Best måte å få av girkasse på coupe?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter her og har faen meg sliti med å få ut den jævla tette kassa mi men tingen er at jeg og en kamerat har brukt nesten 9 timer... og den ER FORTSATT IKKE AV! Er det noen her inne som vet åssen rekkefølge det er best og ta det i og om noen har noen triks og tips så hadde det vært meget interessant!

 

Sånn som det er nå så må jeg ha av katalysatoren for å få av kassa, men de skruene der er selvfølgelig rusta ihjel og fast og sånt. Så da må jeg vente på å kjøpe baufilblad imorra! Nok en gang venting! uff

 

 

mvh

Robin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og hva er egentlig dealen med den tappeskrua til olja a? må jeg lage verdens største umbraco eller er den å få kjøpt noe sted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og hva er egentlig dealen med den tappeskrua til olja a? må jeg lage verdens største umbraco eller er den å få kjøpt noe sted?

 

er ikke det 17mm umbraco??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og hva er egentlig dealen med den tappeskrua til olja a? må jeg lage verdens største umbraco eller er den å få kjøpt noe sted?

 

Haha:p 17mm umbrako det, fås kjøpt på bla Biltema... Har du dårlig tid går det og an å sveise seg en løsning ved å bruke en hjulbolt med 17mm hode;)

 

På mange modeller kommer eksosanlegget i veien for å få ned kassen så kan være en ide å plukke det ned også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel nesten lettere å ta ut girkassa sammen med motoren. Selvfølgelig en del ekstra demontering i motorrommet, men desto lettere å få tredd kassa på plass igjen på motorblokka. Er jo et lite h...ete å entre kassa, (med motor i bilen) spesielt hvis du ligger på bakken og skrur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo et lite h...ete å entre kassa, (med motor i bilen) spesielt hvis du ligger på bakken og skrur.

 

 

AMEN!! :P

 

17mm ja, hmm jeg leita litt på biltema men fant ikke noe sist jeg var der.... men får vel kikke litt nøyere

 

til nå har jeg tatt av drivakslinger, mellomaksel, noen deklser, lmm og innsugsbelg (for å komme til) eksos ved lamda, løsna kassa også så jeg at det var noen dumme stag av noe slag oppå kassa... de må vel av de og? : klø :

 

Begynner å skjønne hvorfor folk tar ut det meste av s2ene osv når de skal trimme!! :P

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AMEN!! :P

 

17mm ja, hmm jeg leita litt på biltema men fant ikke noe sist jeg var der.... men får vel kikke litt nøyere

 

til nå har jeg tatt av drivakslinger, mellomaksel, noen deklser, lmm og innsugsbelg (for å komme til) eksos ved lamda, løsna kassa også så jeg at det var noen dumme stag av noe slag oppå kassa... de må vel av de og? : klø :

 

Begynner å skjønne hvorfor folk tar ut det meste av s2ene osv når de skal trimme!! :P

 

mvh

 

De dumme stagene av noe slag oppå kassa er giroverføringen. De må av de også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De dumme stagene av noe slag oppå kassa er giroverføringen. De må av de også:)

 

 

nei ekke giroverføringen, er helt framme på kassa etter som jeg kunne se.... to stag som går ut til hver sin side... mulig det er blokka jeg ser ellerno, men da skjønner jeg ikke hva den henger i nå....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

styrestagene det der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styrestaga ja... jeg har brukt å løsne disse (mutter på undersiden, og så skru ut boltene ovenfra)

Så kan du snurre litt på rattet til tannstanga ikke kommer i konflikt.

Da får man "rydda reint" før man tar bak kassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort beskrivelse av "min" måte å demontere kasse på:

- Løsne gearkassefester fra travers, løsne bærekuler fra nav, og slipp traversen ned.

- Av med eksos

- Løsne drivaksler forran og ta av mellomaksel.

-Skru av braketter på tannstanga som styrestagene sitter i, og løft denne opp.

- løsne fremre motorfeste.

- jekk motor opp i fremkant

- Løsne alle skruer mellom kasse og motor...

Nå skal kassa skli av.. Med litt erfaring går gearkassebyttejobben greit alene på en dag uten stress.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da SKAL disse av idag så får vi se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var kassa av, men jeg må til å bytte flens på den, er det umbraco som blir brukt til dette også eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er S2 kassa du fikk er disse bare å nappe ut...kan være enklere med en jernstang og vippe ut med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort beskrivelse av "min" måte å demontere kasse på:

- Løsne gearkassefester fra travers, løsne bærekuler fra nav, og slipp traversen ned.

- Av med eksos

- Løsne drivaksler forran og ta av mellomaksel.

-Skru av braketter på tannstanga som styrestagene sitter i, og løft denne opp.

- løsne fremre motorfeste.

- jekk motor opp i fremkant

- Løsne alle skruer mellom kasse og motor...

Nå skal kassa skli av.. Med litt erfaring går gearkassebyttejobben greit alene på en dag uten stress.

 

Jan Brede

Tok meg ikke mer en 3 t sist gang:) en dag...da har du et hav av tid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok meg ikke mer en 3 t sist gang:) en dag...da har du et hav av tid

 

Jeg vet, tenkte bare jeg skulle sette realistiske målsetninger for fyren jeg ;)

Når jeg er alene på ett clutchbytte bruker jeg 6-7 timer. Men jeg har tukla litt med disse bilene før...

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg ikke heter Kal El i verken denna verdenen eller en annen så lurte jeg på hva du brukte for å "nappe" ut disse med? det er der drivakslingene skrues på du mener ikke sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg ikke heter Kal El i verken denna verdenen eller en annen så lurte jeg på hva du brukte for å "nappe" ut disse med? det er der drivakslingene skrues på du mener ikke sant?

Jeg brukte bare en litt passe jernstang...med et stort brekkhjern funker sikkert og

Er bare å få et lite napp i den så detter de fort ut.

Er de som du fester drivakselene i ja.

Ellers får du ta den en tur til Herre i morra så kan jeg bytte de for deg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm,skal å ha ut kasse i morra,blir spennendes å se hvor lang tid det tar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Christian: Takker :), da var de bytta : smil :

 

Geir: hehe du slår sikkert meg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fort og galt,ute på like over 2 timer,skruene til downpipen hadde jeg hatt ute for ikke lenge sida så de satt heldigvis ikke fast:)

men skruene til ene drivakselen var ikke lett å få av,så tok ut kassa med den i,tungt å ta ut quattro kasse alene ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det værste jeg har hørt :P, men står du i en garasje med en klarering på ca 50 cm på hver side da? :stikke::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

selvfølgelig ikke:) man har da løftebukk i garasjen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.