#1 Skrevet Februar 4, 2008 Lurer på om det finnes noen relativt enkle måter å få K-Jet til 16v-motor (KR) til å levere mer bensin? Etter bytte av kammer og effektanlegg får jeg for mager blanding når jeg har pedalen i bånn.... eller må jeg kjøpe hiddensprut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 4, 2008 -Øke bensintrykket -Ta en CO test, og still den litt fetere. til ca 2,5 % -Legg mellom om et par skiver mellom styretrykksregulatoren og toppen (der den er skrudd fast) Tenning mellom 4-8 grader? still den til 7-8.. Forsøk dette, kjører du med bredbåndslambda? siden du sier at du har for mager blanding..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 4, 2008 Nei, har ikke bredbåndslambda. Har ikke lambda i det hele tatt, motoren er PL, men innsprut (luftfilterboks + ledningsnett) er fra KR, som ikke bruker lambda? Når det gjelder å stille på CO, så er det mange ulike meninger. Noen mener det ikke har noen effekt, andre mener det kan fungere. Bare til å skru litt forsiktig da, eller må jeg måle meg frem? Tenningen er stilt opp noen grader ja. Skiver mellom styretrykksregulatoren og toppen? Takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 4, 2008 Nei, har ikke bredbåndslambda. Har ikke lambda i det hele tatt, motoren er PL, men innsprut (luftfilterboks + ledningsnett) er fra KR, som ikke bruker lambda? Når det gjelder å stille på CO, så er det mange ulike meninger. Noen mener det ikke har noen effekt, andre mener det kan fungere. Bare til å skru litt forsiktig da, eller må jeg måle meg frem? Tenningen er stilt opp noen grader ja. Skiver mellom styretrykksregulatoren og toppen? Takk for svar! Du må ha en 4 gassmåler og måle deg frem til nye verdier, kan jo være at den at den er strupt igjen, at CO verdien er altfor lav, og dermed får for lite bensin. Ja, du har flyttet over styretrykksreglulatoren fra KR innsprutet? den som er skrudd fast med 2 stk umbrako skruer på topplokket under fordeleren på venstre side? Hvis du f.eks legger noen skiver mellom denne og toppen vil den gi litt mere bensin, for denne føler varme fra toppen når den ligger inntil, er den lengre ut blir den kaldere og gir mere bensin.. Hadde 16vt med K-jet og KR innsprut på mitt første oppsett. På den stilte jeg opp bensintrykket til 6,5bar, skiver mellom stryretrykksregulatoren og stilte opp CO'n. Kjørte på turbo trykk på 0,7 med 2 tillegsdyser, ikke noe problem. Så K-jetn skal klare å gi mye nok bensin det, hvertfall til slik enkel trim du har gjort. Er reg.reim riktig etter du byttet kammer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 4, 2008 Ja den er skrudd fast, uten plater. Kan forsøke å stille på CO. Skruen sitter mellom mengdefordeleren og belgen for luft på luftfilterboksen? Reg.reim er en egen historie. Jeg kjøpte motoren for et år siden, da var ALT PL. Dessverre passet ikke bensinfilteret fra 8v-motoren som sto i bilen fra før, så jeg kjørte to uker uten filter, noe som tok knekken på mengdefordeleren. Motoren gikk faktisk som den skulle med PL-innsprutet. Fikk kjøpt meg et KR-system, med ledningsnett og alt. Etter at vi byttet har den imidlertid aldri virket skikkelig. Får for mager blanding når jeg gir mye gass. Før vi skjønte at det var mengdefordeleren som var problemet (altså FØR jeg byttet til KR-innsprut) så sjekket vi dyser, bensinpumpe, reg.reim og fortenning. Fortenning var ok, dyser ok, pumpen ok, men reg.reimen var faktisk et "hakk" feil. Så vi ordnet den, men det løste jo seff ingenting, da det var fordeleren som var problemet. Men det kan jo ikke være sånn at den SKAL stå et hakk feil pga kammene? Etter at vi "fikset" reimen så har den jo ikke virket som den skal. Men uvisst om det er det eller KR-innsprutet som er problemet, da vi byttet det samtidig som vi skrudde på reimen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 4, 2008 Ja den er skrudd fast, uten plater. Kan forsøke å stille på CO. Skruen sitter mellom mengdefordeleren og belgen for luft på luftfilterboksen? stemmer, (4mm?) umbrako et helt hakk på reima vil vel bli for mye, men på en annen side kan man justere rimelig mye på et justerbart kamdrev... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 4, 2008 5mm umbrako. Jeg trur det er i reg.reim innstillingene ditt problem ligger. Ville hatt sjekket at merket stemmer på veiv og kam, og merkene på kammene mot hverandre, tipper det er her feilen ligger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 4, 2008 Vi har sjekket, dobbeltsjekket og trippelsjekket, kammene er korrekt i forhold til veiv, og merket på reg.reim er rett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 4, 2008 Then again, reg.reimen var "feil" når motoren virket fint, og nå som alt ser ut som det er rett så funker den ikke som den skal. Men det virker dumt å stille den feil med vilje. I tillegg er jeg usikker på hvordan den stod... skal jeg evt stille den mot høyre el venstre.... vil helst unngå å ødelegge ventiler etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 4, 2008 Then again, reg.reimen var "feil" når motoren virket fint, og nå som alt ser ut som det er rett så funker den ikke som den skal. Men det virker dumt å stille den feil med vilje. I tillegg er jeg usikker på hvordan den stod... skal jeg evt stille den mot høyre el venstre.... vil helst unngå å ødelegge ventiler etc. Du bruker riktig merke på veiv? toppmerket og ikke tenningsmerket? Det skal være en strek på svinhjulet. Ser du i hullet i girkassen eller på reimhjulet på kilereimen og dekselet? "Lin'e" opp reg reim riktig, og se om merket på reimhjulet stemmer med streken nedi hullet på kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 4, 2008 Har hatt 2 stk som har sett på det med meg, merkelig hvis vi skal ha sett feil alle 3. Men i og med at den var helt fin før vi stilte på reimen og ikke etterpå så er det jo lett å tro det er her problemet egentlig ligger. Litt på siden, så driver svinghjulet og "hopper" når motoren står på tomgang. Flytter seg 1 cm eller 1,5 kanskje, fram og tilbake. Takk for hjelpen iallefall, får sjekke det nok en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 8, 2008 Kammer som ikke er standard må ofte times annerledes. På 8v Golfen min med en Piper BP285 (276 grader) gir -8 grader retardasjon best effektkurve. Dette tilsvarer en hel tann retardert i forhold til vanlig innstilling. Det er synd du fjernet k-jet lambda systemet. Jeg har det samme i min USA Golf, og sammen med en Innovate LC-1 bredbåndslambda har jeg laptop programmerbar closed loop kontroll på AFR, selv ved fullgass. Programmert til 12.6:1 ved fullgass og 15.3:1 ved dellast. Funker genialt. Ang svinghjulet som "hopper": dette er bare tenningstidpunktet som ikke er helt stabilt. Ikke noe uvanlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...