Får ikke start på Audi 80 2.3 NG

Anbefalte innlegg

Hadde irritert meg lenge over at temperatur måleren i bilen ikke virket skikkelig, hadde byttet termostat, men det hjalp ikke. Leste at multitemp giver kunne være problemet. Tok ut denne og prøvde å reparere den uten hell. Resultat; viste ingen tempratur og motor fjusket under gasspådrag. Bestillte ny multitemp giver på ebay. Kjørte med den gamle, men motoren begynte å fjuske mer og mer, som om den gikk tom for bensin. Tilslutt ble jeg stående på et busstopp og måtte slepes til bensinstasjon. Prøvde å fylle mer bensin. Slepeturen fortsatte til garasjen hvor jeg begynnte å feilsøke.

 

Trodde først det var den temp giveren jeg ødela som lagde krøll, siden den ene av de 3 polene går til ECU. Motoren starter/fyrer men stopper igjen. Mistenker også bensinpumpe, men når jeg åpner der bensin går inn på bensin fordeleren, står bensinspruten. Tar av bensintilførsel og fyller opp en halvliter flakse med bensin på noen sekunder når pumpen går. Jeg hører pumpen bygger opp trykk når tilførsel er montert til bensinfordeler igjen, men fortsatt samme problem. Tar av den "belgen" til innsuget og kjenner på den armen som blir løfet av vacumet, virker som den går fint opp og ned. Prøver å feilsøke tenning. Tar av en plugg og den virker som den ginster i takt med motor, samme gjør resten. Måler hallgiver på fordeler. Får 12V på det jeg tror er stikk 3 og 5V på den i midten med tenning på. Målte med prøvelampe mellom jord på batteri og det midterste stikket for å få lampen til å blinke, men da var det null tenning på motoren og så snart jeg tok prøvelampen av fyrte motor igjen, men ikke start. Jordet vel noe som ikke var helt bra her.. Laget meg opplegg til å lese feilkoder. 4444. ingen feilkoder.

 

Jeg tror jeg har funnet ut at jeg har tenning. Men at bensin ikke kommer frem. Siden motor startet når den var helt kald. Kan motor gå på bare den kaldstart dysen? Jeg har lest den er styrt elektronisk, og dysene mekanisk. Jeg tenkte å kjøpe meg en bensin trykk måler å sjekke at jeg har ca 5 bar trykk frem til bensinfordeler. Da er nok bensinpumpen sliten, for filteret er nettop byttet. Hvis jeg tvanskjører bensinpumpen og løfter på den "armen" som blir løfet av innsugsvacum, vil bensin da komme gjennom dysene og vil jeg se det i sylindrene? Eller er dette styr elektronisk. Det er to kontakter på bensinfordeler, en 3 pin ut mot skjermen og en 2 pin mot lykten. Kan jeg måle noe på disse?

 

På forhånd takk for svar og tips til videre feilsøking. Kjedelig når bilen står..: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste symptomet jeg fant i går var at hvis jeg prøver å starte med full gass en stund, så slipper gassen å starter, så starter den og går i noen sekunder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg tvanskjører bensinpumpen og løfter på den "armen" som blir løfet av innsugsvacum, vil bensin da komme gjennom dysene og vil jeg se det i sylindrene? Eller er dette styr elektronisk. Det er to kontakter på bensinfordeler, en 3 pin ut mot skjermen og en 2 pin mot lykten. Kan jeg måle noe på disse?

 

På forhånd takk for svar og tips til videre feilsøking. Kjedelig når bilen står..: mad :

 

Nå skal ikke jeg skryte på meg kunnskap om KE-Jetronic, men akkurat dette funker likt på K-Jetronic og KE-Jet. Om du løfter opp tallerkenen/LMM (ev. får noen til å gjøre dette) mens du prøver å starte/tvangskjører pumpa skal det komme bensin ut av dysene. Dette er styrt reint mekanisk.

 

Det første jeg tenker på er at du kan ha et lekkasjeproblem/falsk luft. Da vil du ikke få bygget opp nok vakuum til at lokket blir sugd opp og dermed slipper det ikke bensin forbi stempelet inne i mengdefordeleren (og dermed går ikke motoren annet enn de fem sekundene som kaldstartdysa tilfører bensin). Er en eller annen (av de mange slangene) hoppa av/røket og hvordan ser belgen fra innsugsrør til gasspjeld og den som sitter oppå LMM ut? Her skal det ikke store sprekkene til før det byr på problemer.

