Anbefalte innlegg

vel da har det begynt å oppstå problemer for første gang...

fikk startet bilen her hjemme, men jeg merket at når jeg vridde nøkkelen helt om så var den litt "svak" på en måte..

 

kjører bort på shell, leier meg en film og skal videre nedover til dama... men neida ingen respons når jeg vrir om nøkkelen... begynner å ringe noen kamerater og slikt å stresser litt.. titter over motor rommet og finner en løs ledning (grønn) med plugg på som ligger å slenger, som går videre inn i en lednings bunte over coilen.

men får konstantert at dette er en "dummy" ledning..

fikk etter mye om og men trillet igang bilen og kjørt hjem..

 

problemet er der fortsatt.. orker heller ikke å begynne å skru i kveld men vil sanke mest mulig info for den store skru dagen i morgen.

 

ok videre til fakta...:

 

når jeg vrir om nøkkelen så hører jeg ett lite "tikk/klikk" fra motor rommet. strøm har jeg og alt av instrumenter og lys virker.

så da er det helt sikkert starteren som fucker... snakket med Gunnar i ålesund på telefon og han sa jeg kunne prøve og gi start motoren ett kakk med en hammer så skulle det nok funke igjen..

 

hvilken andre metoder er det? har ikke mulighet for å handle nye deler på en søndag og er avhengig av bilen i jobb sammenheng på mandag....

noen muligheter for å "overhale/smøre" start motoren?

Motoren er en 1800 Gl..

 

Hjelp mottas med STOOOR takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som om det er releet i startmotoren som har tatt kvelden. Klikket du hører er innslaget, dvs at drevet på starteren flyttes fremover mot svinghjulet, men releet er ødelagt, derfor kobles ikke strømmen videre til selve motoren. Det er nok ikke noe du kan mekke til ,er jeg redd :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor ligger dette releet slik at jeg kan røske det ut og kjøpe nytt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innebygd i starteren, mer spesifikt, inne i innslagsenheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

osj...så da er det like greit og kjøpe ny starter fra mekonomen til 1500kr? eller er det lett og bytte dette releet? og skal jeg velge orginal deler foran andre merker?

 

 

på tide å sprette en pils å to... trenger en avslappning nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like greit å bytte hele starteren, jeg tror nemlig ikke du får kjøpt innslaget løst. Jeg tror nok en starter fra Mekonomen er like bra som orignialt, men mye billigere regner jeg med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gunnar Haugen nevnte at han hadde betalt 1800 for en starter hos Møller... så er ikke så mange lapper dyrere viss det stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg hadde samme problemet en kveld. Det viste seg at jeg bare hadde dytta på plusspolen og ikke stramma godt nok... Etter det var alt normalt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, kablene opp til batteriet sitter som støpt... og på selve start motoren finner jeg ingenting gale..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå begynner jeg å forstå mindre og mindre..... det jeg gjorde i går når jeg fikk parket bilen i garasjen etter at jeg hadde skubbet den i gang av å skru av tenninga og så prøve og sette den på igjen.. men da var den like død... vel nå nettopp gikk jeg ut.. og fikk faen meg start på første gnist! skrudde bilen av og på flere ganger og det funker som bare det nå... hva i helsiken kan ha lagt problemene for meg i går kveld da? fukt? pappa sier at start motoren kunne ha stått mellom to poler? (denne fatta jeg ikke helt)...

 

noen tips...? er dette forresten ett tegn på at startmotoren bør byttes ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og der streika bilen igjen :( er nok innsats releet i starteren som er gåent i følge Gunnar... så jeg får nok ta bussen til jobb i morgen og handle deler på mekonomen eller.no slikt senere på dagen... er fremdeles tungpusten etter å skubbe bilen.. faen jeg har dårlig kondis :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal få tidenes tips av meg her, og jeg setter en tier og en tannpirker på at dette er årsaken din:

 

Du har en deffekt hallgiver. Enten må du kjøpe en ny hallgiver, hvis du får dette, hvis ikke må du ha en ny fordelere. Hallgiveren sitter nemlig inni fordeleren. Hallgiveren får signal fra veiva om når det skal fordeles gnist, og når den tar kvelden, så blir det dårlig med gnist. Det som er litt kult med denne, er at den plutselig virker igjen, for så å ikke virke, osv..

 

Ring til møller og spør om hvordan du sjekker om halvgiveren er gåen på din bil. Jeg sjekket på min her i vinter, men vet ikke om det er samme operasjon. Du kopler en ledningsstuss inn på en av pinnenen i pluggen til hallgiveren, setter på tenningen og stryker stussen mot blokka. Kommer det en lysbue da, er giveren fckued.

 

Denne koster ca 2200 kr hos møller, og er skjelden å få tak i uoriginal. I tillegg bør du justere tenningen igjen etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra en tidligere tråd på bilforumet.net:

 

Jeg kan forklare deg hva du gjør for å sjekke om det er hallgiver, vet ikke at det er helt likt på din bil,. som på min, men her er oppskriften: (sjekk med vag at dette stemmer for din bil!!!!)

 

Ta av midterste ledningen på fordelerlokket, denne som kommer fra coil, og legg denne inntil blokka.

Ta av kontakt som går inn på fordeler med tre ledninger på, og sett inn en ledning til den miderste kontakten på denne pluggen. Sørg for at denne ikke ligger til jord, eller inntil noe annet. Så skrur du på tenningen, men chinner den ikke, og tar kabelen du forlengte fra hallgiverkontakten og slår mot jord. Gnistrer det da, kan du kjøpe ny hallgiver.

