#1 Skrevet Februar 5, 2008 Nå som sommeren nærmer seg (høytiden for alle oss uten quattro) begynner jeg tidlig å planlegge litt småting til bilen, blant annet nye felger til sommerdekkene og kanskje nye dekk også. Jeg er nogenlunde grønn på dette med hjuldimensjoner, men vil også gjerne ha litt hjelp til selve valget. Først, det jeg kan så langt. Et dekk er 225/45 R18 92V Mao, det er 225mm bredt, dekket er av typen "radial", felgen er 18" i diameter og det synlige området med dekk sett fra siden er 45% av dekkets bredde. 92 er lastkoden og V er hastighetsmerkingen; 240km/t i dette tilfellet. Men dette er da egentlig bare dekkdimensjonene, og felger er ikke 2-dimensjonale. Hva er offset, innpress, ET, 7,5"/8,5" osv? Bilen min er en A3 1.8T 8L og sommerdekkene jeg har nå er Bridgestone Potenza 225 R17. Det midterste tallet husker jeg ikke, siden de ligger stablet et sted over alle hauger, men jeg går ut ifra at A3 har en standard og at noen andre vet hva dette tallet må være. Jeg tipper 50 eller 55 ut i fra en kalkulator jeg fant og lekte meg litt med. Dimensjonene jeg kunne tenke meg er enten 225 eller 235 og 18" felger. Dekkomkresten må være innenfor 5% +/- har jeg forstått, men naturligvis så lite som mulig forskjell. Er det noen andre bakdeler med bredere dekk (f.eks 235) enn økt sporing og høyere pris? Er det noen som vet hvor bredt dekk en A3 har plass til? Jeg har ikke noe senk enda, men vurderte det også, men ikke noe voldsomt. Jeg har lest igjennom hele "Felg 2008"-tråden og sett noen lekre felger, men de to som skilte seg ut for min del var BBS CH (noe alle har, eller?) og OZ Superturismo GT. Hiv gjerne på med flere forslag! Bilens farge ser dere i avataren. Den er gråsvart, men gråfargen er mest tydelig i sterkt solskinn og ser for det meste helt mørk ut. Dette ble langt og håpløst, men jeg håper noen orker å ta fatt. Hvis jeg får nok respons kunne jeg tenke meg å lage en liten hjul-FAQ da jeg nekter å tro at jeg er den eneste som lurer på dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 6, 2008 Dårli med respons her, Steffen, men jeg kan jo alltids prøve meg: Det er riktig som du skriver, og ET(innpress) er avstanden som anleggsflaten på felgen har fra senter på felgen. I ditt tilfelle ville jeg gått for en 8x18" felg med 225/40 R18 dekk. ET er jeg ikke sikker på men er nok andre som kjenner A3 bedre enn meg her... håper dette var litt oppklarende i allfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 6, 2008 Takk for det ET og innpress er altså det samme? Og det går kanskje an å ha negativ ET også? Har også forstått det slik at 8x18" vil si at den er 8" brei, altså ca 203mm. Er det noen regel på hvor brei felgen skal være i forhold til dekket? Og hvor synlig er dette, evt praktiske fordeler/bakdeler? Når jeg først skal gå opp i felgstørrelse og alikevel må kassere sommerdekkene jeg har nå, hva menes det om å øke dekkbredden til f.eks 235mm, eller enda mer? Det er kanskje ikke forsvarlig å ha mer, med tanke på hvor lett bilen er og fare for vannplaning. Jeg vil ikke ha vannski, men jeg legger gjerne noen ekstra hundrelapper i bedre veigrep om det ikke er noen overhengende fare. Håper på mer respons og også noen felgtips Som nevnt liker jeg OZ og BBS, men de mindre kjente merkene har jeg null oversikt over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 6, 2008 anbefaler deg å titte i en av de MANGE felg trådene.. sommerfelg tråden bl.a, garantert noen som har vist hvilke felg\dekk kombinasjoner de har kjøpt eller ønsker seg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 6, 2008 anbefaler deg å titte i en av de MANGE felg trådene.. sommerfelg tråden bl.a, garantert noen som har vist hvilke felg\dekk kombinasjoner de har kjøpt eller ønsker seg.. 2008-tråden har jeg lest grundig igjennom, men