Kombiinstrument Audi A3 1,8T

Anbefalte innlegg

Heisan jeg fikk et aldri så lite problem her forleden, vet ikke om det skjer ofte akkurat. Men var ute og kjørte her en dag og ut av ingenting ble hele panelet svart, tripteller/klokke stoppet/samt lys for talskivene ble helt svart... eneste som var lys i var nålene til talskivene :P. Jeg tok derfor turen til Autoservice Audi WV i ørsta og fikk dem til og se på det. De fikk den Kobla opp på computer og kjørte en diagnostikk. Og der var alt helt ok!... eneste dem sa var at det var absolutt ingenting og gjøre med en bare å få bestilt helt nytt fra Tyskland og det ville koste meg 5-6 tusen. Men så sa de også at jeg selfølgelig kunne ta turen til et bilverksted og høre om de hadde liggende et panel av en A3! og om de hadde liggende så måtte jeg sjekke at serienummer og alt stemte bakpå panelet, så kunne jeg ta det med meg til de igjen slik de fikk kode om startsperra. Men da kommer det jeg lurer litt på.. håper noen har et svar. Vil den km stand som bilen har gådd nå komme opp i det brukte panelet? har veldig lite peiling på slikt hvor Tripptellerinfo blir lagret. :) Takker for alle kloke svar jeg kan få!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få den riktige verdien på ditt "nye" instrument må dette kodes inn manuellt. Dersom det kombiinstrumentet du kjøper er nullstilt så vil både Møller og evt. du selv kunne sette korrekt verdi med henholdsvis VAS eller Vag-Com.

Dersom det ikke er nullstilt må det kraftigere lut til verks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat! jeg sjønner. Men tror du selv at jeg trenger og bestille meg et helt nytt panel? eller kan det gå med et brukt alt etter som? er Vag-Com det instrumentet du kobler bilen opp i mot det altså! da har jeg lært noe nytt i dag og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan montere ett brukt kombiinstrument, ingen tvil, men om det var en fvanlig feil på det type instrument så kan du jo være riktig uheldig med det "nye" brukte instrumentet ditt også. Får du det billig nok er det jo ingenting å lure på :)

 

Vag-Com er et fullverdig diagnoseverktøy for Vag, og kobles opp mot bilen for diagnoseformål som å avdekke feil, feilsøke, kode styreenheter, grunninnstille, etc. etc.

 

Utviklers hjemmeside finner du her.

 

Norsk forhandlers side finner du her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat! ja nei jeg får meg et til 1500kr :=) så ikke det verste det akkurat. Men da skal jeg se på det etterhvert! så får vi håpe det funker og går seg til uten problemer. Så ingen problem og få ta Ned VAG-COM til laptoppen og fått tak i en seriellkabel? virkelig et program det er verdt og sette seg inn i og bli kjent med! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svært usikker på om Møller evt. kan hjelpe deg med å stille inn riktig km.stand på et brukt instr. Veit de kan stille et helt nytt fra 0 km til ønsket km.stand, men KUN EN GANG. ( Jobber der selv )

 

Imidlertid finnes garantert slikt utstyr så man kan programmere dette helt fritt. Finnes jo en og annen importbil hvor nettopp det er utført...:) Møller har derimot hverken utstyret eller muligheten for å gjøre annet enn beskrevet over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok Bent :). Har du en viss aning om hvilket software som blir brukt da? i og med at møller pratktiserer VAG-COM?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller benytter ikke Vag-com. Det apparatet veit jeg derfor ingenting om, men det skal være temmelig likt som Møllers VAS.

 

Veit ikke noe om software osv. annet enn at VAS apparatene er bygget av Siemens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey! trodde det var VAG-COM dem brukte jeg :). Ja nei får se om det er mulig å få til et brukt kombipanel. Vist ikkje så får jeg bite i støvet å bestille meg et nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet instrumentpanel på A6`en min. Kjøpte et facelift instr. med kjørecomp. fra en Allroad hos en høgger i Sverige og fikk det sendt over hit. Kostet ca 1500. (dette var i fjor). Fikk kodet startsperre osv hos Møller, og var hos en bilradioforhandler i Oslo og fikk kodet instrumentet sånn at km på instr. stemte med faktisk kjørte km på bilen min.