 

Dette er oppskriften jeg fikk av VAG mekaniker igår. Men som sagt, sjekk dette om det er samme runden på din bil, slik at du ikke svir av noe som ikke skal svis av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fra #vwaudi-club chat :)

 

Hva er symptomene på en defekt hallgiver? (golf 3) og hvordan oppfører bilen seg da?

død

litt tull med tenningen

:)

ikke periodevis død? at den kan starte igjen etter at den har stått i ro en stund?

kan være, men jeg har byttet 32193021 induktive givere, og det er en hall giver også. Enten så funker de ellers så er de helt døde.

SpeedWell: ok, for jeg har kjøpt ny starter til kjerra nå... fikk tips om at det var innslags releet i starteren som var fucka... bilen starter viss den har stått i ro en hel kveld, men viss jeg skrur den av og på flere ganger så starter den ikke lengre..

høre bare ett "klikk" når jeg vrir om tenninga..

mono|dUb: har du målt strømmen på starteren da?

bilen kan også skubbes i gang.. kan den det ved defekt hallgiver?

det klikket er innslaget som regel

creativx: nope.

nei

hall giveren står i fordeleren og har med tenningen å gjøre. :)

med defekt hallgiver har du lite gnist

Om motoren ikke går rundt engang, så er det ikke hall giver.

ja var slik jeg forstår det.. men er det fra startmotor>fordeler osv... eller er det fordeler og videre til startmotor?

de to har ikke noe med hverandre å gjøre

ok, for motoren går rundt når jeg først får startet den :)

Når bilen er vrang, mål spenningen på den tynne ledningen inn på starteren når du prøver å starte. Er det ikke noe spenning der så sjekk tenningsbryteren din.

 

----------

Konklusjon: defekt startmotor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, lang historie kort, så får mannen som har byttet dullioner med hallgivere mene hva han mener:

 

I vår kjørte jeg opp til Tuningstore på Vennelsa. Kjente egentlig det var noe muffens med bilen, men kunne ikke sette fingeren på hva. Jeg kjørte inn i garasjen på tuningstore.no, og prøvemonterte en støtfanger. Monterte så tilbake originalfangeren, og skulle kjøre ut av garasjen. Bilen startet da pluteslig ikke. Etter mye mekking av fire mann fant vi ut at bilen ikke hadde gnist.

 

Etter en liten tenke pause prøvte vil bilen igjen, og vi fiklet med fordeler lokk og rotor, og vi byttet disse to delene. Startet bilen, og den gikk helt nydelig på tomgang. Jeg begynte å rygge ut av garasjen, kommer utfor med bakdekka, og har da kjørt 3-4 meter, før bilen dør. Vi begynner å mekke igjen, og konstaterer ;ingen gnist, altså samme problem.

 

Nå forlater imidlertid gutta meg for en liten stund, og jeg sitter alene og tenker, ringer så til møller og snakker med en verkstedmann, som jeg rådfører litt med. Han gir meg oppskriften som står over, som fører til sveisebue over hele verkstedet, og konstantert defekt hallgiver.

 

SÅ, altså, en defekt hallgiver kan være en "komme & gå feil", bilen var tross alt helt frisk når jeg parkerte den. Men du trenger ikke kjøpe en ny fordeler, det er bare å teste hallgiveren, som anvisningen står over,så vet du om det er denne som er tatt kvelden. Men som det står, sjekk med Møller om det er samme fremgangsmåte på din bil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var det en corrado dette gjaldt? og min bil dør ikke ut! den funker som faen når den først får gangen på seg...

får se konklusjonen når jeg får montert den nye starteren i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var på en Corrado. Den funket som faen den også, helt til den plutselig ikke gjorde det lengre. Er sikker på at den hadde funket som fy på veien også, selv om den var defekt, så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du skylder meg forresten en tier og en tannpirker! det var startmotoren som var dau!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er gull, godt det ordner seg. Send meg kontonr for 10'ern og tannpirkeren. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe : cool :

 

nå er det snart på tide og sove tror jeg... er helt mørbanket i kroppen etter å ligge på store grus steiner i endel timer... og må si jeg fikk en god støkk i meg når jeg løsnet den gamle start motoren.. både girkasse og motor datt 5cm ned!

 

: sove :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, oppstod noe rart i dag.. vet ikke om det kan sees på som noe problem men viss noen har svaret så er det bare å skrike ut...

 

bilen fungerte helt feilfritt i går og i dag funket den fint til morgenen av, så skulle jeg kjøre ut og levere den gamle starteren og handle meg lunsj + diverse... satt meg i bilen, vridde om tenninga... DUNK sa det... kom ett godt smell fra motor rommet når den var på vei til å starte, dunket varte ett sekund og bilen startet rett etterpå... merket ingenting galt når jeg begynte å kjøre og bilen har fungert helt suveren i ettermiddag/kveldinga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som vet svaret? bilen fungerer fint men jeg vil hvite hva som skjedde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp byttet både starter og fordeler(defekt hallgiver) på golfen min.

 

 

Om hallgiveren er defekt hindrer ikke det starteren i å slå inn.

 

Min bare ble sur av og til spess. når den var varm, kunne kime

den på starteren i 10 min. før den endelig starta.

 

Etter og ha hold på sånn i noen mnd. skjer det selvfølgelig ting med starteren.

 

Den begynte slik du forklarte, så gikk det en stund så virket den igjen helt uten videre.

 

Tilslutt så kuttet den helt ut.

 

Pelte ifra hverandre starteren, konstanterte at den ene børsten

var dass og at starteren var full av rust innvendig.

 

Rensa alt og slengte det inn igjen, og alt fungerte bra en uke eller to til før den gikk tilbake til klikkene igjen.

 

Releet var også dass.

 

200 KR hos våre kjære NBS :D

 

Ny starter og alt har vært ok siden de t;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen funker jo bra nå... bare det forbaska dunket jeg lurer på hva kan være... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.