#1 Skrevet Februar 4, 2008 Helt fersk på dette området. Lurer på hva jeg må regne med å betale for hiddensprut, inkludert dyser, fuelrail etc, mapping ++ Dvs, hva er "vanlig" pris for det jeg trenger av deler og arbeid? Har standard K-Jet nå, så alt må vel byttes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 4, 2008 Hei! Kommer vel an på hvilket hiddensprut du skal ha. For kun Electromotive TEC3 hiddensprutet mitt(Som skal brukes i datsunen, ikke audien) betalte jeg vel ca 15 000,-. Mapping regner jeg med kommer på ca 10 000,-. Dysene kom på 3000,- (6stk 550cc dyser) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 4, 2008 Det var det da. Har ikke bestemt meg enda. Har en 1.8 16v-motor som ikke får nok bensin, byttet kammer og den går ikke helt som den skal når jeg har pedalen i bånn. Slipper jeg pedalen litt ut igjen går den som den skal. Pumpen virker som den skal, dysene er i orden, tenning er ok.... begynner å bli litt lei. Har vært rar helt siden jeg byttet fra PL-innsprut til KR. Monterte effektanlegg samtidig, men hvor mye ekstra effekt det gir er jeg ikke helt sikker på. Neppe allverdens. Må regne litt på det og se om det er verdt det. Men i underkant av 30k da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 4, 2008 Man kan få det billigere og!! Vet ikke om du har hørt om MegaSquirt før? Etterhvert veldig populært i USA. http://www.diyautotune.com/catalog/index.php http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MEGASQUIRT-II-2-PCB3-Standalone-Engine-Management-ECU_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33596QQihZ014QQitemZ330207497667QQrdZ1QQsspagenameZWDVW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 4, 2008 Det var litt rimeligere ja. Trenger jo ikke verdens heftigste opplegg. Men dyser / fuelrail og mapping blir det samme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 4, 2008 Sånn litt utenom, er det mulig å få K-Jet systemet til å levere mer bensin på en relativt enkel måte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 4, 2008 Øke bensintrykket? Jeg har ikke peiling på K-Jet systemet i det hele tatt.... MegaSquirt kan bli rimelig heftig det og! Mappingen kan bli billigere hvis du setter opp grunnoppsettet selv, og kun får fininnstilt alt til slutt. Jo færre timer som går med til mapping, jo billigere. For 10 000,- regner jeg med at noen stiller inn motor fra bunn av. Dyser kan du få billigere enn 3000,-. Den prisen var for 6 stk på 550cc. Du trenger ikke så svære dyser vel, og dessuten kun 4 stk. Er det sikkert at du trenger nytt fuelrail? Hvilken motor/bil er det snakk om? Hvor mye hester har du planer om å hente ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 4, 2008 Det er en 1,8 liters 16v-motor, PL. Er vel 139 hester uten kat, også er det effektanlegg og piper-kammer på den. Kammene skal gi ca 20 ekstra hester med effektanlegg, så med litt optimisme har jeg vel 160 hester. Men sånn som den er nå kan jeg jo ikke gi flat pedal. Er ikke så mye ekstra hester jeg vil ha, men jeg vil gjerne kunne utnytte de som allerede er i motoren. Utenom kammene er hele motoren original. Kan skaffe meg en Megasquirt til rundt 2500 tror jeg, hva slags dyser vil du anbefale? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 4, 2008 Kan jo bygge om til digifant på 16v. søk på vortex så finner du svar der.. Ellers er det billigste sprutet Megasquirt. Haltech har også rimelige løsninger, Med alle sensorer kom mitt haltech e6x på 9K, Dyseinnsatser fra 2,2T går i innsuget ditt. så kan du sikkert bruke g60 dyser og må lage deg en custom fuelrail. Så 10K for et sprut og mapping blir 10k på rulle, billigere langs veien, men søker en finner en sikkert et map som er rimelig brukendes et eller annet sted på nettet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 4, 2008 Er en 91-modell scirocco. