Hyling fra kupevifte, Passat 3bg

Anbefalte innlegg

Var 1 feil på Passaten jeg har kjøpt, og for meg høres det ut som lager i kupevifta er slitt.

 

Er en høy-frekvent hyling/kvittring fra vifta. Kommer og går.

 

Andre med lignende erfaring?

 

Mye pes å fikse?

 

Hvor ligger vifta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defrostervifta sitter bak hanskerommet inni bilen. Hanskerommet i sin helhet må demonteres og så skrur du ut vifta. Ganske grei jobb.

 

Kan være som du sier et tørt/dårlig lager ( prøve å smøre?? ) eller at noe har falt ned i viftehuset sist det ble skiftet pollenfilter f.eks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde det samme på A6'en som jeg hadde for 1 års tiden....skrudde ut vifta og blåste den ren for dritt og smurte opp lagrene med litt wd40....så ble den helt bra igjen....

 

det hele var gjort på mindre enn en time..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var 1 feil på Passaten jeg har kjøpt, og for meg høres det ut som lager i kupevifta er slitt.

 

Er en høy-frekvent hyling/kvittring fra vifta. Kommer og går.

 

Andre med lignende erfaring?

 

Mye pes å fikse?

 

Hvor ligger vifta?

 

JUPP! Har samme ulyd! Kjekt med info her, skal nok ta en titt!

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde det samme på A6'en som jeg hadde for 1 års tiden....skrudde ut vifta og blåste den ren for dritt og smurte opp lagrene med litt wd40....så ble den helt bra igjen....

 

det hele var gjort på mindre enn en time..

 

Okay. Da blir det en liten operasjon der da. Var en del hyling i går når jeg kjørte hjem, men ingenting i dag. Selger sa også at det var "av og til".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har helt samme problem på min Passat. Må være en produksjonsfeil eller noe.

 

Noen som kunne gitt meg en detaljert beskrivelse på hvordan jeg kan få byttet denne vifta?

 

Mvh

Eirik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har helt samme problem på min Passat. Må være en produksjonsfeil eller noe.

 

Noen som kunne gitt meg en detaljert beskrivelse på hvordan jeg kan få byttet denne vifta?

 

Mvh

Eirik

 

Hei!

Du må først demontere hanskerommet - dette gjøres ved å skru ut to skruer i bunnen ned mot gulvet, to i topp når hanskerommet er åpnet og to nede ved "hengslene" på hanskerommet(mener det var alle..)

 

Når hanskerommet er demontert har du tilgang til vifta. Denne er festet med tre skruer - en av de sitter litt trangt til(mener disse også kunne tas ut med 5 eller 5,5 pipe)

Du trenger ikke å bytte vifta, jeg sprayet VD40 på opplagringen av vifta. Har ikke hørt en lyd etterpå.

Ønsker du å bytte vifta er det bare å nappe av kabelen og sette inn ny vifte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Du må først demontere hanskerommet - dette gjøres ved å skru ut to skruer i bunnen ned mot gulvet, to i topp når hanskerommet er åpnet og to nede ved "hengslene" på hanskerommet(mener det var alle..)

 

Når hanskerommet er demontert har du tilgang til vifta. Denne er festet med tre skruer - en av de sitter litt trangt til(mener disse også kunne tas ut med 5 eller 5,5 pipe)

Du trenger ikke å bytte vifta, jeg sprayet VD40 på opplagringen av vifta. Har ikke hørt en lyd etterpå.

Ønsker du å bytte vifta er det bare å nappe av kabelen og sette inn ny vifte.

 

Tusen takk. Hørtes ikke så vanskelig ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Du må først demontere hanskerommet - dette gjøres ved å skru ut to skruer i bunnen ned mot gulvet, to i topp når hanskerommet er åpnet og to nede ved "hengslene" på hanskerommet(mener det var alle..)

 

Når hanskerommet er demontert har du tilgang til vifta. Denne er festet med tre skruer - en av de sitter litt trangt til(mener disse også kunne tas ut med 5 eller 5,5 pipe)

Du trenger ikke å bytte vifta, jeg sprayet VD40 på opplagringen av vifta. Har ikke hørt en lyd etterpå.

Ønsker du å bytte vifta er det bare å nappe av kabelen og sette inn ny vifte.

 

Også må lyset inne i hanskerommet tas av (vippe av "glasset" og dytte resten inn hullet) før du fjerner hanskerommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig tatt meg tid til å få demotert og sprutet vifta full av verktøy på boks. Ble ikke så veldig god lukt i bilen etterpå, men har ikke hørt ulyden enda.

