#1 Skrevet Januar 30, 2008 Har luftet dette problemet i litt diverse tråder både her på forumet og andre steder, og jeg har søkt på alt jeg kan tenke meg kan ha noen sammenheng, lest sikkert 1000 tråder her på forumet uten å finne noe som hjelper. Begynner rett og slett å bli litt desperat, så tips som kan føre til at dette blir løst vil bli satt helt ubeskrivelig stor pris på! Saken er altså at motoren min starter helt fint når den er kald, men når den er varm er den utrolig treig. Får start på den til slutt, men på det verste kan det ta 3*10-12 sek med kinning før den fyrer. Den går litt ruskete når den endelig starter, hvis jeg gasser litt forsiktig på 900-1300 rpm så rister den fælt, men hvis jeg enten ruser den opp skikkelig et par ganger eller bare begynner å kjøre, så går den helt perfekt etter noen få sekunder. Dysene er nye og tette, så det er ikke de som lekker bensin ned i sylindrene. Dette var den første forklaringen jeg fant, og det første jeg sjekka. Har prøvd å kjøle ned igjen både temp-sensoren på kjølevann-stussen foran på motoren (denne er vel bare til instrumentet uansett..?) og termobryteren på baksiden av motoren, uten at det gjorde noen forskjell. Ut ifra dette har jeg antatt at termobrytern funker som den skal, men er det noen måte jeg kan måle det på for å være sikker? Hva er schubabschaltventil? Sitter under/bak luftfilterboksen, og har en vakuumslange som går frem til noe fordeling og deretter til termobrytern. Skjema nedenfor. Andre tips til feilsøking mottas med stor takk! Begynner å bli ganske oppgitt her nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 6, 2008 Var ikke mange tips her gitt... Har nå også byttet alle temp-sensorer på motoren, og sprayet med startgass på alle luft- og vakuum-slanger, uten at noe av dette ga noe som helst resultat. Ingen som har noen tanker om hvor jeg skal fortsette feilsøkingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 6, 2008 Det er vel ofe dyser som lekker som er problemet ja, eller kaldstrt dysen eller temp føleren for denne. Antar du også har sjekket denne dysen... Her er en OK link om K-jet http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/k_jetronic.shtml Kan det være akkumulatoren din som er problemet Når du stopper motoren, skal den holde bensintrykket nokså lenge (husker ikke trykk/tid, og finner det ikke i farten) men jeg antar at dersom trykket forsvinner vil du måtte kinne lengre? Har slitt med gamle k-jet innsprut selv også, og det er noe klatt når det ikke virker Byttet ut med Megasquirt på den siste jeg hadde (turbo) og deeet funker kanon :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 7, 2008 Ta av kontakten på kaldstartdysa og se om det hjelper. Min 2.2 KV var også ruskete når den var varm. Tok av kaldstartdysa og startet lett som bare det både når den var varm og kald 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 7, 2008 Kaldstartdysa er frakoblet, men skal fortsatt sjekke om den lekker selv om den er frakoblet. Dysene skal være nye så vidt jeg vet, men uansett så er jo bilen tungstartet når den er varmet med motorvarmer også, ikke bare når den har vært kjørt nylig. Skal sjekke det du nevner med trykk Torgeir, selv om jeg er litt usikker på det også pga det ikke blir noe bedre om jeg tvangskjører bensinpumpa i 10 sek før jeg prøver å starte... Har forøvrig akkurat vært å hentet meg en delebil med MC-motor nå, så hvis jeg ikke får orden på den jeg har rimelig kjapt så bytter jeg heller hele motoren. Hadde egentlig tenkt å trimme først, men vi får se. Takk for alle tips så langt hvertfall, da har jeg et par ting til jeg kan undersøke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 7, 2008 Hva er schubabschaltventil? . "thrust turn off valve" direkte oversatt fra nett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 7, 2008 "thrust turn off valve" direkte oversatt fra nett Jeg er relativt habil i engelsk altså, men det der må jeg innrømme at ikke sa meg stort mer enn schubabschaltungsventil.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 7, 2008 Jeg er relativt habil i engelsk altså, men det der må jeg innrømme at ikke sa meg stort mer enn schubabschaltungsventil.... Gammel tråd, men prøver. Ser du sier du har KU motor. Jeg har en 90 med KV motor, akkurat samme problem. Starter fint når kald, bare litt ruskete tomgang men med å ruse den litt et par ganger går det fint. Varm er den håpløs, hvertfall etter den har stått i ca.10-15min og lenger. Tvangskjørt pumpa som deg. ikke noe forskjell egentig. Byttet bensinpump og filter, siden det var en stygg lyd i pumpa som satt der. Men hjalp nok ikke dessverre. Funnet ut noe? Skal sjekke dyser og om kaldstart dysa event. lekker. (koblet i fra) Men varmkjøringsregulatoren, kan det være denne? tok av stikkeren og målte motstanden, 23,5 ohm ca. når motor var varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 7, 2008 Har tilsvarende trøbbel på KU'a mi også (-87 100 CSq). Starter momentant og går "klokkerent" når den er kald, antok at det har noe med kaldstarten å gjøre.... Hvis den er tungstartet pga at dysene lekker og det må bygges opp trykk i systemet igjen så skulle vel problemet være der selv om den har blitt kald igjen. Hvis den er tungstartet pga at dysene lekker og at det derfor er for mye bensin i sylinderne så kan jeg forstå det, i og med at dette muligens "tørker ut" når den har fått stått en stund (og blitt kald). Grunnet oppussing av leilighet for salg i Oslo får jeg ikke sett på dette før utpå sommeren, da bilen står i Trøndelag. Følger med her og kommer evt