nå fant jeg jammen 2006 og 2007 også, så da har jeg noe å studere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 6, 2008 Nå som sommeren nærmer seg (høytiden for alle oss uten quattro) begynner jeg tidlig å planlegge litt småting til bilen, blant annet nye felger til sommerdekkene og kanskje nye dekk også. Jeg er nogenlunde grønn på dette med hjuldimensjoner, men vil også gjerne ha litt hjelp til selve valget. Først, det jeg kan så langt. Et dekk er 225/45 R18 92V Mao, det er 225mm bredt, dekket er av typen "radial", felgen er 18" i diameter og det synlige området med dekk sett fra siden er 45% av dekkets bredde. 92 er lastkoden og V er hastighetsmerkingen; 240km/t i dette tilfellet. Men dette er da egentlig bare dekkdimensjonene, og felger er ikke 2-dimensjonale. Hva er offset, innpress, ET, 7,5"/8,5" osv? Bilen min er en A3 1.8T 8L og sommerdekkene jeg har nå er Bridgestone Potenza 225 R17. Det midterste tallet husker jeg ikke, siden de ligger stablet et sted over alle hauger, men jeg går ut ifra at A3 har en standard og at noen andre vet hva dette tallet må være. Jeg tipper 50 eller 55 ut i fra en kalkulator jeg fant og lekte meg litt med. Dimensjonene jeg kunne tenke meg er enten 225 eller 235 og 18" felger. Dekkomkresten må være innenfor 5% +/- har jeg forstått, men naturligvis så lite som mulig forskjell. Er det noen andre bakdeler med bredere dekk (f.eks 235) enn økt sporing og høyere pris? Er det noen som vet hvor bredt dekk en A3 har plass til? Jeg har ikke noe senk enda, men vurderte det også, men ikke noe voldsomt. Jeg har lest igjennom hele "Felg 2008"-tråden og sett noen lekre felger, men de to som skilte seg ut for min del var BBS CH (noe alle har, eller?) og OZ Superturismo GT. Hiv gjerne på med flere forslag! Bilens farge ser dere i avataren. Den er gråsvart, men gråfargen er mest tydelig i sterkt solskinn og ser for det meste helt mørk ut. Dette ble langt og håpløst, men jeg håper noen orker å ta fatt. Hvis jeg får nok respons kunne jeg tenke meg å lage en liten hjul-FAQ da jeg nekter å tro at jeg er den eneste som lurer på dette! 225/45 17 er det du har liggende, det tilsvarer ca 225/40 18, 225/35 19 etc i størrelse. 225/45 18 er ca 1 tomme for stort til A3 og passer bedre på ny A6 og gammel Allroad. Det er masse "know-how" på hva som går av felg og dekk på A3, men det er egentlig ikke noe poeng å velge den bredeste felgen og dekket sålenge man ikke senker bilen fordi hjul som bygger langt uti skjermen sammen med god glippe opp til skjermen ser rart ut. Jeg vil si at 225/45 17 og til nød 225/40 18 ser ok ut uten 35mm senk. Hvis man skal pushe grensene med hjul, så må man senke mer, 50-70mm og da får man også utfordringer med subbing. Som en god start ville jeg anbefalt 35-40mm senkefjærer og 8,5x18 ET35 med 225/40 18 dekk. Skal man tøffe seg litt mer bruker man 8,5x19 ET35 med 225 eller 235/35 19 og samme fjærer eller helst 45-50mm fjærer som krever at du bytter til "senke"-støtdempere også. Enda råere blir 8,5x20 ET35 med 225/30 20 og 70mm senk. Skal du ha den råeste bilen i gata så setter du på gewindefahrwerk (justerbart), skrur bilen ned 80-100mm og setter på 9x20 ET30 foran og 10x20 ET40 bak med 225/30 og 265/25. Da må du også valse skjermene godt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 7, 2008 Takk for grundig svar! Som en god start ville jeg anbefalt 35-40mm senkefjærer og 8,5x18 ET35 med 225/40 18 dekk. Det var noe sånt jeg så for meg Ikke noe særlig mer enn 4cm kanskje, men litt må til. Jeg trenger absolutt ikke de råeste hjula i gata. Jeg liker best clean stilen så noe mer enn 19" ville sett for ekstremt ut synes jeg, og jeg er redd 19" også blir for ukomfortabelt å kjøre på. Må nesten ha litt gummi å humpe rundt på Veien er langt i fra perfekt mange steder der jeg kjører ofte. Eksempelvis: OZ Superturismo GT 8x18" og Toyo T1R 225/40 18" ? eller 8,5x18" felg? edit: Forresten, er det noen som vet hvor mye det er vanlig å ta for valsing av hjulbuene? Har sånn halvveis kjennskap til en som kaller seg "valsespesialisten" men pris varierer jo selvsagt. Hvis jeg skulle hatt en cm eller to ut på alle fire hjulene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 7, 2008 Oppdaterer litt med et nytt spørsmål her. Hva er akseptable felgbredder på 225/40-18? 