 

Så får håpe det varer :) Takk for god beskrivelse av demonteringa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig tatt meg tid til å få demotert og sprutet vifta full av verktøy på boks. Ble ikke så veldig god lukt i bilen etterpå, men har ikke hørt ulyden enda.

 

Så får håpe det varer :) Takk for god beskrivelse av demonteringa!

 

Gikk dette greit ja? Har ikke fått knotet meg til å få dette gjort, men instruksjonene virket greie... HVOR nøyaktig sprayet du viften?

Min lyd synes å komme stort sett når kupeen er blitt varm, mister temperatur igjen, og så når anlegget strever for å få kupeen varm igjen forresten.... Mao nå på vinteren med masse kuldegrader ute. Var det slik hos deg og?

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk dette greit ja? Har ikke fått knotet meg til å få dette gjort, men instruksjonene virket greie... HVOR nøyaktig sprayet du viften?

Min lyd synes å komme stort sett når kupeen er blitt varm, mister temperatur igjen, og så når anlegget strever for å få kupeen varm igjen forresten.... Mao nå på vinteren med masse kuldegrader ute. Var det slik hos deg og?

 

Truls

 

 

Hei. Ja det gikk greit. Var litt skeptisk med en gang å skru i en så ny bil, men det gikk fint når jeg først satt i gang :)

 

Når du får ut vifta så ser du med en gang hvor du skal spraye. Sprayet liksom ned i der motoren/lagrene ligger. Snurret vifta rundt noen ganger og sprayet litt mer. Du kan si det slik at jeg dunket vifta i wd40 hehe...

 

Men nå har jeg vert ute å kjørt 3 ganger etterpå og ingen tegn lit lyden. Lyden kom veldig uregelmessig før. Kom ofte når jeg kjørte i svinger og når bilen var kald.

 

Mvh

Eirik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått somlet meg til å se på dette jeg også.

 

Skrudde ut hanskerommet (totalt 7 skruer 3+2+2). Så skrudde jeg ut selve vifta, 3 skruer. Jeg tok også ut vifta fra "huset" sitt (3 gummi fester), sånn at jeg kom til alle opplagringer på den. Sprayet på godt med WD40. Har ikke fått testet så mye enda, med hørtes bra ut i første omgang.

 

Men klarte jo å kødde til lyset i hanskerommet da. :(

 

Noen som kunne tatt et nærbilde av bryter-delen på det lyset? Var en fjær å noe dritt der som jeg sliter litt med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ein kompis med samme problem i ein TT..sitter kupèvifta på samme plassen der? Samme framgangsmåte som på eksempelvis Passaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått somlet meg til å se på dette jeg også.

 

Skrudde ut hanskerommet (totalt 7 skruer 3+2+2). Så skrudde jeg ut selve vifta, 3 skruer. Jeg tok også ut vifta fra "huset" sitt (3 gummi fester), sånn at jeg kom til alle opplagringer på den. Sprayet på godt med WD40. Har ikke fått testet så mye enda, med hørtes bra ut i første omgang.

 

Men klarte jo å kødde til lyset i hanskerommet da. :(

 

Noen som kunne tatt et nærbilde av bryter-delen på det lyset? Var en fjær å noe dritt der som jeg sliter litt med.

 

 

Glemta å ta bilder, men nå har jeg også gjort dette!

 

Gikk jo veldig smertefritt egentlig, MEN; ble litt paff da jeg så vifta! Hvor i all verden skal man egentlig smøre?

 

Dette er jo en "trommelvifte" eller hva de nå heter..

Den eneste plassen det virket fornuftig for meg å smøre, var inne i vifta på selve akslingen til denne trommelen?? Gjorde som Eirik nevner, og smurte nå på med WD40 både der "akslingen" forsvinner inn i lagret både på selve viftetrommelen og inne i "rota" på selve viftemotoren.. Men Pål nevner i tillegg noe om "opplagringen" til vifta.. Hva/hvor er dette?? : klø :

 

Har bare vært plaget av denne lyden når det har vært ekstremt kaldt og vifta har slått inn for fullt for å varme opp kupeen.. Blir spennede å se(lytte) om lyden forsvant nå når det er meldt kaldere!: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det er ikke dumt å blåse vifta ren med trykkluft når man har den ute. Har bilen gått noen kilometer er det temmelig mye kullstøv i vifta, da dette ikke er en asynkron-motor.. Anbefaler å gjøre det i friluft, og å se en annen vei, for å unngå pustebesvæ og trasig smak i munnen ;) Dette støvet er også med på at vifta går tyngere og lager ulåt. I tillegg er det selvfølgelig supert å smøre opp litt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en hylelyd i min Passat også, det viste seg å være gammelt/tett pollenfilter, ble helt borte når jeg skiftet det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.