 

Lykke til: vinke :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde av belgen, den store fra toppen av "tallerkenen" LMM til innsug i går og kunne ikke finne noen sprekker/rifter, men jeg skal av med det å sjekke enda nøyere i dag. Slangene som er tilkoblet denne så også bra ut. Jeg prøvde å lette på tallerkenen å starte bilen samtidig, ikke start. Men når jeg holdt i tallerkenen og tenningen ble slått på så kjente jeg det ble en motstand. Vil det si at det virker som det skal? Prøvde med startgass rett i innsuget, da fyrte motoren. : klø :

 

Legger ved et bilde jeg lånte fra en annen tråd.

DSC01154[1].jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur på Biltema for å kjøpe bensintrykk måler. Oppdaget når jeg kom hjem at denne bare gikk til 10 psi. Jeg skulle måle 5 bar, som er ca 70 psi. Så det var litt bomkjøp. Prøvde å måle bensintrykk, og det bunnet manometeret.

 

Videre har jeg skrudd av/ delt innsuget og kommet til dysene. Jeg nappet ut dysene, tvangskjørte pumpen og lettet på tallerkenen. Det dusjet såvidt fra to av dysene, så stoppet det. Får ikke noe mer ut av de selv om jeg lar bensinpumpen gå lenge og tar opp og ned tallerkenen.

 

Hva kan jeg kunkludere med dette? Er det bensinpumpen som er gåen, eller kan jeg feilsøke noe mer på fordeleren? Evt hvor få tak i utstyr til å måle bensintrykk.

 

Håper noen har tid til en rask tilbakemelding :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk hvor mye bensinpumpen leverer. Måles på returslange til bensintank

Fjærn relèet til bensinpumpa.

Lag til en kobling mellom terminal 52 på multipluggen til bensinpumperelè og pluss på batteri, bruk en bryter her for lettere å slå av/på.

 

Mål spenningen som bensinpumpen får inn på pumpa, mens den går

 

Da skal pumpen levere som følger.

 

10volt 0,46 liter min./pr 20 sekunder

11volt 0,6 liter min./pr 20 sekunder

12 volt 0,76 liter min./pr 20 sekunder

 

Leverer den mindre enn oppgitt ovenfor er pumpa slitt. Alle verdier er minimumsverdier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for måleverdier, dette skal testes. Jeg fylte faktisk en halvliterflaske med bensin på ganske få sekunder. Men det var på bensintilførsel slange rett før fordeler. Tror jeg lasket sammen noe sånt som pin 87 og 30 på releet for å få pumpen til å gå, men det kan jeg sjekke i morgen. Sikkert dumt spørmål, men hvor måler jeg spenningen bensinpumpen får når den går?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drevet å undersøkt litt priser på bensinpumper i tilfellet jeg må bytte. Ser at Mekonomen selger 2 forskjellige til min bil Bosh til ca 2k og en pierburg til ca 3k. Jeg mener å huske at sist jeg hadde pumpen utav lignet den veldig på bildet. Bosh pumpen ser ut til å være større fysisk, så jeg kan vel ikke bruke den? Heftig pumpe de har satt i for denne "kjappe" sugemaskinen.. Lest at denne pumpen skal levere ca 5 bar. Hvis den bare klarer 3 bar, vil det være nok til at jeg ikke får bensin frem til dysene i det hele tatt?

pierburgpumpe.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde av sånn det står til no.

DSC00083 (Medium).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene åpner på rundt 3.3 bar, så der har du minimum trykk for at det i det hele tatt skal komme noe ut. Du kan jo forsøke å skru ut bensinrørene fra mengdefordeleren, det er små siler for hvert rør. Det er kanskje høyst usannsynlig, men sjekk om det ligger dritt i silene som kan stoppe bensinflyten.

 

Pierburgsystemet er en slags forgasserløsning så pumpa til det systemet kommer nok ikke til å fungere på KE3-Jettronicen din.

 

Hvis du vil se om det kommer bensin frem til dysene i det hele tatt kan du skru dem av og så tvangskjøre pumpe + løfte tallerken, det burde komme en hel del. Bensinen skal begynne å strømme med bare noen få millimeter løft på tallerkenen.

