Ettermontert xenon flipper ut ABS'en

Anbefalte innlegg

Jeg har originalt xenon på bilen.

 

For noen uker siden ettermontert jeg et xenon-kit 50w i fjernlysene og alt funket fint.

Men av og til når jeg skrur på fjernlysene så blir det tivoli-stemning i dashbordet.

Slik ser det ut da:

Dash_ABS-1.jpg

 

 

 

Så må jeg skru av tenningen og når jeg starter den igjen, så er nesten alt ok. Det gule lyset til venstre (trekant ! med pil rundt) lyser ennå. Når jeg så skrur av tenningen og starter bilen igjen er alt hunky-dory!

Jeg har prøvd å skru av og på (jeg lar de stå på i minst 20 sek.) fjernlysene ganske mange ganger for å prøve å finne ut om det er noe spesielt som gjør det. F.eks. har jeg prøvd med bremsepedal inne og ute, rullende og stående i ro, men jeg klarer ikke å reprodusere feilen når JEG vil.

 

Vag-com sier dette:

 

Address 01: Engine

Part No SW: 8E0 909 518 AA HW: 8E0 909 018 A

Component: 1.8L R4/5VT 0004

Coding: 0011701

Shop #: WSC 130832

 

 

1 Fault Found:

18057 - Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller

P1649 - 008 - Implausible Signal - Intermittent

 

Readiness: 0000 0000

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes

Part No: 8E0 614 517 A

Component: ABS/ESP allrad 1726

Coding: 04475

Shop #: WSC 06435

 

 

2 Faults Found:

18256 - Please check DTC Memory of Engine Controller

P1848 - 35-10 - - - Intermittent

65535 - Internal Control Module Memory Error

00-00 - -

-------------------------------------------------------------------------------

Address 09: Cent. Elect.

Part No: 8E0 907 279 E

Component: int. Lastmodul NDL 0305

Coding: 00012

Shop #: WSC 63351

 

 

1 Fault Found:

01312 - Powertrain Data Bus

79-10 - Please Check Fault Codes - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------

Address 17: Instruments

Part No: 8E0 920 900 LX

Component: KOMBI+WEGFAHRS. RB4 D36

Coding: 01100

Shop #: WSC 00785

WAUZZZ8E83A229104 AUZ6Z0B0311551

 

 

1 Fault Found:

01316 - ABS Control Module

49-10 - No Communications - Intermittent

 

 

 

Noen som har en idé hva som kan være feil eller hva jeg kan gjøre for å unngå dette?

 

Hvis du tenker det; post det! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan får xenon kitet strøm?

 

Jeg tenker at xenonkitets startstrøm fører til spenningsfall slik at abs/esp hjernen sliter litt. Alternativt så kan det være at xenonkit'et støyer en del og denne støyen forplanter seg til og forstyrrer ABS/ESP hjernen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strømmen kommer via det originale ledningsnettet rett inn på ballasten. Burde jeg prøve å legge opp et relé og bare ta styringsstrømmen fra ledningsnettet? Vil jeg i så fall få problemer med pæresjekken?

 

Ja, det må nok være startstrømmen som skaper problemene, for det har aldri skjedd at disse problemene har dukket opp ETTER at lysene er tennt. Hvis problemet kommer så kommer det nøyaktig i det jeg trykker hendelen fram. Men som sagt så er det bare av og til det skjer... :)

 

Andre ting som kan hjelpe? Hva med en jern-kjerne på ledningen? Har det noe for seg? (Jeg vet ingenting om det.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan koble med rele, men da må du gjøre noe ekstra for pæresjekken.

