#1 Skrevet Februar 8, 2008 Har skrud litt på 2,2t S4 idag og har noen spørsmål: Jeg sliter med olje trykket når bilen har blitt helt varm,det detter helt ned på 0,2-5bar på tomgang: eek : Den har blitt sånn etter at jeg vasket motoren invendig og fyllte på 5-40 statoil olje. Det virker som oljen er for tynn når den blir varm,siden trykket er fint når den er helt opp til den er gjenom varm. Blir 5-40 olje for "tynnt"?? vil det hjelpe å kjøre på litt tykkere olje som 5-50?? Når det gjelder ladetrykk,kan den orginale resirken gjøre så jeg ikke får fult ladetrykk???? Jeg monterte den orginale siden forige eier hadde montert en enkelstemplet dump. Noen som har lyst til å dele litt kunskap: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 8, 2008 0,25bar???? Eller 2,5bar? Mellom 2 og 3 bar på tomgang på varm motor er helt vanlig. Gjør ikke noe om bruker 5-50, pesonlig kjører jeg 5-40 uansett. Jeg kjører da aldri på bane heller og mener derfor at 5-40 er bra nok. Om org. resirkventil er defekt, vil den gjerne lekke litt og derfor ikke la deg få fullt ladetrykk. Prøv å tett igjen hullene hvor resirk-ventilen sitter og prøv om du får fullt ladetrykk da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 8, 2008 0,25bar???? Eller 2,5bar? Mellom 2 og 3 bar på tomgang på varm motor er helt vanlig. Gjør ikke noe om bruker 5-50, pesonlig kjører jeg 5-40 uansett. Jeg kjører da aldri på bane heller og mener derfor at 5-40 er bra nok. Om org. resirkventil er defekt, vil den gjerne lekke litt og derfor ikke la deg få fullt ladetrykk. Prøv å tett igjen hullene hvor resirk-ventilen sitter og prøv om du får fullt ladetrykk da. Jeg skreiv "litt" klønete,instrumentet til olje trykkel ligger på 0,2 til 0,6 bar ved tomgang,når motoren er god å varm. Den ble som sagt sån etter at jeg byttet den gamle grøten med ny olje og en qmi motor vask. Skal prøve å tette,og se om den kommer seg igjen. Er det det samme hvilken vei denne resirken blir montert??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 8, 2008 Dvs. du ikke har oljetrykk i det heletatt på tomgang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 8, 2008 Dvs. du ikke har oljetrykk i det heletatt på tomgang? Vis instrumentet stemmer,så JA Kan Den invendige motorvasken ha rotet til noe??? Trykket er som det skal være,ca 2bar på tomgang og ca4-5bar ved turtall,fram til oljen holder 60+++ grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 8, 2008 Kan olje kjøleren være tett,slik at oljen blir for varm??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 9, 2008 Kan olje kjøleren være tett,slik at oljen blir for varm??? Nei grunnen ligger nokk ikke her da denne ikke har noen spesiell kjøleevne/effekt når den går på tomgang/ står stille. Men en ting: Dissa intrumenta er ikke heelt til å stole på heller. skulla fått prøvd ett annet måleintrument å sett da, fattern sin detter ned på 1-1,5 bar, men den holder litt over 2 bar på ett annet måleur 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 9, 2008 kan jo være at du løsna så mye dritt at du nærmest tetta oljesilen i pickupen? Bare en tanke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 9, 2008 Sitter silen på utaket i bunnpannen??? bør skjekke det,kan jo være som du sier at den er tett. Greier man å få av bunnpanen uten å ødelege pakningen?? Tenkte at jeg skulle sjekke instrumentene,bare jeg får demontert instrument panelet. Er det greit å få gjort det???noen skjulte skruer?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 9, 2008 Den pakningen er 3delt, du klarer nok å redde den, men ville ha handlet ny for å være sikker. Litt kjipt hvis du ikke får det tett igjen. Når du får av bunnpanna ser du oljesila med en gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 9, 2008 Da tenker jeg at det blir en skjekk av silen idag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 9, 2008 Men når jeg først skal rote litt med bilen, Hva regulerer olje trykket,siden det er konstant høyt når bilen er kald,å variabelt når den er varm??? Er det kunn tykkelsen på oljen,eller noe mekanisk/elektrisk?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 9, 2008 det eneste som regulerer oljetrykke i så måte er oljen selv. den flyter bedre og går dermed lettere igjennom systemet når den er varm kontra kald. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 9, 2008 Er vel en restriktor som gjør at man ikke får høyere trykk enn 5 bar eller slik også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 9, 2008 AAN motoren har en oljeventil (med retur) som skal begrense maks oljetrykk til 5 bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 15, 2008 Tenkte at jeg kunne gi en oppdatering,da feilen er funnet: smil : Her er saken,som sett i tråden så slet jeg med at oljetryksmåleren gikk i bunn og at autoskjekken ulte i tide og utide. Feilen lå i oljetrykksgiveren,den ene polen går jo til feilmeldingen til autoskj. og den andre til oljetrykksmåleren. Her hadde oljetrykksgiveren fyllt seg med olje,og som kjent så isolerer olje.Dette har ført til at først så begynte autoskj. å leke sitt eget liv,så begynte oljetrykksmåleren.Sikkert litt tilfeldig om hvem som begynte først,avhengig av hvordan gveren var skrudd inn. Etter å ha pellt fra hverandre den gamle for å see,så ser det ut som det er et lite stempel/pinne som sitter i bunnen av hullet i bolten som sitter i motoren,her er det sansyligvis en liten pakkning inne i som har feilet og så har oljen kommet inn. Jeg tenkte at det var greit å informere om dette(hvis ikke det er godt kjent fra før??), da det er mange som sliter med at olje lampen i autosjekken driver å blinker i tide og utide uten å finne noen åpenbar feil.Da kan feilen være som hos meg: vinke : Nå har jeg byttet giveren,og tokk å byttet oljetrykks bryteren samtidig,og nå er alt som det skal være,rekktig trykk på instrumentet og ingen feilmelding i autoskjekken.: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 16, 2008 flott du fant feilen står oljetrykksgiveren på huset over oljefilteret eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 17, 2008 flott du fant feilen står oljetrykksgiveren på huset over oljefilteret eller? Den står på andre siden av motoren,rett under kjølevanns thermostat huset. Et bilde: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/S4engine/Engine_left_side_closeup.jpg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...