#1 Skrevet Januar 25, 2008 Noen som vil hjelpe meg å komme frem til en rasjonell plan for å finne problemet? Bilen min er en a6 2.6 v6 avant quattro c4 96\97mod (200000km). Problemet er en vibrasjon\lyd. den hørest ut som en pulserende "rrr rrr rrr" lyd som oppstår i ulike hastigheter (frekvens øker med hastighet.). ved lav hastighet (1og2 gir-10-40km\t) er det en lav frekvent risting (svak) risting i bilen og girspak. ved 50-70 km\t er det mest en "rrr rrr rrr" lyd + svak vibrasjon i bilen (setet) + girspak. i 80-110 km\t kommer vibrasjonen også til rattet + sterkere vibrasjon i hele bilen +lyd. (ikke ved oppbremsing). Jeg har byttet mye deler på bilen: hjullager fremmex2, bremseskiver\klosser fremme, støtdempere fremme, fjærbeinslager og aksialrullelager, eibach senkesett. mellomaksling er overhalt hos gkn drivelines (begge unijoints + opphengslager). Jeg har også prøvd mange hjulsett, har nå nye 17"225\45 sommerhjul og 15" 195\65 vinterhjul. Det jeg tror det ikke er: drivledd (skiftet de som var antydning til slakk i), bremser, motor (symptomene er ikke turtalls avhengige.). Det jeg tror det kan vere er: girkasse, opplagring til flens ut fra torsen diff til mellomaksling, Dårlig\feil balansering fra gkn drivelines. Noen tips om hvordan jeg bør gå frem for å finne feilen? Langt innlegg dette, men setter stor pris på tilbakemelding. Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 25, 2008 rister d når den ruller i fri også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 25, 2008 Jepp. Litt svakere kanskje, men den rister. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 25, 2008 byttet/kontrolert hjulager bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 25, 2008 Bare kontrollert. Kjennest stramt og fnt ut, men vanskelig å si med disse. Har sittet bak i bilen å hørt etter, hører mer fremme. Så om det er bake så forplanter lyden seg veldig. Er det mulig at det forplanter seg helt til girspak og ratt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2008 Utslitte motorfester? Lite sannsynlig kanskje.. Sjekket olje i girkasse/diff om det er spon/metall i dem? Er vel magnetisk pluggen på diffen iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 26, 2008 Utslitte motorfester? Lite sannsynlig kanskje.. Sjekket olje i girkasse/diff om det er spon/metall i dem? Er vel magnetisk pluggen på diffen iallefall. Olje er byttet på begge. såg helt greit ut når jeg byttet. Motorfester er vel litt myke i utgangspungtet på disse bilene. ingen "klonk" lyder eller motorhopp når jeg napper ut clutchen i 1gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 26, 2008 Har det samme problemet med min s6. GKN har skiftet begge leddene + opphengslager. Måtte sende den inn 2 ganger for avbalansering. Har blitt noe bedre den andre gangen. Det eg ikkje la merke til da eg demonterte akslingen var at på flense bolter til akslingen var det 2 stk skiver 4gram og 5 gram (sto stemplet på skivene.) Disse skivene er for å motvirke slik vibrasjon. I Audi sine prosedyrer for montasje av mellomaksling setter de på ett måleur på bakdiffens flens. Måler da om flensen er helt rund (iht prosedyre) 0,01 mm er 1gram osv. Sakl prøve dette når eg får tid. Har skjekket alle foringer på hele bilen så har med motor gear osv.. Ps det var ingen vibrasjon i bilen før eg demonterte akslingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 26, 2008 Har en A4 som ristet som F, innbilte meg at det var forran. Men det var demperene bak som faktisk lagde viberasjonen fremover, ristet også etter demper skifte. Men, da trengte jeg visst og avbalansere alle dekkene, da den evige ristingen faktisk hadde gjort hjulene i ubalanse. Så først demper bytte og avbalansering gjorde susen for meg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 29, 2008 Mange gode tips her. noen flere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 12, 2009 *Bump* Ble det noen ordning i denne saken? Har lign. problemer med min S6 :-( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 12, 2009 mellomakselopphenget?er det bra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 12, 2009 Det er nylig byttet sammen med et dårlig bakdiff-oppheng. Vibrasjonene synes å komme fra foran, merkbart mellom 30 og 60 km/t (uansett gir), i andre hastigheter er de så og si borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 12, 2009 Bra du lagde denne tråden, jeg også har slike mysterievibrasjoner i bilen. Det er ikke kraftige vibrasjoner, men det er nok til at jeg merker det godt når jeg har kjørt en annen bil.. Mine symptomer er; Rister i bilen uavhengig av om den står i fri, i gir, kjører eller triller. Girspaken hopper og rister, og om du kjenner på den så merker du at girkassen driver å hopper en del fram og tilbake nedi der.. Det har aldri vært noe særlig med klunkelyder noen steder, vet ikke om motorfestene begynner å bli dårlige.. kan jo være de har blitt litt vassne gjennom årene. Har bestilt nye girkassefester nå, rett og slett for å utelukke at det er problemet. Har byttet understell på bilen - ingen endring Har byttet felger på bilen - ingen endring Har byttet hjullagere bak Har byttet skiver og klosser på bilen Jeg vet at bilen trenger en forstillingskontroll, og jeg syntes det var litt slakk i lageret på høyre siden framme.. kan det gi utslag? Merker mest vibrasjonene når jeg lar bilen rulle i 4. gir i ca 60, syntes jeg.. Den blir omtrent dempet ved pådrag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 12, 2009 Hva med indre drivledd? Er det noen muligheter for et det er slakk i dem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 13, 2009 Hvordan ser man at det er slakk i drivledd? Erdet indre drivledd som forårsaker dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 13, 2009 Verkstedet jeg hadde bilen inne på mente det kunne være pga. slakke i diffen, noe jeg antar er noe ala det du viser på videoen her. Var dere tosammen og dreide på hver deres hjul (motsatt vei) på videoen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 13, 2009 (endret) Nei, bilen sto i fri, og jeg drev og rotet rundt under bilen for å se hvordan forstillingen så ut.. Så merket vi at det var mye slakk fra vi begynte å tørne hjulet til noenting som helst skjedde inne i diffen eller giret. Det var jo like mye på hver side sånn sett, så jeg har lurt på om det er noe gale med en av de to da. Det må sies at venstre akslingen min falt av i sommer, og at diffen har gått rundt uten aksling påmontert (noe som skaper null motstand og sikkert en sinnsyk omdreining inni der). Men altså, jeg vet ikke hvor mye slakk det skal være der egentlig.. det har jeg aldri testet før. Det lager iallefall et bra klunk når den stopper, og jeg merker det jo når jeg gir gass / slipper gassen at jeg får feedback i girspaken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...