Anbefalte innlegg

hey.. maser om alt mulig her nå for tiden men har aldri vært medlem å har blitt det nå.. å har samlet opp en masse spørsmål :)

 

spørmålet er hva er en MAP sensor å vil dette gjøre under på min audi A4 1.8t MED DUMP

 

sier så på autopower sine sider.. å hva vil en slik ting koste med arbeid..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har map sensor på bilen din ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MAP sensoren "senser" ladetrykket ditt, og gir signal videre i hjernen!

Alle turbobiler har vel dette.. Og om du har problemer med at du har åpen dump på bilen din, så fjern den!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kopiert fra en annen nettside:

 

En MAP sensor registrerer variasjonene i manifolden når du gir gass og kjører og gir styrenheten beskjed om hvor mye bensin de elektriske dysene skal gi motoren og hvordan tenningen skal være. Det sitter altså en vakumslange på den som går innom manifolden. Nærmere forklart så sitter det en siliciumskive inni som bøyer seg etter variasjonene i manifolden og et piezoelektrisk element forandrer da motstand og omdannes til elektriske impulser ved hjelp av en integrert krets inni følerhuset, men det trenger du ikke å vite vell? Tusen takk for spørsmålet og velkommen tilbake til bilinform med andre ting som du lurer på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en 1.8T har faktisk ikke MAP sensor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei akkuratt det jeg mener... de anbefaler vel det på biler med Dump.. tror jeg må ringe autopower å mase litt på de i morgen.. høres jo litt intresant ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som skaper problem for deg sammen med dump er derimot at du har en luftmassemåler...

 

du må ikke blande MAP inn i dette bilde...for det er innsprøytningsystemet som bestemmer om det er MAP sensor eller ikke...det er ikke noe en bare kan fjerne eller legge til fordi en ønsker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjern dumpen din vær så snill, kanskje bilen går endel bedre uten. Husk å sette tilbake avlastningsventil slik som det skal være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm er egentlig bare ute etter lyden jeg :)

 

Vil ha masse lyd. det som er viktig her .. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da skulle du nok heller kjøpt en cossie....der har du den lyden du er på jakt etter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en hva for noe?

 

en ford sierra/escort cosworth, disse har MAP som parameter på innsprøytningen (i steden for luftmassemåler som du har på din), og en kan da kjøre med åpen dump uten at det har noe betydning for motor/innsprøytning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan helt fint få lyden med å gjøre det på riktig måte med 1,8t og. Sett tilbake resirk ventilen, og kjøp deg ett skikkelig luftfilter kit. Da får du nok lyd. Setter du på en alu resirkventil så blir det kanskje enda bedre lyd. Ble det på min hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe oki ser nå hva du hinter til.. med at jeg spør om dette flere plasser.. sorry men har bare blitt sånn her.. men som sagt hadde jeg resirk å har åpent luftfilter kit ( JR filter ) men som sagt da var det ikke så mye lyd å oppdrive. kan være den aluminium resirken som sto på var ræva da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitert fra Autopower sine sider:

 

''Ulemper med dumpventiler, pop off

Hvis du har ettermontert en dumpventil og motoren din har en luftmengdemåler rett etter luftfileteret, vil den luften du "dumper" bli

registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden.

Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå.

Et slikt problem får du derimot ikke dersom du har en såkalt MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor i motoren.

Denne måler det faktiske trykket i innsuget på motoren, med andre ord etter ventilen.

Styreenheten vil da kun registrere den luften som faktisk kommer inn i motoren, og det gjør derfor ikke noe å dumpe noe ut i friluft.''

 

Stiller meg igrunn tvilende til denne påstanden om at problemet er løst om man har MAP sensor... Denne sensoren får jo bare med seg trykket, ikke mengden med luft som er kommet inn og som LMM har registrert og da dosert bensinmengden etter. Så uansett hvor mye map sensorer man har kan man sitte med akkuat samme problemet da man på disse bilene har luftmengdemåleren som skal ta seg av denne jobben...

 

Følg heller rådet med å kjøpe deg en grom luftfiltersats og sett på en Forge resirk-ventil, da vil du få nok lyd og bilen vil fortsatt gå normalt.

-Men for all del, viss du mener det er verdt at bilen går ujevnt og bruker mere bensin enn nødvendig kun for å få lyd som fjortisser snur seg etter, så versågod:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitert fra Autopower sine sider:

 

''Ulemper med dumpventiler, pop off

Hvis du har ettermontert en dumpventil og motoren din har en luftmengdemåler rett etter luftfileteret, vil den luften du "dumper" bli

registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden.

Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå.

Et slikt problem får du derimot ikke dersom du har en såkalt MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor i motoren.

Denne måler det faktiske trykket i innsuget på motoren, med andre ord etter ventilen.

Styreenheten vil da kun registrere den luften som faktisk kommer inn i motoren, og det gjør derfor ikke noe å dumpe noe ut i friluft.''

 

Stiller meg igrunn tvilende til denne påstanden om at problemet er løst om man har MAP sensor... Denne sensoren får jo bare med seg trykket, ikke mengden med luft som er kommet inn og som LMM har registrert og da dosert bensinmengden etter. Så uansett hvor mye map sensorer man har kan man sitte med akkuat samme problemet.