 

Kan ikke garantere at det hjelper, men du kan jo prøve noe slikt:

http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=242_23_132_227&products_id=1135

Brodern monterte slike på sin B6 med xenon kit i fjernlys for å fjerne pærevarselet. Vi tok de ikke fra hverandre, men det virker som de hadde en kondensator parallellkoblet. Den vil jo glatte ut strømmen og det kan jo hende det vil hjelpe hos deg også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm....kondensator er vel nøkkelordet her, ja. :)

 

Hvor skal denne ledningen sitte da? Og kan jeg kun bruke denne hvis jeg kopler med relé?

 

Jeg vil helst unngå å kople med relé hvis det er mulig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke denne både med og uten rele, men poenget med den er å slippe å bruke rele. Hensikten blir stort sett borte med rele, da belastes batteriet direkte via en separat krets.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen!

 

Jeg går til innkjøp av en slik kabel og håper det hjelper. :)

 

 

 

 

 

 

(Jeg får bumpe hvis ikke. : vinke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om et koblingsskjema internt på en slik ballast ?

 

Kunne tenkt meg å sett litt på det.

 

Ser for meg to ting som kan hjelpe om det er en "coil" som står inni der - en diode koblet i sperrerettning mellom pluss og minus ( for å ta transitte spenninger med feil polaritet når de skrus av ). Og en kondensator i paralell med denne for å fjerne høyfrekvent støy de eventuelt av gir ved bruk.

 

 

Vil egentlig tippe at litt slike ting er montert i de mer "skikklige" settene og kanskje kjipet ned på i de billige.

 

Det kabelsettet oppi her tror(!) jeg kun inneholder en motstand for å øke strøm trekket for å lure autocheken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg montert disse:

http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4684

 

 

Og problemet er akkurat det samme! : bh :

 

Har lest litt rundt og noen mener at ballastene ikke bør være jordet, altså i kontakt med chassis, og jeg har prøvd å unngå dette fra starten av, men det ser ikke ut til å hjelpe det heller. (Nå kan jeg ikke utelukke 100% at ballastene mine ikke er i kontakt med chassis...)

 

Noen flere tips?

 

 

 

Edit: Jeg vil helst ikke montere relé, da det relét som følgte med kit'et vil gi med feilmelding på en av sidene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet noe her:

http://orca.st.usm.edu/~jmneal/tiburon/hids.htm

 

Kort:

Der står det at ballasten bør ligge et stykke unna ABS modulen. Jeg får teste det.

 

Langt:

Troubleshooting

 

This section shares the solution to an issue I was having with my HID kit. The problem was, when I would turn the lights on, my parking brake and ABS lights on the gauge cluster would come on. Half the time they would turn off after about 5 seconds, the other half of the time they would stay on until I shut off the engine. I couldn't find anything actually wrong with the car, neither with the HID's nor with the brake system. Still, it was irritating, so one weekend I set out to fix it.

 

Being that a few people have had problems with the electrical system (battery, alternator), I figured it was a large instantaneous inrush current causing the car's voltage to sag and upset the ECU. I had a capacitor left over from the sound system in my last car, so I went ahead and wired it up in the engine compartment. When I turned on the HID's, the voltage momentarily dropped by about 0.5V. Not enough sag to cause any problem, but the parking brake and ABS lights still came on, so that wasn't the fix I was looking for.

 

I checked voltages and ground continuity everywhere; no issues. Okay, so maybe it's one of the ballasts. I tried each one individually and found that it was the passenger side causing it. That's when I noticed something that had eluded me so far. The ABS module is located next to the spot where I mounted the relay (on the L-bracket used to secure one of the plastic engine cover pieces). Apparently, when the relay engages, its magnetic coil interferes with the ABS module. Bizarre, really. I can't imagine the relay producing a very strong stray magnetic field, but the ABS is apparently very sensitive. I relocated the relay to the bolt shown, so that it is basically laying down about 6" away from the ABS module, and the problem is gone.

 

Maybe no one else has run into this, because it would mean a combination of having a Tiburon equipped with ABS and choosing to mount the relay in the exact same location as me. But just in case you have that kind of extraordinary bad luck, here it is.