 

Du har ikke skadet bensinledningen din på ett eller annet punkt da? Slått nedi eller noe? Med en kraftig innsnevring i drivstofflinja greier du å bygge opp trykk uten at du får noe mengde gjennom systemet.

 

Litt synsing fra min side her, du får ha lykke til med feilsøkingen videre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilene er levert med både bosch og pierburg kay , men mest sannsynlig har han den tynne fra pierburg. Har nettopp skiftet på en 92 2.3 Avant og der var det den tynne pierburg i alle fall. Det går an å bruke den tykkere bosch pumpa, men da må man skifte ringene som holder pumpa fast. Og omvendt dersom bilen har bosch og man ønsker å bruke pierburg. Bosch pumpa hadde dessuten ikke likedan tilkoblingsledninger som pierburg.

 

Bensinpumpen skal levere over 5 bar, helt opp mot 8 bar påstod dem på verkstedet jeg var å fikk målt bensintrykket mitt på. Mange som bruker disse pumpene når dem trimmer 20vt.

 

Hørtes merkelig ut at du ikke fikk bensin på alle dysene, skulle jo fått på alle men med dårlig trykk dersom det er pumpen som er litt sliten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for veldig nyttig informasjon. Den pierburg pumpen ligner veldig på den jeg har i tanken. Kan jo hende jeg kan bruke bosh pumpen hvis jeg får med ny holder. Håper jo det ikke er pumpen, men at jeg kan rense bensinmengdefordelern.

DSC00204.jpg

boshpumpe.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har pierburg ser jeg på bildet, så enklest å kjøpe pierburg slik at det bare er å dytte den rett ned. Går sikkert an å prute litt pris på den pumpen dersom du må bytte, NBS selger den også vet jeg.

 

Du burde kanskje tatt deg en tur på et verksted å fått målt pumpen slik at du eventuellt kan utelukke den før du gjør noe mere. Tar ikke så lang tid så kan ikke koste all verden. Dersom du ikke får tak i noe bedre utstyr for å måle med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilene er levert med både bosch og pierburg kay

 

Notert. Ordleggingen til Mekonomen (pierburgsystem) fikk meg til å tenke på forgasser og matepumpe. Dette var åpenbart feil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner litt om hvordan cabben min var , Der lå feilen i (er det tomgangsregulatoren) den blanke saken som står i forkant av innsuget i en gummiforing, vel uansett .. tok av den og smurte den opp med crc monterte alt på igjen,, fyra med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tak i bensintrykk måler. Målte 2,4 bar. Så var det ned i tanken og styrte en stund for å få opp bensinpumpen. Endte med jeg lirket det utav den hvite plast hylsen den sitter i. Skulle hatt sånt verktøy som den svarte "dingsen" på bildet under, for å få opp hele holderen. Noen som vet hvor man får fatt i sånt?

 

Uansett så prøvde jeg pumpen når jeg hadde fått den ut av tanken. Virket temmelig frisk så jeg fant ut jeg skulle teste den før jeg kastet den. Målte i en bøtte med vann. Fikk ikke skikkelig tett, men fikk opp i 7 bar : eek :: klø :

 

Har hørt om pumper som bare trengs kjøre frem og tilbake litt så virker de en stund til. Men kjørte pumpen litt frem og tilbake i bensin, så puttet jeg pumpen provisorisk oppi tanken igjen og målte fremme der jeg målte 2,4 bar. 7 bar. Skrudde sammen bensinrøret igjen, kjørte pumpen og lettet på LMM. Skikkelig fin dysj av alle dysene. Skrudde likegodt resten sammen igjen og prøvde å starte. Startet med en gang : smil :

 

Så no får jeg se hvor lenge det holder.. Bør jeg kanskje bare bytte pumpen først som sist?

Takker så mye for all hjelp :)

10V_New_43mm_pump_tool.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert greit å få bytta bensinfilteret hvis du ikke har gjort det,kan jo ligge masse rusk og rask i det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinfilter var faktisk det første jeg byttet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis pumpen din holder på å feile kan den i teorien feile når som helst. Jeg ville nok ha vurdert å bare bytte den først som sist :)

Bra du fant ut av problemet da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.