#1 Skrevet Februar 1, 2008 Denne, i rød sirkel, står bak høyre forlykt og har et par slanger og ledninger. Bilen er en c4 '92 2.0i, 4 syl. Er dette no slags vakumrele? Den står å klikker hele tiden mens motoren går og evt. etter jeg har kvelt den. Bilen er helt kenguru med den innkobla men går fint når jeg kobler den ut. Har skifta lambdasonde, hjalp ingenting. Har bare verkstedhåndbok til 44 mod. så kan noen fortelle meg hva denne greia er og hva den gjør/skal gjøre? Hva skjer når jeg kobler den ut? Takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 1, 2008 Ingen?? Godt mulig det er et "for dumt" spørsmål men det er garantert noen som har rota med disse før.. Er nok ikke unik for denne bilen/motoren heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 1, 2008 Du greier ikke å se om det står et delenr på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 1, 2008 Sånn på forklaring og plassering kan det se ut som ventilen som regulerer inntaket av luft fra kullfilterbeholderen (bensindampbeholder). Det er nok enklere å finne ut mer eksakt om du ser hva som er koblet til ventilen, bortsett fra strømledningen såklart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 1, 2008 Takker og bukker. Står følgende nr. på delen : 7.21649.03 12V 048 133 517 91T 294 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 1, 2008 Sånn på forklaring og plassering kan det se ut som ventilen som regulerer inntaket av luft fra kullfilterbeholderen (bensindampbeholder). Det er nok enklere å finne ut mer eksakt om du ser hva som er koblet til ventilen, bortsett fra strømledningen såklart Det stemmer det du sier her, det er ventilen til kullfilterbeholderen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 1, 2008 Det går en slange inn under forskermen, ser ikke hvor den ender.. den andre går til en dyse (?) på innsp- manifolden. Den 5. drivstoffslangen går fra bensinmengdefordeleren (?) til manifolden her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 1, 2008 Kullfilterbeholder.. ok? Hvilken funksjon har den? Den skal da ikke stå å klikke raskt slik den gjør? Hvorfor er bilen helt kenguru når den er innkobla? Hva skjer når den er kobla ut? Mange rare spørsmål her nå.. frustrasjonen som råder. Takk igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 1, 2008 Kullfilterbeholderen er en del av avgassrensningen av motoren. Bensindampen fra tanken går gjennom kullfilteret, og slippes inn i innsuget, hvor dampene brennes opp. Siden du har problemer når ventilen er tilkoblet, så vil jeg tro du kan ha falsk luft et sted? Mer om kullfilteret: http://www.mahle.com/C125705E004FDAF9/CurrentBaseLink/W276LG9N631WEBBEN 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 1, 2008 Her har du en skisse over tilkoblinger til ventilen (20). nr 12 er beholderen som henger uti skjermen. Det er helt normalt at ventilen lager tikkelyd, også relativt høylytt tikkelyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 1, 2008 Har søkt etter luftlekkasjer med startgass uten å finne noe. Har et dårlig bend i en oljedamp slange fra undersiden av inspr.man... kan det være nok? Det som bekymrer meg mest er at denne ventilen står og klikker som et rele i raskt tempo. Den blir også stående og klikke slik hvis jeg kveler bilen. Skal den oppføre seg slik? Det skal da ikke gi videre problemer å kjøre uten at denne ventilen er i drift? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 1, 2008 Har søkt etter luftlekkasjer med startgass uten å finne noe. Har et dårlig bend i en oljedamp slange fra undersiden av inspr.man... kan det være nok? Det kan det godt være. Gå over alle slanger fysisk. bøy og bend på de slik at du er sikker på at alt er helt. Det er ikke alltid at startgass finner synderen, f.eks beveger motoren litt på seg når du kjører og det kan være nok til at en sprekk åpenbarer seg som ellers er tett når du står og kikker oppi motorrommet. Det som bekymrer meg mest er at denne ventilen står og klikker som et rele i raskt tempo. Den blir også stående og klikke slik hvis jeg kveler bilen. Skal den oppføre seg slik? Ja den skal det. Det skal da ikke gi videre problemer å kjøre uten at denne ventilen er i drift? Nei, ikke annet enn samvittighetsproblemer fordi bensindampen etter hvert vil sige ut av hullet i bunnen av kullfilteret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 1, 2008 Ok.. så ikke inlegget til Kay med en gang.. Den oljedampslangen som er dårlig er forøvrig nr. 5 på tegningen. Takk for den forresten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 1, 2008 Ok.. så ikke inlegget til Kay med en gang.. Den oljedampslangen som er dårlig er forøvrig nr. 5 på tegningen. Takk for den forresten. Vi skrev vel samtidig tenker jeg nr.5 er ikke til oljedamp men til tomgangsregulatoren (du ser på tegninga at slangen går til regulatoren (1) via nr 3 og 4). Med det samme du holder på å sjekke kan du godt bøye litt på den store gummibelgen mellom bensinfordelerhuset og innsuget også, der kan det godt sprekke uten at det vises så godt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 1, 2008 Suverent Kay !! Akkurat hva jeg trengte! Tusen hjertelig takk. Hvis jeg da har skjønt det riktig er nå ventilen stengt og slipper ikke bensindamp inn til innsuget. Da går jeg ut i fra at kenguru tendensene kommer av at det blir for mye bensin og for lite luft i innsuget så bilen kveles litt når turtallet øker? Hørtes det fornuftig ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 1, 2008 Ventilen er stengt så lenge strømmen er koblet av ja, det er riktig. Tanken din er god men denne bensindampen klarer nok ikke engang å fete opp blandingen én promille, det er mer snakk om bensinlukt enn noe annet. Jeg har mere tro på at problemet egentlig ligger i noe annet, og kanskje mest sannsynlig en luftlekkasje noe sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 1, 2008 Da er det bare å lete videre og bytte slanger.. Bilen tilhører forøvrig en kompis fra Trondheim som sitter og er redd han har kjøpt katta i sekken. Den begynte å rykke og jage sånn dagen etter han kjøpte den.. ikke særlig gøy. Jeg prøver meg frem til bilen går fint med ventilen i drift, da skulle det vel være ok? Takk igjen for all hjelp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...