#1 Skrevet Februar 1, 2008 Har et par Rs2 spm:) 1. Hvilken type olje kjører dere på?? 2. Hvor ofte bytter dere? 3. Når slår turboen seg inn på deres? (rpm) 4. Hvordan er vekt fordelingen i bilen?? (Har det noe effekt å ta ut reservehjulet) 5. Noen hensikt å bytte ut til åpentluftfilter? Mvh Jørgen H 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 1, 2008 Har et par Rs2 spm:) 1. Hvilken type olje kjører dere på?? 2. Hvor ofte bytter dere? 3. Når slår turboen seg inn på deres? (rpm) 4. Hvordan er vekt fordelingen i bilen?? (Har det noe effekt å ta ut reservehjulet) 5. Noen hensikt å bytte ut til åpentluftfilter? Mvh Jørgen H 1. Castrol Edge 0w-40 vinter og 10w-60 sommer 2. ved behov eller 5000km 3. rundt 3000-3500 4. ikke hvis du punkterer 5. Absolutt ikke. kjør KN insatsfilter isteden( åpent filter skaper varmere luft og mer peselyd) Steinar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 1, 2008 Har et par Rs2 spm:) 1. Hvilken type olje kjører dere på?? 2. Hvor ofte bytter dere? 3. Når slår turboen seg inn på deres? (rpm) 4. Hvordan er vekt fordelingen i bilen?? (Har det noe effekt å ta ut reservehjulet) 5. Noen hensikt å bytte ut til åpentluftfilter? Mvh Jørgen H 1. Mobil 1 5w50, tykkere olje er ikke nødvendig unntatt muligens ved hard banekjøring i svært sterk varme. Til vanlig bruk vil tykkere olje gi større slitasje, fordi den ikke når den ideelle viskositeten ved normal driftstemp. Effekttap og høyere forbruk er andre ulemper, i tillegg til potensiell lagerslitasje ved høyt turtall gjennom cavitation (dannelse av luftbobler). 2. 1 gang i året, dvs 2000-3000km (bil #2, og brukes minimalt) 3. Begynner å jobbe ved 3.5K (Turbonetics Super 50) 4. Du sparer 20kg ved å droppe reservehjulet, (men det vil forverre vektbalansen,pga front bias ). Kjør med en boks eller to med skum istedet. Nye Audier kommer ikke med reservehjul, pga vektbesparelsen. Lavere vekt= bedre aks, kortere bremselengder og mer G i svinger. 20kg er mye vekt. En no-brainer. Min veier ca 1520kg pga noen enkle vektbesparelser som fjerning av reservehjul, etc. 5. Bare hvis du ønsker å tape 15-25hk, øke faren for tenningsbank og pre-ignition med potensiale for hull i stempler og bøyde råder. Gir riktignok mer lyd. K&N innsatsfilter vil ikke gi målbar effektforbedring på disse, men du kan vaske det. Ulempen er at det kan/vil skitne til MAF. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 2, 2008 Har et par Rs2 spm:) 1. Hvilken type olje kjører dere på?? 2. Hvor ofte bytter dere? 3. Når slår turboen seg inn på deres? (rpm) 4. Hvordan er vekt fordelingen i bilen?? (Har det noe effekt å ta ut reservehjulet) 5. Noen hensikt å bytte ut til åpentluftfilter? Mvh Jørgen H 1. Agip 10w60 hele året. 2. Olje hver 5000km, filter hver 10.000km 3. 3000-4000 litt avhengig av gir og når man begynner 4. Mange som har basskasse der, og har sett noen 80 med ekstra bensintank der. 5. Er vel blitt målt til mindre HK med åpent filter med mindre man har heftig varmeskjold. Kjører med K&N i boksen. Lager mye mer lyd enn pappfilter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 5, 2008 Har hørt at det er flere som kjører på 10w60 hele året, men du mener det ikke er bra Espen? Har castrol noe olje i 5w50 eller rundt der?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 5, 2008 Har castrol noe olje i 5w50 eller rundt der?? Vet Mobil 1 har 5w50 olje ihvertfall. Har benyttet denne selv tidligere og har vert veldig fornøyd. Men på en Japsebil da og ikke Audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 5, 2008 Har hørt at det er flere som kjører på 10w60 hele året, men du mener det ikke er bra Espen? Har castrol noe olje i 5w50 eller rundt der?? 10w-60 trenger 120 til 140 grader før oljen har en viskositet som motoren trives med.. En motor trives best med en oljeviskositet på 10-15cSt. Du må opp i minst 120grader for å komme ned i 15cSt med 10w-60. Når oljen er for tykk kan det danne seg luftbobler ved høye turtall, den flyter dårligere når den er kald, den