#1 Skrevet Februar 2, 2008 Heisann! Har kjøpt meg disse: som jeg skal montere på bilen min når de ankommer fra Tyskland. Blinklysene går nok helt greit, men problemet kommer når jeg skal koble opp tåkelysene. Bilen min har bare tåkelys i baklyktene og jeg ønsker å ha det i fronten også. Gjerne med en egen bryter så jeg kan skru de av og på uanhengig av andre lys. Det som da blir problemet: Jeg vet ikke om det er lagt opp ledninger til dette, hvordan man skal koble det, om man må ha eget relee og hva annet som må til. Derfor ønsker jeg en liten guide på dette. (Jeg ønsker ikke noen slags hurtigkoblinger slik at dette kan være brannfarlig) Edit: Dette er da en VW Golf MK3 '95 modell.. KristianG 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 2, 2008 Du får kjøpt ferdige ledningsett til dette. Der er alt du trenger,med relee og sikringer. Biltema har slike sett men vet at bosch også har slikt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 2, 2008 Kjøp deg en ny hovedlysbryter ( den med dreiehjulet ) som har to hakk for tåkelys. Monter denne. Da ligger ledningene klare frem til den store runde svarte kontakta ved panserlåsen ute i motorrommet/frontseksjon. Del den kontakta og mål deg frem til hvilken ledning som gir strøm til sprederene. På biler med originalmonterte spredere er det ikke koblet via eget rele, så strengt tatt er det ikke nødvendig. Derimot bør du gjøre det for å unngå å belaste lysbryteren så mye. Det kan i noen tilfeller ødelegge lysbryteren etter relativt kort tid. Bruk evt. den ledningen fra kontakta som styrestrøm til et eget lysrele ( standard ekstralysrele fra f,eks Mekonomen ). Jording kan du strekke fra lyktene til karosseri på bilen, eller legge ledning til batteriminus. Da trenger du altså: 2-3 meter 1.5" ledning, et lysrele, ny lysbryter og div kabelsko. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 2, 2008 Kobler deg bare inn på gul/brun ledning i kontakten under panserlåsen der, og setter inn lysbryter med tåkelys funskjon så blir det lys;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 2, 2008 Hvordan gjøres dette på en Golf MK5 2005mod? Må man bytte styringsenheten for lysene eller er det samme for både de med og uten i en 2005modell? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 2, 2008 Den var verre! Mulig enheten evt. kan kodes om?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 3, 2008 aldri problem å strekke lyskurs til ekstralys. samme om det er tåkelys eller spredere. +fra batteriet til relè, jord til relè, fra rele`og gjennom bryter, fra bryter til lys. styrestrøm. husk jord ved lys. super simpelt. sett på en sikring med en 10A sikring (55w*2=110w=9,16A ~1,5mm^2 kabel) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 15, 2008 Takk for svar. Lurer på å kjøpe en bryter på Møller med to hakk. Det jeg da lurer på er; kan man skru på tåkelys når man har brytern stilt rett opp? (park + tåke) eller drar man den bare enda et hakk ut når man har på nærlys? Den andre muligheten er jo kanskje like enkel da.. Kjøpe relé og legge opp strøm og bryter på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 15, 2008 Takk for svar. Lurer på å kjøpe en bryter på Møller med to hakk. Det jeg da lurer på er; kan man skru på tåkelys når man har brytern stilt rett opp? (park + tåke) eller drar man den bare enda et hakk ut når man har på nærlys? Den andre muligheten er jo kanskje like enkel da.. Kjøpe relé og legge opp strøm og bryter på den. Du trenger ikke ha på spreder'ne når du har nærlys på. Så det er ikke noe problem Bryteren har et hakk for tåkelys forran, og neste hakk er til tåkelys bak... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 16, 2008 Jeg laget eget ledningsnett, jeg. Gikk fint, så nå kan jeg skru på tåkelysene akkurat når det passer meg. De vil bli montert i morgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...