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 4, 2008 Får søke litt. Fuelrail får en jo for et par lapper. Hvilke sensorer trenger jeg da? Følger ikke de med hvis jeg kjøper megasquirt eller digifant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 4, 2008 Kan vel egentlig bare svare for haltechen min. Der bruker den vanntemp, luft temp samt TPS(gassspjeldsensor) dette selger de løst som basic sensor pakke Megasquirt kan vel i større grad bruke de sensorene du har på motoren allerede, men den trenger et minimum av sensorer den også, det står vel forklart et sted 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 4, 2008 eg vet jo kor du bor, så eg tar bare med bilen og delene en fredag eg, og henter den igjen søndag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 4, 2008 megasquirt er såkalt DIY eller gjør det selv på godt norsk, du kan enten få ett kit der du lodder alle komponentene på kretskortet selv eller en ferdigbygd enhet. men det att den er ferdigbygd betyr bare att du slipper å lodde den i sammen, sensorer, mapping og løsninger på ting må du finne ut av selv, eller kopiere av andre. blant annet ledningsnett må du koble opp selv, reler til bensinpumpe osv osv. gm sensorer er det enkleste og bruke siden disse ligger i programet til ms (megatune). digifant er jo derimot en orginal ECU fra vw. den som er mest aktuell å montere er vel fra g60 som er mest brukt men her må du da få brent chip for å få gjort noe med den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 4, 2008 eg vet jo kor du bor, så eg tar bare med bilen og delene en fredag eg, og henter den igjen søndag får besøk i helgen så det passer dårlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 4, 2008 http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/products/495/BBM_Billet_16V_Fuel_Rail_Kit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 4, 2008 har helt nye fuelrail liggende.... Til den effekten du har kan du jo feks bruke orginale G60 dyser eller Ford Redtops 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 4, 2008 8500,- for nytt Haltech E6X http://www.haltech.com/e6x.htm 40226229 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 4, 2008 Et lite triks for å mere bensin ut av k-jet er å montere kaldstartregulatoren, som er montert på blokken , en plass der den ikke blir påvirket av motorvarmen. Da får litt mere bensin over hele registeret. En bedre måte å få mere bensin på er å øke systemtrykket da det er dette som bestemmer bensinmengden. Står veldig godt forklart på denne siden hvordan k-jet systemet er bygd opp. http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI07 Etter min mening er det ikke vits å koste på hiddensprut når du ikke har trimmet mere enn det du har gjort. Er du heldig har du 150 ærlige hester og k-jet leverer mer enn nok bensin til dette. Angående problem med full gass kan du sjekke om tallerken inne i bensinmengdefordeleren går helt opp sånn som den skal. Bruker å være en del treghet der etter hvert som årene og kilometerene går. Ellers sjekk registeret, tenningen, luftfilteret osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 4, 2008 Jeg drev og bygde om til hiddensprut på golfen min (16v motor det og). Det er ikke de helt kompliserte sakene, men det kan fort bli dyrt. Må ha fuelrail, finne en plassering til spjellposisjonsgiveren (jeg har forresten et g60 spjell jeg skulle bruke til denne jobben, blendet retur, sveiset på en brakett til giveren, samt en rørbend med plass til lufttempsensor, det var disse tingene jeg slet mest med da jeg skulle montere haltechen min), få sveiset et innsugsrør, ordnet slanger og bensintrykksregulator til fuelrailen. Det elektriske er relativt rett-frem så lenge man har koplingsskjema og vet hvordan man skal bruke det. Pris (ikke inkludert selve sprutet): fuelrail: 1500kr bensintrykksregulator: 700kr slanger og fittinger: 1200kr gasspjell: 1000kr rørbend m/sveising: 800kr bredbåndslambda: 2000kr ymse elektriske ting (krympestrømper, strips osv som man bruker MYE av): rundt 500kr Alt i alt sikkert rundt 8000kr. På en sånn motor klarer man å mappe selv om man tar seg tid til å sette seg inn i litteraturen. Jeg var godt i gang med min hvertfall, men prosjektet ble avbrutt pga utdanning. Må bare sende en pm om du lurer på noe ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 5, 2008 Rimeligste alternativ er nok å sette i digifant fra G60, bruke g60 fuelrail, gass-spjeld, følere, dyser, etc... MEN, det er ikke akkurat det vanskeligste sprutet som står i bilen idag da, må da være noen som kan ta en kjapp titt på dette istedet for å bruke halve bilens verdi kun på å få den til å gå rent igjen? ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 6, 2008 Rimeligste alternativ er nok å sette i digifant fra G60, bruke g60 fuelrail, gass-spjeld, følere, dyser, etc... G60 fuelrail passer ikke på 16v 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 6, 2008 G60 fuelrail passer ikke på 16v Det er eg klar over, glemte seg der... MEN, å få tak i en rail fra Audi 20vt er ingen sak og etter liten mods så passer denne rett på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...