 

Følg heller rådet med å kjøpe deg en grom luftfiltersats og sett på en Forge resirk-ventil, da vil du få nok lyd og bilen vil fortsatt gå normalt.

-Men for all del, viss du mener det er verdt at bilen går ujevnt og bruker mere bensin enn nødvendig kun for å få lyd som fjortisser snur seg etter, så versågod:p

 

problemet løser seg på biler som har innsprut som bruker MAP i steden for LMM, det er ikke alle turbobiler som bruker LMM som parameter, men lufttemp, MAP, TPS og evt lambda....dette kan være som nevnt tidligere en cosworth eller biler med hiddensprut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet løser seg på biler som har innsprut som bruker MAP i steden for LMM, dette kan være som nevnt tidligere en cosworth eller hiddensprut.

 

Joa, men på denne bilen er det ikke mye hjelp i... Var jo det som var spørsmålet om han kunne bruke en slik eller ei, ikke om cossie var en bedre bil å lage mye lyd med:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joa, men på denne bilen er det ikke mye hjelp i... Var jo det som var spørsmålet om han kunne bruke en slik eller ei, ikke om cossie var en bedre bil å lage mye lyd med:p

 

det er helt riktig...men teksten på autopower sin side er jo generell og ikke myntet mot VAG

 

(var en grunn til at jeg gikk til innkjøp av hiddenprut til 1.8t'en som jeg hadde....ikke akkurat for å kunne bruke dump, men for å slippe en trøblete LMM)

 

edit: jeg nevnte bare at hvis karen ville ha åpen dump og ikke skape trøbbel med LMM kunne han kjøpe en cossie i steden for en 1.8T...var ment som et tips..ikke noe annet (nettopp på grunn at vag og åpen dump ikke er noen god match)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki..

 

så anbefalkingene her er å bytte tilbake til resirk .. som jeg forøvrik ikke har lenger for den fikk jeg ikke tilbake etter at de bytta den for meg på autopower for en stund tilbake.. har egetling aldri tenkt noe på det... men har den orginale i plast da som mest sansynlig funker.. men som helt sikert går til helsikke ganske fort.. men JR filteret er da ubrukelig siden jeg ikke fikk noe serlig lyd med det med resirk på.. eller kan det være det blir bedre med en forge ventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hadde en oppgradert resirkventil som du ikke fikk med deg da autopower byttet til dump for deg? De kan jo ikke ha kastet den akkurat. Er vel bare til å be om å få den da. Den kunne du jo ha villet ha for å selge og tjene penger på den f.eks.

 

Tror ikke det har så mye å si hvilken type resirkventil du har, men hvor stram fjæren på den er har mye å si for lyden. Det kan man jo justere på de fleste ettermarkeds resirkventiler, enten ved å shimse opp fjæren eller ved å skru ventilen strammere hvis det er mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hadde en oppgradert resirkventil som du ikke fikk med deg da autopower byttet til dump for deg? De kan jo ikke ha kastet den akkurat. Er vel bare til å be om å få den da. Den kunne du jo ha villet ha for å selge og tjene penger på den f.eks.

 

Tror ikke det har så mye å si hvilken type resirkventil du har, men hvor stram fjæren på den er har mye å si for lyden. Det kan man jo justere på de fleste ettermarkeds resirkventiler, enten ved å shimse opp fjæren eller ved å skru ventilen strammere hvis det er mulig.

 

jeg hadde en alu resirk ja.. men fikk den ikke igjen når jeg byttet til dump.. hos de.. problemet er bare det at det er ca 1 år siden jeg byttet til dump.. har egentlig ikke tenkt noe mere på det siden den gang..

*arg* litt surt da.. er jo svindyre de resirk ventilene.. ihvrtfall for meg som akkurat har bygd hus å greier.. har ikke råd til sånn stæsj jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo latterlig av autopower da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo latterlig av autopower da...

 

kan jo si det sånn ja.. men så lenge ikke dumpen raser motoren så tror jeg at jeg gir f i det.. har ikke hatt noen problemer med det bortsett fra gåen LMM.. kan leve med det.. neste blir vel Katten ... men må jo regne med litt svinn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å så lurer jeg litt på om det er den lange nippelen på N75 ventilen som er innsuget.. tror jeg har spurt spørsmålet 100 ganger så beklager for det.. men har liksom ikke fått noe svar på det..

hvis innsuget må på en av sidene på Bleed ventilen så er det greit å vite hvilken slange som er innsuget.. er som sagt en AEB motor så er jo helt umulig å komme til å i tilleg helt umulig å se hvilken slange som går til hva.. dette er den tegningen jeg laget i paint som jeg er kjempe " stolt " av :) hehe

forsto det skulle kobles sånn men finner liksom ikk ehelt ut hvilken slange som er innsuget :)

ja jeg vet jeg er grønn men må jo bare spørre noen som har peiling. :)

 

Bleed ventil.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare glem det fikk svar på det.. han som ga meg svaret mente på at den lange nippelen på N75 ventilen som var innsug.. takk for alle svar å de som gidder å hjelpe meg med dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.