tilbake med noe hvis jeg finner noe lurt. Mvh Cato c",) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 10, 2008 har samme problemet, kan starte fint hvis den har stått en stund, men et kort stopp f.eks så vil den noen ganger ikke starte. helt tilfeldig om den starter eller ikke etter et stopp. når den er kald starter den alltid idag ville den ikke idet hele tatt, hadde kjørt ca 1.5 mil, stoppet først en gang, så en gang til kort etter for å fylle bensin og da ville den ikke fyre, prøvde å prøvde, venta i 15min om gangen men ikke tegn til liv. pluggene var tørre og fine. taua den igang og fyrte ikke før etter 200-300m i 50km/t. kan starte den, stoppe den igjen for å prøve igjen med en gang, men nekter å fyre. tenker på å bytte dysene, kostbart men får bare prøve.. er det bare å dra de ut? sitter de hardt? er en MC motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 10, 2008 Har sendt deg PM, Tore:) Og det er bare å trekke dysene rett ut ja. De sitter ikke hardt, men er litt vriene å få godt tak på. Jeg brukte en polygriptang, og da trengte jeg ikke bruke noe makt i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 27, 2008 tar opp igjen denne. idag sto bilen min fra 7.30 til 15.30 i solsteika på jobben, og nekta å starte når jeg skulle hjem. det som skjer er att bilen tenner et sekund men dør ut igjen.. og etter det ingen tegn til liv.. bilen sto på jobben til halv 9 på kvelden men fremdeles ingen tegn til liv. taua den iveien og startet med en gang.. igår stoppa jeg på bensinstasjonen, og da var det HELT PÅ HÅRET att den startet, sto å hosta lenge på 800-900rpm før den plutselig kom seg igjen.. måtte sitte å pumpe på gassen for å holde den igang kan dyser som drypper forårsake dette også? har aldrig hatt start problemer etter att den har stått, sto jo rolig i 8 timer.. ved vanlig kjøring går bilen normalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 27, 2008 jeg hadde ett lignende problem på min 2,2KV motor...der var det tetningene til dysene som var gåene...sitter tykke o-ringer som tetter mellom dyse og bakelytt innsats i toppen...prøv å bytt bakelytt innsatsene og o-ringene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 27, 2008 Har du prøvd å holde gassen helt i gulvet fra før du begynner å file på startern, og helt til den starter? Min fyrer alltid når jeg gjør det, selv om det kan ta over 20 sek med filing på det verste. Den var helt fin en stund nå i våres, men de siste par ukene har den blitt mye verre igjen. Skjønner det absolutt ikke. Eneste jeg tenkte å teste en dag, er å bytte ut banjobolten på kaldstart-dysa med en vanlig bolt, i tilfelle den lekker selv om jeg har koblet fra ledningen som styrer den. Men det er rart, for noen ganger virker det som den ikke får bensin (null tenning, men går helt fint når den starter), mens andre ganger virker det som den får alt for mye (fusker og "bobler" når den endelig starter, blir fin etter litt kjøring eller hvis jeg holder den på 3000 rpm i noen sekunder). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 27, 2008 jeg hadde ett lignende problem på min 2,2KV motor...der var det tetningene til dysene som var gåene...sitter tykke o-ringer som tetter mellom dyse og bakelytt innsats i toppen...prøv å bytt bakelytt innsatsene og o-ringene.. Er det o-ringene i sprut-enden på dysene du tenker på, eller tettingen øverst, rett under sekskanten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 28, 2008 er jo et helt forferdelig irriterenes problem, hvis det først skjer så står du jo der, kan jo ikke legge ut på langtur med noe slikt.. skal se om jeg får bestilt nye o-ringer, kan værtfall prøve det først.. om de ikke har gått ut av produksjon da eller har mekonomen kun o-ringer kansje? Har du prøvd å holde gassen helt i gulvet fra før du begynner å file på startern, og helt til den starter? nei, har kun prøvd å pumpe med gassen, virker som om den ikke får bensin, ettersom den bare dør ut etter 1 sek første gangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 28, 2008 Er det o-ringene i sprut-enden på dysene du tenker på, eller tettingen øverst, rett under sekskanten? De øverste, rett under sekskanten. De stivner iløpet av så og så mange år og holder ikke tett. I tillegg blir ofte innsatsen skadet når man drar dyser inn og ut, med falskluft som resultat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 28, 2008 hvordan er det å få ut selve innsatsen...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 28, 2008 må skrues ut med 11mm umbrako...eller lage deg verktøy sjøl...har det liggende her enda etter at jeg laga når jeg bytta.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 2, 2008 drar opp igjen denne idag startet bilen helt fint etter en hel dag i solsteika, kjørte en km, var innom butikken og startet fint når jeg skulle dra, hadde glemt kortet mitt så måtte hjem å hente det, dro tilbake og når jeg da skulle dra igjen, fyrte bilen men datt ned til 1000rpm og står og hoster og harker og får ikke opp mer turtall. måtte pumpe med gassen og plutselig kom turtallet tilbake.. kan nevne att jeg da må holde inne knappen som aktiverer kaldstartdysa når dette skjer, har egen knapp på den, slipper jeg den dør bilen helt ut. har nettopp skiftet dyser fra gamle audien, og den var ikke slik.. samt nye innsatser og o-ringer.. har også byttet tank + bensinpumpe (grunnet lekk) så har utelukket pumpe.. bensinfilter er også byttet nå er jeg drittlei. kan det være varmkjøringregulatoren? eller kan denne forårsake det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...