Ulyd fra viftereim passat 1,9 TDI -02

Anbefalte innlegg

Har ett lite problem på passaten min. Det kommer en lav uling/piping fra reimene. Høres ut som det kommer fra vifta/reimene foran, men Autosentrum på Stabekk klarer ikke helt å finne ut hva det er. Alle reimer er visstnok stramme og fine. Ikke spesielt gamle er de heller. Lyden forsvinner ikke ved økt turtall heller slik det vanligvis gjør ved slappe reimer.

Noen som har noen idé på hva det kan komme av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at det er reimene ?? eg bytta nettopp klimavifta, da eg hadde ein slik kvinelyd. Vis du har klima så skru av den og hør om lyden forsvinner. det skjedde hos meg. Dog en dyr vifte. over 3k for vifta. Va vist ein del de ofta byttet ifølge møller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at reima til ac kompressoren er litt for slakk, da oppfører det seg slik som du sier.

Kan også være lageret på selvstrammeren til dynamoreimen som er "tørt" da vil det lage sånn lyd uansett om strammeren fungerer som den skal.

Har det samme på min 02 passat, skal ta av strammeren og ta av ene tetningen på lageret for å legge inn nytt fett i lageret, ellers er lageret ikke noe slakk i.

Ny strammer med lager/løpehjul må kjøpes komplett og koster ca 2300,- hos mekonomen: mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyda!

Ser ut til å kunne bli en dyr sak dette her. Skal uansett snart inn på oljeskift + nytt filter til klima samt påfylling av mer miljøskadelig R-134a så da finner de nok ut om det er klimavifta eller lager/løpehjulet som er gått :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant nettopp ut at det går å få tak i løst løpehjul til strammeren for dynamoreima.

Koster ca 600,- hos Møller.

Har fått nytt i dag, skal skrues i kveld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.