8", 8,5", 9"? Jeg vil gjerne ha litt "strekk" i dekket. Ingenting ser dummere ut enn en felg som ser ut som den har sunket inn i dekket. 8" er det vanligste merker jeg, men blir 9" for mye igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 7, 2008 Jeg vet ikke hvor mye strekk du vil ha, men 225 på 8.5" ser ihvertfall pent ut. Må også tenke på at bredere felg og senk kan gi problemer med subbing. Nå vet jeg ikke hvor mye plass det er på A4'en, men på A6'en min er det nok ikke ideelt med noe mer enn 8.5" med mindre det skal valses. Her er hvertfall mine felger (8.5") med 225-dekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2008 Det var akkurat slik jeg så det for meg. Takk skal du ha! Det er en A3 8L det er snakk om her, med originalt karosseri. Jeg tror alikevel det er plass til en halv tomme ekstra i bredden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 7, 2008 Det var akkurat slik jeg så det for meg. Takk skal du ha! Det er en A3 8L det er snakk om her, med originalt karosseri. Jeg tror alikevel det er plass til en halv tomme ekstra i bredden. Skulle vært A3, ja Jeg kjører med ET40 nå (45 org.) og da har jeg ca. 5mm klaring til fjærbeinet samt at felgen er såvidt innenfor hjulbuen, så spørs helt hvor god plass det er på bilen din. Med 9" må du nok hvertfall ha lavere innpress enn 35. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 7, 2008 Jeg vet ikke hvor mye strekk du vil ha, men 225 på 8.5" ser ihvertfall pent ut. Må også tenke på at bredere felg og senk kan gi problemer med subbing. Nå vet jeg ikke hvor mye plass det er på A4'en, men på A6'en min er det nok ikke ideelt med noe mer enn 8.5" med mindre det skal valses. Her er hvertfall mine felger (8.5") med 225-dekk Husk på at Nankang-dekk er ganske "smale" i forhold til mange andre dekkmerker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 7, 2008 Å? Tror du jeg må ha 9" for å få lignende strekk med Bridgestone/Toyo/Dunlop osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 7, 2008 Å? Tror du jeg må ha 9" for å få lignende strekk med Bridgestone/Toyo/Dunlop osv? Hvis det er strekk du er ute etter så kjøper du Nankang........men det er langtifra noen gode dekk. Du får det du betaler for..... Hvis du driter i strekken å vil ha veigrep så kjøper du Dunlop Sp Sportmaxx hos Dekkonline.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 7, 2008 Jeg vil heller ha veigrep enn strekk! Det var bare en kosmetisk touch jeg ble litt fristet av. Toyo T1R har jeg tittet litt på. 1100kr ca hos Dekkonline mener jeg å huske. Disse slites litt fortere enn andre har jeg fått høre nå, men et par sesonger holder vel uansett? 20-25.000km? Nettopp det her var det jeg var ute etter å unngå: At dekket ligger som en gummilist utenpå felgen Og her er T1R. Det har jo rått mønster Får gode kritikker på veigrep også, både vått og tørt, men slites fort sies det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 7, 2008 Husk på at Nankang-dekk er ganske "smale" i forhold til mange andre dekkmerker. Det har du vel egentlig helt rett i. Nankang er vel litt beskjedne i forhold til oppgitt bredde. I løpet av uka bytter jeg til 235-dekk av annet fabrikat (ikke bestemt hvilket enda) så kan jo legge ut bilde av det når den tid kommer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...