#1 Skrevet Februar 2, 2008 Hei. Har noen der ute erfaringer med og bygge om til vanlig type dynamo med regulator på dynamoen på bobler.. Har problemmer med laderegulatoren(likeretteren) som ligger under bak setet.... Etter som jeg har forstått så er det mangen andre som har problemmer med lading på bobler.. Tenkte på og motore en golf dynamo på boblen min ved hjelp av en brakkert.. Orginal dynamo har jo vifte på baksiden som blåser luft g: mad gjennom oljekjøleren. blir dette et problem ved vanlig type dynamo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 2, 2008 Fra 1973 var en vekselstrømdynamo ekstrautstyr på Boble, og ombyggingssett er å få kjøpt. Det går også an å få kjøpt nye laderegulatorer til likestrømsdynamoen, men ikke regn med å få noe av dette hos din lokale VW-forhandler. Du bår få tak i slikt hos f.eks. Hot Shop (69 82 51 00) Så lenge du ikke har noe som trekker mye strøm (f.eks. stereoanlegg eller 4 ekstra tusenmetere og tåkelys i tillegg til H4-lamper) så bør den originale dynamoen fungere greit. Det som er verdt å vite er at likestrømsdynamoen er bare på 30A, jeg tror vekselstrømsdynamoen (den originale) er på 50A, hvis jeg ikke husker feil. Det å ha den originale dynamoen på plass (uansett hvilken type) er livsviktig for kjøling av motoren. Mange sier at motoren er luftkjølt, men den er vel så mye oljekjølt. Oljekjøleren sitter inne i viftehuset. Viften pumper ut 450-550 liter luft i minuttet ved 4000 rpm, alt etter motortype (gjelder for 12 volt biler), så det sier seg selv at viften er viktig! Likevel er det ingenting i veien for å la denne stå "død" på plassen, og montere en ekstra dynamo ved siden, som blir drevet av en lenger viftereim. Akkurat i farten husker jeg ikke hvordan man kobler om ledningene hvis man bygger om fra likestrøm- til vekselstrømdynamo, men det er snakk om å fjerne laderegulatoren og koble sammen ledningene på et vis. Hvis ingen andre forteller hvordan, så skal jeg grave i noen bøker og finne ut hvordan det gjøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 3, 2008 Fra 1973 var en vekselstrømdynamo ekstrautstyr på Boble, og ombyggingssett er å få kjøpt. Det går også an å få kjøpt nye laderegulatorer til likestrømsdynamoen, men ikke regn med å få noe av dette hos din lokale VW-forhandler. Du bår få tak i slikt hos f.eks. Hot Shop (69 82 51 00) Så lenge du ikke har noe som trekker mye strøm (f.eks. stereoanlegg eller 4 ekstra tusenmetere og tåkelys i tillegg til H4-lamper) så bør den originale dynamoen fungere greit. Det som er verdt å vite er at likestrømsdynamoen er bare på 30A, jeg tror vekselstrømsdynamoen (den originale) er på 50A, hvis jeg ikke husker feil. Det å ha den originale dynamoen på plass (uansett hvilken type) er livsviktig for kjøling av motoren. Mange sier at motoren er luftkjølt, men den er vel så mye oljekjølt. Oljekjøleren sitter inne i viftehuset. Viften pumper ut 450-550 liter luft i minuttet ved 4000 rpm, alt etter motortype (gjelder for 12 volt biler), så det sier seg selv at viften er viktig! Likevel er det ingenting i veien for å la denne stå "død" på plassen, og montere en ekstra dynamo ved siden, som blir drevet av en lenger viftereim. Akkurat i farten husker jeg ikke hvordan man kobler om ledningene hvis man bygger om fra likestrøm- til vekselstrømdynamo, men det er snakk om å fjerne laderegulatoren og koble sammen ledningene på et vis. Hvis ingen andre forteller hvordan, så skal jeg grave i noen bøker og finne ut hvordan det gjøres. Hei.. Da lærte jeg noe nytt idag også om bobler. Hehe:).. prøvde og fikle litt med laderegulatoren her igår.. Er to vippebrytere på regulatoren som jeg prøvde og fikle litt me... fikk ladelyset til og forsvinne ved og presse inn den ene vippe dubbeditten. Gikk da bak og ruste motoren og konstaterte at dynamoen ladet men når jeg ruste den skikkelig så kom det gnistrer fra dynomoen.. trykker jeg på den andre bryteren så skjer det en kortslutning på regulatoren så er noe feil en eller annen plass... Hadde vert fint om vi hadde klart og funnet ut ilag hvordan vi kobler opp foreksempel en golf dynamo.. Vil tru det bør gå fint og koble bort orginale regulatoren og ta + ledningen som kommer fra dynamoen direkte på + på batterien.. Dynamoen blir jordet på motoren.. Styrestrømmen bør kunne kobles via et reele på tenning strøm, Kanskje en bryter slik at dynamoen ikke lader hele tiden.. Vil tru det burde kunne fungere slik jeg tenker men rett meg vist jeg har feil. Er sikkert noen her på forumet som har montert vanlig dynamo på boble.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...