 

 

Har du noen tanker, så del de gjerne! :)

 

 

Edit: Hvordan stanser man elektromagnetisk stråling (sett bort i fra distanse som er et alternativ)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå flyttet ballasten og tatt en liten testtur. :)

 

Siden problemet bare kommer av og til er det litt vanskelig å juble selv om lysene ble skrudd av og på nærmere 10 ganger uten problemer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med at problemet er fikset siden jeg fremdeles ikke har fått opp feilen etter at jeg flyttet ballasten. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde problemer med en t5 den sluttet viskerne å funke på, gjorde det samme her ble bra etter dette, men radio signalene blir forstyrret, skulle hatt noe som dempa de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FAEN!! Nå skjedde det igjen.

Har holdt på å skrue av og på fjernlyset ganske mye de siste dagene. Og igår kveld fikk jeg faen meg opp feilen igjen! : bh :

 

Selv om det tok lang tid og mye av og på, så er ikke dette en feil jeg er villig til å leve med.

Når denne feilen kommer opp, så slutter ABS'en å funke helt til bilen startes på nytt.

 

Nå vet jeg liksom ikke mer hva jeg kan gjøre. Neste steg blir vel å pakke inn ballastene i noe, men vet ikke helt hva. Dette skal ta bort enhver mulighet for jording til chassis.

 

Noen andre tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du kan prøve på det samme som jeg har gjort i bilen min, der har jeg aldri hatt noe problem. Når du har tatt ut lampene ser du en plastikk del som lampen hviler på. Ta og tape fast balasten der, jeg brukte bare vanlig elektrotape til å tape den fast... Håper dette kan løse problemet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alufolie? =) og noe rundt det igjen så det ikke blir jorda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke bruker relè ledningsnettet som følger med ville jeg lagt opp dette provisorisk og testet for og sett,problemet kan komme av at Xenon kittet trekker så mye strøm ved oppstart at de andre komponentene ikke får riktig mengde strøm. ;)

 

Prøv og pakk ballasten inn i alufolie først,deretter skumgummi elns.det teiper du fast rundt hele,jeg har gjort det på mitt og har aldri hatt problemer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Stig Haver! Har montert xenon-kit idag på langlysene og har heelt likens problem som deg. Jeg har tro på og pakke inn ballasten. Min ligger helt inntil hjernen på bilen. Skal få se om jeg ikke får tak i en blymatte å pakke denne inn i!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå prøvd blymatte noe som ikke fungerer! Tror det er xenon kitte som er noe billig dritt!!! Tror heller jeg skal prøve et Canbus sett!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har bestandig koblet rele på slikt ettermontering. Aldri vært plaget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier han på Dybvik Trading om dette? Hvis det var der du hadde kjøpt settet? Han garanterer jo at det skal funke feilfritt, så han må jo kunne hjelpe deg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da jeg har fått samme problemet på min 04 modell med org. xenon. Har montert i fjernlysa også, og har den siste måneden fått opp feilen der alt ang. ABS/ESP blinker, 2 ganger så langt. Er det noen som har funnet en løsning på det, eller er det bare å demontere og nedgradere lyset til halogen?

 

Kan legge til at jeg har brukt can-bus sett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da jeg har fått samme problemet på min 04 modell med org. xenon. Har montert i fjernlysa også, og har den siste måneden fått opp feilen der alt ang. ABS/ESP blinker, 2 ganger så langt. Er det noen som har funnet en løsning på det, eller er det bare å demontere og nedgradere lyset til halogen?

 

Kan legge til at jeg har brukt can-bus sett...

 

Hei!

Lenge siden jeg har sett på denne tråden. Jeg har også forsåvidt glemt å legge inn et innlegg om at jeg bestilte xenon-kit fra http://www.dioder.no canbus sitt! Dette har da funket og har ikke fått en eneste feil melding. Kan hende 04'modellene har noe mere avansert system som søker etter feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.