#1 Skrevet Januar 29, 2008 Hei! Har en 91 A100 2.3E Quattro som jeg skal tyne rundt isen I Funesdalen til helga, men jeg er litt spent for den fjusker litt stundomtil: bh : sånn som jeg opplever den så er den som regel grei første turen når bilen har stått over natta. Bortsett fra at den da går veldig høyt på turtall og jager mellom 1000-2000 omdreininger i starten, men den går relativt reint på tomgang og ved vanlig kjøring når den høye tomgangen har gitt seg etter 0.5-1.0 km. Men om jeg stopper bilen og starter litt senere, kan den være litt annerledes. Da kan den gå ruskete på lav tomgang, og når jeg kommer inn imot kryss o.l. stopper den nesten. Da rykker det også litt på vanlig kjøring. Det er ikke alvorlig enda, men det er sinnsykt irriterende. Kunne tenkt meg å fått bukt på dette før helga så jeg ikke blir stående borte hos søta bror! Mulig det er på tide med pluggskifte med fordelerlokk og rotor muligens. Ikke lenge siden den ble litt sånn ustabil. Alle innspill mottas med stor takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 29, 2008 Lambdasonde? Tomgangsstabilisator? Skiftet bensinfilter i det siste? Kan være verdt å sjekke pluggene og rotor som du sier også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 29, 2008 Takker, går vel an å måle lamba ikke sant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 30, 2008 Det eneste gåen lambda vil føre til er økt bensinforbruk. Motoren "safer" og feter opp blandingen når lambdasignalet blir dårlig eller forsvinner. Den kan ganske enkelt måles ja, men jeg tror kanskje jeg ville lagt innsatsen i andre komponenter til å begynne med. Dårlige tenningsdeler får sjelden skylda for forhøyet tomgang, der snakker vi vel heller luftlekkasjer, dårlig funksjon på tomgangsstabilisator og dårlig regulering på bensintrykket. Ut mot skjermen på passasjersida (på bensinmengdefordeleren) sitter det et potmeter som gir motorstyringen beskjed om åpningsgraden på luftmåleplata, hvis denne feiler vil det gå på bekostning av trykkreguleringen. Sist kan vi jo dra inn temperaturgiveren for motorstyringen (den lille av de to som henger på øvre vannstuss), jeg tror ikke den koster mer enn at du bare kan bytte den om den fortsatt er "levert med bilen ny" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 30, 2008 Luftlekasje på den store svarte belgen som går til innsuget er vel en gjenganger på disse bilene, da ofte på undersiden slik at du ikke ser sprekken uten å demontere den eller bruke startgass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...