#1 Skrevet Februar 8, 2008 Har en svikt på veivhusventilasjonen min. Det vil si; den belgen som (jeg tror) kommer ut fra blokka er enten sprukket eller tett. Svetter mye nedi der. Fryktelig trangt, så klarer ikke og lage med en oversikt over hva som går til hva. Er det noen som kan legge ut bilde fra ETKA på hvordan dette henger i hop, slik at jeg for tak i riktig del? Det er en 93 mod AAN. På forhånd tusen takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 8, 2008 Her er litt informasjon om Veivhusventilasjon. Teksten på tegningen er byttet om. Korrekt forklaringer er i link nr 2. http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/133287.phtml http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/133304.phtml 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 8, 2008 Her er litt informasjon om Veivhusventilasjon. Teksten på tegningen er byttet om. Korrekt forklaringer er i link nr 2. http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/133287.phtml http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/133304.phtml Denne var jo tildels forklarende. Men kunne likevel tenkte meg ETKA bilde. Hva gjør de som kjører med catch tank, ACF og trykkventilen veivhusventilasjonen. Mulig det er trykkventilen min som er gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 8, 2008 Kan være det. Er 2 ventiler, en som lukker ved økt trykk og en som åpner ved økt trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 8, 2008 Kan være det. Er 2 ventiler, en som lukker ved økt trykk og en som åpner ved økt trykk. Ventilen(belgen) er vel åpen når bilen går på tomgang (suger luft) og denne stenges ved overtrykk og da åpnes bløde ventilen inn på innsuget...Tror jeg... Hva gjøres med disse med oppsett med catch tank? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 8, 2008 Fra figuren: ventilene er "pressure control valve" og "non return valve". Catch tank monters vanligvis etter "pressure control valve". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 9, 2008 Hett tips: Kjøp ny innsugspakning, og løsne innsuget, så får du himla mye bedre tilgang.. Ikke uvanlig at disse gummistussene råtner opp heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 9, 2008 Fra figuren: ventilene er "pressure control valve" og "non return valve". Catch tank monters vanligvis etter "pressure control valve". Hvordan fungerer dette med catch-tank da. Hvis bløde ventilen slipper inn olje/damp direkte på innsuget når det er overtrykk der? Eller har jeg missforstått? Ingen som har ETKA da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 9, 2008 Hett tips: Kjøp ny innsugspakning, og løsne innsuget, så får du himla mye bedre tilgang.. Ikke uvanlig at disse gummistussene råtner opp heller.. Uff. Ikke sugen på det....enda. Husker med gru demontering av innsuget på min gamle ABK. De hadde noen vanvittig lange umbraco bolter som selvfølgelig knakk ved hode. Måtte løfte av heletoppen med innsuget på for og få av innsuget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 9, 2008 Hvordan fungerer dette med catch-tank da.Hvis bløde ventilen slipper inn olje/damp direkte på innsuget når det er overtrykk der? Eller har jeg missforstått? Ingen som har ETKA da? Som jeg skrev tidligere i tråden stemmer ikke teksten på figuren. Les det som står i andre link. Ved overtrykk åpner "pressure control valve" og slipper trykk/oljedamp inn foran turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 9, 2008 Fra figuren: ventilene er "pressure control valve" og "non return valve". Catch tank monters vanligvis etter "pressure control valve". ka e påenget med denne ventilen, jeg har fjernet den når jeg bygget om. e det dumt det da???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 9, 2008 ka e påenget med denne ventilen, jeg har fjernet den når jeg bygget om. e det dumt det da???? Det må du spørre ingeniørene hos Audi De 2 ventilene er der for å styre oljedamp fra veivhuset til innsug, enten rett inn i innsuget eller via inntaksiden på turbo. Hvis man ikke er interessert i å forbrenne oljedampen og kun ventilere veivhus, er det kanskje ingen vits i å ha ventilene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 9, 2008 Det må du spørre ingeniørene hos Audi De 2 ventilene er der for å styre oljedamp fra veivhuset til innsug, enten rett inn i innsuget eller via inntaksiden på turbo. Hvis man ikke er interessert i å forbrenne oljedampen og kun ventilere veivhus, er det kanskje ingen vits i å ha ventilene... Kommer ikke "damp" eller overtrykk fra bensintanken inn her også da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 10, 2008 Kommer ikke "damp" eller overtrykk fra bensintanken inn her også da? Må jo være flust av folk her inne som har catch tank på AAN motor, som kan forklare dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 10, 2008 Hvilket delenummer har den såkalte "non return valve"? Dette er naturligvis enveisventilen? Bestilte denne hos Møller lokalt, men fikk den som på tegningen ser ut til å være "pressure control valve", typisk.. Håvard, det meste under her lar seg bytte ved demontering av innsugsslange og (om nødvendig) gassspjeld.. Holdt netopp på med det samme på min, jeg vil og bygge catch tank, men det må en telefon til, nytter ikke spørre her om det har forsøkt selv, uten hell.