Stempelringhavari AAN, har noen sett dette før, 2 Bar trykk..

Anbefalte innlegg

Hei, som noen vet mistet jeg komp på S6èn min etter Rudskogen en gang...

 

Målt kompresjon var som følger (sett forfra)

 

Før Rudskogen = 9,5 på alle

Etter : 8,0 - 9,5 - 8,7 - 8,6 - 8,6

 

Etter mye om og men, fikk jeg endelig tatt tak i dette, lot bilen stå etter jeg merket meg at det var trøbbel..

 

Jeg merket dette etter en god oljepøs på bakken, ved garasjen hjemme (veivhusvent. ned i bakken) og lavere turbotrykk, ladet bare 1.6 mot normalt 2.0 på trykktoppen.

 

Motoren sveiv helt strøkent (lydmessig) så det var ikke hyggelig å begynne demonteringen av den :P

 

Fikk av toppen, så ut med bunnpanna (hvilken lettvinn og nydelig jobb :D ) opp med stemplene, for så å finne ringene "spist" opp kun i ytterkant!?!?

 

Legger ved forklarende bilder og ønsker kommentarer på dette.. Det rare er at kun "emaljen", eller den blanke delen av siden mot sylinderen er gåen. Min far har siden trykkforskjellen ble målt, ment at dette sannsynligvis var knekte stempelringer, men denne overflateproblematikken hadde han ikke sett, eller hørt om før..

 

Så over til det tekniske rundt bilen, KORTFATTET sådan :) ladet (mappet til dette) 2 bar på turbotrykkstoppen, kjørte (desverre) med org. magnetventil, noe jeg tror har gjort følgende problemstilling mulig; Noen ganger peaket trykket plutselig 2.5 bar, så da snakker vi raskt om trykk på en halv bar : eek : over det programmerte..

 

Kan trykket har ført til så stor varmeforandring at ringene har deformert seg grunnet kombinasjon trykk/varme?

 

Vil gjerne ha svar fra de med greie på 2.2 T her, vet det er mange tilstede :) Og de svarene er veldig velkomne :)

 

(orginalbilder uten komprimering kan sendes via mail, om noen synes det er bedre og har interesse av det :P )

Stempelring nett.JPG

Stempelring nett 2.JPG

Stempelring nett 3.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett bilde til, man kan se varmeantydninger ved skjøt og..

Stempelring nett 4.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje og innkjøringsmetode ble benyttet på motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

delsyntetisk, 10-40, 120 mil meget rolig kjørig til ES i Trondheim..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. 2.5 bar vs. 2.0 bar betyr ca. 23 graders økning av IAT, altså forskjellen i ambient temp mellom en vinterdag og en sommerdag. I en kort periode burde det være OK, men hvis du har ligget opp mot bankegrensen ved 2 Bar kan det være nok til å tippe over. Banekjøring med lange perioder med WOT stresser også systemet mye mer (mye høyere temp på olje, kjølevann. etc). Noe tegn til tenningsbank på stemplene?

Grunnen til at du mistet kompresjon er at stempelringene mister noe av fjærkarakteristikken når de overopphetes, og vil derfor ikke tette skikkelig mot sylinderen, dvs det kan være glipper noen steder, mens andre deler presser for hardt, og skraper bort oljefilmen.

Jeg har slitt med det samme med N75, plutselig har den smelt opp i 2.5 bar. Dette har skjedd med utetemperaturer på rundt 0 grader, og jeg har gått rett av gassen, så ingen skade skjedd. Kjører med en Turbotech MBC som jeg har oppgradert med keramisk kule. Et stort problem med mange MBC'er er at stålkula kan ruste, og da sitter den fast, med resultatet at trykket går rett i taket. Keramisk kule løser dette, og gir bedre respons.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan så sylindrene ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd men, er også interisert og vite om sylinderene var utslitte! Eller om det var bare å gå til anskaffelse av nye ringer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sylindrene var greie nok, dvs. vi honet de lett lett :P men det spørs jo på skadene som har blitt oppi der da.. Nå er motoren tett igjen og det snuses på 2.1 bar uten gjennomslag..

 

Nye ringer må du ha uansett, så bare kjøp de du, og plukk motoren i biter, om du har mistet komp og du tror toppen er tett..

 

Hva er galt med din igrunn?

 

(mine streker i sylindrene var så små at jeg måtte se de samtidig som jeg kjente etter med neglen, da kjente jeg det såvidt, kikket jeg ikke samtidig var det ikke håp om å kjenne noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg har samme problemet! Men Biltema måleren viste 5.2-5,3-5,1-5,0-5.2

Bilen har 303Mtm program å ladder 2.1 på org.målern i biln!

Syns egentli bilen går som ei kule men ryker litt av å til!

Har prøvd andre S6er med tilsvarende program, men min går betrakteli bedre!

Må vel plukke istykker å se! Finnes ikke ulyder i motor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

120 mil meget rolig kjørig til ES i Trondheim..

 

Du var ferdig med innkjøring da vi møtte deg da?.....: vinke :....: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg har samme problemet! Men Biltema måleren viste 5.2-5,3-5,1-5,0-5.2

Bilen har 303Mtm program å ladder 2.1 på org.målern i biln!

Syns egentli bilen går som ei kule men ryker litt av å til!

Har prøvd andre S6er med tilsvarende program, men min går betrakteli bedre!

Må vel plukke istykker å se! Finnes ikke ulyder i motor!

 

Ville vært ganske sikker på at det er noe galt med motoren din før du plukker den såpass fra hverandre.. verdiene du nevner er innenfor det VAG angir som "greit" med tallene var vel en smule diffuse? Jeg fikk ikke max ladetrykk heller når det var galt..

 

Du var ferdig med innkjøring da vi møtte deg da?

 

Så vel muligens sånn ut eller? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel si det sånn ....hehe :)

Masse fin lyd iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg har samme problemet! Men Biltema måleren viste 5.2-5,3-5,1-5,0-5.2

Bilen har 303Mtm program å ladder 2.1 på org.målern i biln!

Syns egentli bilen går som ei kule men ryker litt av å til!

Har prøvd andre S6er med tilsvarende program, men min går betrakteli bedre!

Må vel plukke istykker å se! Finnes ikke ulyder i motor!

 

Test med en annen måler før du plukker motoren ifra hverandre. Dobbeltsjekk også at prosedyren er riktig, åpent spjeld, etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.