stjeler effekt, og gir høyere bensinforbruk. Hvor ofte ser du 120 grader på oljetempen på RS2'en nå om vinteren? Min ligger stort sett rundt 80 grader, og opp mot 100 ved testing, etc. Altså godt under det 10w60 trenger for å ha ideell viskositet. Dannelse av luftbobler ved høyt turtall (cavitation) kan gi metall mot metall kontakt. Resultatet av det kan bli rådebank og i verste fall en bøyd råde som kommer ut gjennom et nytt hull i blokken. Tykk olje er derfor ikke gunstig under alle forhold, og faktisk potensielt skadelig for motoren ved lave utetemperaturer. En 5W40 olje er 15cSt ved ca 90 grader og 10cSt ved ca. 120 grader På min egen RS2 kjører med Mobil 1 5W50 året rundt. Bruker det større oljefilteret som nå blir spesifisert for 1.8T motorene. Dette øker oljekapasiteten med 0.5L. Filteret koster 150kr på Møller eller 30kr hos AutohausAz 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 5, 2008 Hva som er den beste olja da i 5w50?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 5, 2008 Hva som er den beste olja da i 5w50?? Vanskelig å si hva som er best, men Mobil 1 5w50 er ihvertfall veldig bra. Smart Club selger/solgte 4 liters kanner for 399kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 5, 2008 Bra syntetiske oljer produseres/leveres av Statoil, Shell, Castrol (BP), ExxonMobil (Esso og Mobil i Norge), BP, Total/Fina/Elf, Agip, Valvoline, Havoline (Chevron), Pennzoil (Shell), QuakerState (Shell), Amsoil, Redline, RLI (Renewable Lubricants), RP (RoyalPurple), Schaeffer Oil, Liqui Moly, Motul, etc, etc. Alle disse leverer 5W-40 syntetisk olje som passer RS2 motoren meget bra, spesielt om vinteren. Den beste oljen er ikke produsert ennå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 5, 2008 bytter da vel oljefilter hver gang en bytter olje...er en grei sak om en vil ta litt ekstra godt vare på bilen sin=O) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 5, 2008 eg kommer ikke til å kjøre 5w40 på min rs2 pga vær gang etter hard kjøring tikker den... Har kjørt med 10w60 agip olje siden sommeren og til no.. Helt kanon.. Ikke noe tikking med hard kjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 5, 2008 ... men han som spør om oljen bor i N-N med vintertemperaturer dere aldri ser i Bergensområdet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 5, 2008 kjørte på den olja(agip) hele året på min gamle 2.2 20vt ("400hk kit"),bruker samme olja nå på 4.2-v8 og på en 3l v6 twinturbo og på en rekkesekser twinturbo. beste olja jeg har kjørt på,og rimelig er den og eg kommer ikke til å kjøre 5w40 på min rs2 pga vær gang etter hard kjøring tikker den... Har kjørt med 10w60 agip olje siden sommeren og til no.. Helt kanon.. Ikke noe tikking med hard kjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 5, 2008 Jeg bruker Agip 5W40. Den fungerer helt knall, tikker aldri og smører sikkert veldig bra.. 10W60 er etter min mening altfor tykt, med mindre man ser oljetemperatur opp i de gradene Espen prater om her. Nå er forøvrig min original og jeg har ikke kjørt den om sommeren enda, bare så det er sagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 5, 2008 Hva som er den beste olja da i 5w50?? Er ingen oljeekspert, men Silkolene Pro-S 5W-50 skal være en meget god olje iallefall, esterbasert som den er. http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=53&products_id=233 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 5, 2008 eg vet ikke kor mye merke på oljen har å si , men den 5w40 oljen eg kjørte på var esso olje, men eg mener 5w40 eller 10w60 osv er det samme greiene uansett kas merke det er.. Si vist eg tar feil. Sant det Vist han bort langt oppe i Nord er det kansje par grader kalder der en her på vest lande hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 6, 2008 Så det er kun Mobil1 i god kvalitet som er 5w50? Blir til å kjøre på vintertreffet om ca 2 uker her i nord, og vil sikkert komme opp i fine temperatur på motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...