Anbefalte innlegg

Leser litt rundt her at folk kan oppleve tenningsbank etter chiping.. er egntlig ikke sikker på hva dette er eller hva som forusaker dette.. noen som har peiling her? Hva jeg må høre eller se etter.. dette burde vel være lett å oppdage.. høres ihvertfall sånn ut på navnet på feilen :)

hører at denne feilen kan bli en kostbar afere.. greit å bare unngå dette nå som jeg skal hive på en bleed valve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenningsbank er et fenomen som skjer når bensinen antenner før den skal, dvs før tennpluggen gir gnist.....dette skjer pga høy temperatur og høyt trykk (evt dårlig drivstoff). dette er en banalt enkel forklaring, men du kan jo google hvis du vil ha det litt mer utdypet

 

jeg vil på ingen måte anbefale deg en bleedventil uten at du har kontroll på AFR og ladetrykk, da du overstyrer N75 ventilen...under normale omstendigheter vil denne regulere ned trykket hvis tenningsbank skulle oppstå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkuratt men er det symptomer jeg burde høre eller se etter isåfall. må jo kunne merke dette på noe vis.. må få opp tryket de siste 0,4 bara.. kan jo sebb prøve en N75j eller h ventil da.. men sugen på å prøve bleed ventil først.. ingen som vet hva jeg skal høre eller se etter isåfall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier ingenting om hvilken motor du har, om den er chippet, og opp 0.4 bar kan jo bety så mangt. Hva den lader nå er vesentlig og vite for de som skal kunne svare på et slikt spørsmål.

 

Ser det er en A4 i avateren di, så da regner jeg med at det er en 1.8t du snakker om. Men og årsmod. Er det en AEB motor f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ved eventuelt tenningsbank så er det vel tenningen som forskyves for og få ned trykket på motoren. Tenningen er direkte styrt av styreenheten, men turbotrykket er styrt via en n75 ventil som kan svikte. Svikter denne har ikke ecu kontroll med motoren lengre. Derfor brukes tenningsforskyvning, for tenningen har ecu alltid kontroll over uansett omstendigheter rundt motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er en Audi a4 1.8t 96\97 mod.. den er chippet men får den ikke til å lade mere en 0.9 max å ikke videre stabilt heller. som jeg har skrevet i andre tråder her på forumet. chippen sa de på autopower skulle klare 1.1 eller 1.2.. men vet ikke om n75 ventilen følger helt med på dette.. derfor jeg prøver en blødeventil å ser om dette kan hjelpe noe.. så egentlig derfor jeg lurer på symptomer på tenningsbank.. a ja det er en AEB motor

u c? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, siden den er chipet er det ingen problem og øke trykket til 1.2 bar. Kan være at N75 ventilen din er sliten og. Men mener at AEB motoren må ha bleed for og lade max med chip. Er ikke MAP sensor på disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du kjører 98 oktan ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er en Audi a4 1.8t 96\97 mod.. den er chippet men får den ikke til å lade mere en 0.9 max å ikke videre stabilt heller. som jeg har skrevet i andre tråder her på forumet. chippen sa de på autopower skulle klare 1.1 eller 1.2.. men vet ikke om n75 ventilen følger helt med på dette.. derfor jeg prøver en blødeventil å ser om dette kan hjelpe noe.. så egentlig derfor jeg lurer på symptomer på tenningsbank.. a ja det er en AEB motor

u c? :)

 

max ladetrykk er ca 1.1bar ja, men husk at dette får du på ca 4000 rpm, og deretter vil trykket synke ned til 0,6 - 0,7bar, nettopp pga turboen ikke klarer mer...det vil ikke forandre seg med bleedventil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke 1.8t lader max før på 4000o/min er det noe alvorlig galt med bilen. Må huske at dette er en knøtte turbo som begynner og lade allerede ved 14-1500o/min. Den burde peake på 2-2500o/min og holde seg til over 3-3500 før trykket begynner og synke. Må huske på at dette er en motor som originalt har max dreiemoment allerede på 1750o/min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke ta alt så bokstavlig da : rolleyes

 

selvfølgelig vil en normal 1.8 lade fullt fra ca 1800-1900 rpm men ladetrykket begynner å falle fra ca 4500....var egentlig det jeg mente å si, men forklarte meg nok litt uklart

 

her til inspirasjon: (motor som jeg laget til i fjor)

K03 vs Garrett GT3071

DSC00398.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den Garretten der ikke lader før etter 4000 kan jeg nok tro på ivertfall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den Garretten der ikke lader før etter 4000 kan jeg nok tro på ivertfall:)

 

den gir 1 bar ved 3500omdr på 1.8T med et skikkelig oppsett

 

på A4'en som jeg bygget, stod det en Garrett GT28R på før, og den hadde fullt ladetrykk ved 2000 og ladet 1,5bar til sperra på 7200rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare litt mer om tennings bank (detonation), eller også kalt motorbank. Tenningsbank oppstår ikke før tennpluggen gir gnist men etter. Det som skjer før tennpluggen tenner kalles Pre-ignition og her får man ingen forvarsel, følgene kan være hull i stempel eller bøyde råder, kommer ann på hva som tåler minst. Oppstår på grunn av feks "hot spots".

Når tennpluggen tenner fuel blandingen så øker trykk og temp i syl, da kan også blandingen antenne fra en annen front hvis blandingen er feil osv, når disse to flamme frontene slår mot hverandre skaper det store bølger som slår mot sylinder veggene, og det er denne lyden vi hører som wisling elle knattring. Tennings bank kan også i noen tilfeller føre til at man får Pre-ignition. Av og til blir man kvitt tenningsbanken ved å skifte til kaldere tennplugger. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du kjører 98 oktan ?

 

Jepp hat alltid kjørt det på alle biler jeg har hatt.. syntes det er bedre å kjøre med..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke ta alt så bokstavlig da : rolleyes

 

selvfølgelig vil en normal 1.8 lade fullt fra ca 1800-1900 rpm men ladetrykket begynner å falle fra ca 4500....var egentlig det jeg mente å si, men forklarte meg nok litt uklart

 

her til inspirasjon: (motor som jeg laget til i fjor)

K03 vs Garrett GT3071

 

Haha.. kan jo si det var litt forskjell der ja.. så dere mener det burde gå greit å lade 1.1 eller 1.2 med denne bilen som er chippet.. uten å få noe problemer med tenningsbank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare litt mer om tennings bank (detonation), eller også kalt motorbank. Tenningsbank oppstår ikke før tennpluggen gir gnist men etter. Det som skjer før tennpluggen tenner kalles Pre-ignition og her får man ingen forvarsel, følgene kan være hull i stempel eller bøyde råder, kommer ann på hva som tåler minst. Oppstår på grunn av feks "hot spots".

Når tennpluggen tenner fuel blandingen så øker trykk og temp i syl, da kan også blandingen antenne fra en annen front hvis blandingen er feil osv, når disse to flamme frontene slår mot hverandre skaper det store bølger som slår mot sylinder veggene, og det er denne lyden vi hører som wisling elle knattring. Tennings bank kan også i noen tilfeller føre til at man får Pre-ignition. Av og til blir man kvitt tenningsbanken ved å skifte til kaldere tennplugger. :)

 

okii dette kunne jeg forstå litt mere av.. men mener du det burde gå greit på denne bilen? med 1.1 1.2 i trykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.