som ikke er for dyr? Har brukt ett par av de som bilxtra selger. De med sota glass. Har i og for seg vert fornøyd med disse. Men noen som har noen andre anbefalinger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 28, 2008 har vdo måler å det funker veldig bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 28, 2008 før klarte min og lade 2.4 på måleren i dashen.. selger oppgav 298 hk... med chip nå får jeg den opp i bare 2.1 tviler på at den klarer og lade 2.5 bar da tror jeg ikke det er mye igjen av snurra di! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 28, 2008 Når dashbordet ditt viser 2,4, så gir den bare 1,4 bar. Må trekke fra 1 i grunntrykket. Jeg har måler som viser 0 som 0 bar. Og den går til 2,5, så i dashbordet tilsvarer det 3,5! Syns og det høres urimelig mye ut, men vil være 100% sikker at det faktisk er måler som er ødelagt. Tenker siden det er den 2 jeg har... Kommer uansett til å bytte den til en annen måler. Kommer nok til å gå for denne http://www.bilxtra.no/?ItemId=3487 Har brukt den tidligere, og syns den er grei... Ikke for dyr heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 28, 2008 Det er ikke mulig å lade 2.5bar med orginal k24 7000... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 28, 2008 Der var svaret jeg ventet og håpet på. Da forsvinner måler i morgen, så da er jeg ferdig med biltema målere. Så da kan jeg si: IKKE KJØP BILTEMAS NYE TURBOTRYKKSMÅLER! Så slipper andre å gå i samme fellen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 28, 2008 Det enkle er ofte det beste Men biltema er ikke alltid så enkelt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 28, 2008 Hehe... Har handla mye som jeg har vert fornøyd med fra biltema, så hvorfor ikke! Man får som regel det man betaler for... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 28, 2008 Hehe... Har handla mye som jeg har vert fornøyd med fra biltema, så hvorfor ikke! Man får som regel det man betaler for... kjører med revotech sin måler.. koster 800.- på kollevold funker gull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 7, 2008 Drar denne opp igjenn litt jeg. Begynner å bli litt redd for at motoren min faktisk får for mye trykk. 1-3 gir er ikke noe problem. Prøvde igjenn på motorveien i dag, og da fyker den opp mot 2 bar, og du hører at turbo jobber som bare f. Hører og at det på en måte hakker litt på maks. Akkuratt som om den ikke greier mer. Hvis det nå er tilfelle at turbo lader mer enn den skal, hva er det som kan forårsake dette? Tett WG, ødelagt magnetventil??? Noen måte å teste denne berømte magnetventilen på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...