Hovedbremsesylinder Golf mk1/mk2

Anbefalte innlegg

Hei folket

 

Jeg skal skifte hovedbremsesylinder på prosjektet og det dukker selvfølgelig opp noen problemer.

 

Den originale har 2 bremselysbrytere, en på hver side av sylinderen.

I tillegg har den nivåbryter i lokket.

 

Den jeg skal sette på (fra Golf GTI 16V) har ikke disse to bryterene...

 

Det andre jeg lurer på er om bremsesrørene må settes på bestemte plasser på hovedbremsesylinderen.

 

Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn her satt jeg på min golf2, bygger om til 16v.Sett forfra på bremsekraftforstrekeren så går røra fra :

-venstre bak til passasjerside foran

-venstre foran til passajser side bak

-Høyre foran går til førerside foran

-Høyre bak går til Førerside bak

 

Var sånn det stod på den gamle før jeg bytta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk

 

Jeg antar at bremselysbryteren din står på pedalen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, sitter i forbindelse med pedalen en plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Hei folket

 

Jeg skal skifte hovedbremsesylinder på prosjektet og det dukker selvfølgelig opp noen problemer.

 

Den originale har 2 bremselysbrytere, en på hver side av sylinderen.

I tillegg har den nivåbryter i lokket.

 

Den jeg skal sette på (fra Golf GTI 16V) har ikke disse to bryterene...

 

Det andre jeg lurer på er om bremsesrørene må settes på bestemte plasser på hovedbremsesylinderen.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Hvilken utgave av Golf GTI 16V hovedbremsesylindern har du? Det er et skille i '88/89.

 

Jeg har en nyere enn '89 22mm (fra en 92 Passat) og den passer veldig dårlig mot orginale '83 GTI 9" bremsekraftforsterkeren.

*Se bilde under for forskjeller*

 

EDIT: Pre '89 er kun 20.64mm dvs samme som man har orginalt.

img_3658_web.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok den samme jeg har fått tak i...pokker også da...

 

Kjøpte til en 1990-modell...

 

Da er det vel bare å prøve igjen...og skaffe en som passer.

 

Vet du om den første av de du nevner passer?

 

Dårlig hukommelse...den er ikke helt lik, men ikke langt unna...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Det er nok den samme jeg har fått tak i...pokker også da...

 

Kjøpte til en 1990-modell...

 

Da er det vel bare å prøve igjen...og skaffe en som passer.

 

Vet du om den første av de du nevner passer?

 

Jeg var inne og editerte akkurat når du svarte. Pre '89 Golf 2 GTI 16V er 20.64mm så det hjelper lite. Jeg har ikke fått verifisert om Scirocco 16V 22mm hovedsylinderen er samme som Golf 2 22mm.

 

Scirocco 16V bremseservoen passer nesten (ryktet sier at man trenger å bytte hele pedalboksen sammen med Scirocco 16V bremseservoen).

Golf 2 16V bremseservoen passer visstnok på Golf 1 festene på veggen men man trenger visstnok å forlenge staget fra pedalen til servoen. (Dette er ikke verifisert ennå)

 

 

Eller så får man lage en spacer mellom 22mm bremsesylinderen og orginale 9" servoen. (Lite trolig at biltilsynet godtar denne uten en 3dje parts verifikasjon)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...her er bilde av min...som du ser er den veldig lik, men med en annen innfestning...

dcp_3702.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet fra en tråd på VWVORTEX

 

will a 22mm Master Cylinder from an A2 fit on a 1980 Cabby Booster?

 

RacerX wrote:

 

It's possible to use your current pedal cluster. You can put tee fittings in the brake lines to use the pressure switches for the brake lights. That's what I did on mine. Or you can get the switches on the pedal cluster and change clusters.

Changing the pedal cluster is a major PITA. Goodridge sells the tee fittings, or you can find them on old air cooled beetles. If you have the flaring tool to make ISO bubble flares, or you plan to run new brake lines anyway, I'd avoid changing pedal clusters.

 

And yes, any 1985 1/2 or later A1 car (Cabriolet or Scirocco) has the right booster for the 22mm master cylinder. It doesn't have to be a 16V Scirocco to have the later booster. The 8V Sciroccos and Cabriolets have the same booster with an A2 style 20.5mm master cylinder.

 

BTW, if you are using rear disc brakes with the Kelsey Hayes front calipers, or Girling 54 front calipers (10.1" or 11.0" discs) with rear drums, the 20.5mm master cylinder you have is probably the best choice. If you want to run Girling 54 fronts with rear discs, then you need the 22mm master cylinder swap to do that, and it's not bad with Girling 54 fronts and rear drums. With the 9.4" fronts and rear drums, the 22mm master cylinder mostly makes the pedal harder to push. It's a downgrade with the stock brakes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vet jeg i hvert fall hvordan jeg kan løse bremselysbryterene.

 

Men jeg ble litt i tvil om hovedsylinderen passer direkte på forsterkeren...

 

Så vidt jeg skjønner av teksten er det samme forsterkeren på GTI'en min, cab'en og på 2'eren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Da vet jeg i hvert fall hvordan jeg kan løse bremselysbryterene.

 

Men jeg ble litt i tvil om hovedsylinderen passer direkte på forsterkeren...

 

Så vidt jeg skjønner av teksten er det samme forsterkeren på GTI'en min, cab'en og på 2'eren.

Nei, det er ikke samme bremsekraftforsterker på '83 GTI og Golf 2.

 

Det er kun A1 chassis biler produsert etter '85 1/2 altså Golf 1 Cab eller Scirocco med 9" bremsekraftforsterker som kan montere 22mm hovedsylinder. Bremsekraftforsterkeren fra A1 chassis etter '85 1/2 passer mot '83 pedalboksen, men mangler da bremselysbryter (Bryteren sitter på pedalboksen for A1 chassiset etter '85 1/2)

 

9" A2 bremsekraftforsterkeren passer i A1 chassiet, men passer ikke rett på pedalboksen da stempelstangen er for kort (slik jeg har forstått det), men det er mulig å modifiserer denne. I tillegg så mangler bremselysbryteren.

 

Jeg skal prøve å verifiserer dette ved å sammenlikne delenummer på A1 chassis før og etter '85 1/2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik T-kobling som nevnes i den engelske teksten er også brukt på mange Audier..

 

Delenummer 803 611 755..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltså trenger jeg 9" forsterker fra Cab eller Scirocco av nevnte modeller...det bør jo la seg oppdrive...

 

I tillegg disse t-stykkene...det bør ikke bli store problemet.

 

Da er det bare å begynne å lete...

 

Ser også at han mente 20,64mm fungerer helt fint så lenge man har tromler bak. Er det ikke noe å hente på bytte før jeg bytter til skiver bak?

 

Vil jo tro at det blir noe bedre med større hovedsylinder uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.