 

Møller kunne ikke justere km på bytteinstrumentet mitt, fordi det ikke sto i null, men i 115.000 eller noe slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet instrumentpanel på A6`en min. Kjøpte et facelift instr. med kjørecomp. fra en Allroad hos en høgger i Sverige og fikk det sendt over hit. Kostet ca 1500. (dette var i fjor). Fikk kodet startsperre osv hos Møller, og var hos en bilradioforhandler i Oslo og fikk kodet instrumentet sånn at km på instr. stemte med faktisk kjørte km på bilen min.

 

Møller kunne ikke justere km på bytteinstrumentet mitt, fordi det ikke sto i null, men i 115.000 eller noe slikt.

 

forbannet greie da, Møller her i Bergen påstår fortsatt at det er umulig for de å kode om startsperren så lenge det ikke er et nytt instrument (kjøpt av de...)

 

jeg har et instrument som har km 0 og jeg skulle absolutt hatt inn. men Møller påstår fortsatt hardnakket at det er umulig. Selv om andre Møller forhandlere jeg har snakket med, sier de kan gjøre det (men litt langt å kjøre 100 mil for å få det til... :)

 

Hvilken Møller ordnet det for deg? evt har du en kontaktperson der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. møller slutter aldri å overraske/ skuffe! Ikke ta noe svar for gitt, det finnes alltid minst en annen sannhet enn den Møller forsøker å få deg til å tro! Jeg var hos Møller Bærum, leverte bilen inn på verksted, og har ikke peiling på hvem som ordnet det! Imidlertid måtte det gjøres via pc, online til Audi Tyskland, og teknikeren hos Møller sa at han heller ikke visste hva som faktisk ble gjort. Dette er et sikkerhetsspørsmål og noe audi Tyskland tar seriøst.

 

Som sagt: Møller-->verksted-->tekniker med pc-->online til fabrikken i Tyskland-->ferdig på 20min! Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men da gjør jeg følgende! kjøper meg et brukt hos en høgger, et jeg faktisk har på hand. Ringer møller Autoservice i ørsta og ber dem kode om Startsperren og eventuelt nuller ut og stiller til rett slik tripptelleren får de verdiene bilen har gådd per i dag. Kan ikke fårstå at man absolutt må bestille et nytt for at dem ikke skal få til og kode startsperra på et brukt et. Det ville jo si det samme som at kombipanelet var bare og kaste rett etter bilen havna hos høggern :P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kode startsperre på et brukt instr. er ikke noe problem. Km.stand derimot er litt usikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kode startsperre på et brukt instr. er ikke noe problem. Km.stand derimot er litt usikkert.

 

Ok den er go da vet jeg det. Da får jeg finne ut av den andre biten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet instrumentpanel på A6`en min. Kjøpte et facelift instr. med kjørecomp. fra en Allroad hos en høgger i Sverige og fikk det sendt over hit. Kostet ca 1500. (dette var i fjor). Fikk kodet startsperre osv hos Møller, og var hos en bilradioforhandler i Oslo og fikk kodet instrumentet sånn at km på instr. stemte med faktisk kjørte km på bilen min.

 

Møller kunne ikke justere km på bytteinstrumentet mitt, fordi det ikke sto i null, men i 115.000 eller noe slikt.

 

hmmm lurer da på virkelig hvem den bilradioforhandleren i Oslo er? for jeg tok meg nettop en telefon hos møller i ørsta og fikk prata med en Audimekaniker, greit ingen problem og kode om sperra! meeen km stand kunne ikke gjøres noe med på grunn av at det var bare noe man kunne gjøre en gang påsto han hardnakket og kunne ikke programeres om. Så da måtte eventuelt han bilradioforhandleren gjøre seg fett med penger mente han :P:P. Jaja litt av et styr det der hehe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"offisielt" så kan ikke KM kodes om, men har jo sett selv at dette er ingen problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.