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 10, 2008 Hvilket delenummer har den såkalte "non return valve"? Dette er naturligvis enveisventilen? Bestilte denne hos Møller lokalt, men fikk den som på tegningen ser ut til å være "pressure control valve", typisk.. Håvard, det meste under her lar seg bytte ved demontering av innsugsslange og (om nødvendig) gassspjeld.. Holdt netopp på med det samme på min, jeg vil og bygge catch tank, men det må en telefon til, nytter ikke spørre her om det har forsøkt selv, uten hell.. Merkelig at det skal være slik? Non-return valve, har vare nr 035 103 245A ifølge denne siden http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/133287.phtml 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 10, 2008 Kommer ikke "damp" eller overtrykk fra bensintanken inn her også da? Gjør nok det ja... Men, har man catch-tank gjør det vel ikke noe om litt ekstra bensindamp slippes ut i atmosfæren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 13, 2009 Ingen som har tatt av den "belgen" ut fra blokken for at det er tett inni der? Hvis man tar av de engangsklemmene, er det nok mothold under der til å bruke en vanlig slangeklemme etterpå? Skulle likt å sett et bilde hvis noen har av noe sånt demontert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 14, 2009 Ingen som har tatt av den "belgen" ut fra blokken for at det er tett inni der?Hvis man tar av de engangsklemmene, er det nok mothold under der til å bruke en vanlig slangeklemme etterpå? Skulle likt å sett et bilde hvis noen har av noe sånt demontert. Tenker du på den delen som er av metall eller? Den kan demonteres. Er mothold i den til vanlige slangeklemmer også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 14, 2009 Nei den av gummi, går liksom bare "inn" i blokken og er ganske stor i den enden, i den andre er alle rørene og ventilene koblet til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 16, 2009 okei den var kansje ikke av gummi, er det bakelitt? Jeg har veldig god tilkomst her no med toppen av og har forstått det sånn at det skal være et slags filter inni her som jeg godt kunne tenke meg å få sjekket, men jeg vil gjerne høre fra andre som har demontert det greiene der så jeg ikke begynner og plutselig har laget meg et problem. Jeg mistenker at noe er potte tett for jeg har bare et filter der som luftingen skal gå inn på innsugslangen og det har aldri vert så mye som litt fuktig uansett kjøring. Har tatt et bilde her som viser delen jeg snakker om: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 18, 2009 bump! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 18, 2009 Må jo være flust av folk her inne som har catch tank på AAN motor, som kan forklare dette hei, jeg har catch tank på min AAN og kan fikse noen bilder til deg i morra, har tatt av innsug og sånn, så jeg tror jeg skal få tat noen oki bilder=), 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 22, 2009 Hadde du noen bilder? Vil oppfordre de som kommer inn i tråden no om å se på bilde litt lenger opp og kommentere om det er greit å demontere dette her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 23, 2009 Christian: Har hatt ute denne klumpen her før og kan ikke se at denne ska gå tett, men kan vel gå an, da skal iallfall motoren være full i tykk grøt og avleiringer... Har koblet vekk dette systemet på flere 20v motorer. Fra blokka bruker kan man gå inn på bunn i en catchtank slik at evt overflødig olje renner ned igjen der, eller litt oppe på tanken om man bruker retur via bunnpluggen. Hullet i innsugslangen plugges og man kobler bort dette røret som går igjennom toppen. Luftehullet i bakkant av toppen må også gå til samme catchtank... Samt at hullet i bunnen av innsuget må plugges, da er det bare å kaste vekk alt dette slangebestyret, enveisventiler, den blå magnetventilen, osv... Så har man straks et mye mer ryddig motorrom;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...