#1 Skrevet Februar 9, 2008 Skal bytte bil når a6 min er solgt (sier kanskje seg selv iogmed at den skal selges) Det jeg lurer på er følgende: -KW Var 3 - Stivt nok til at man kan senke "tilstrekkelig", men samtidig ha kjørekomfort og litt last bak i en avant uten at det subber med felger som er litt på kanten? - Er justeringen sånn at det kan justeres påmontert bilen?? Har sett litt på tegningene og det ser sånn ut nemlig.. - Hvordan er det å justere montert på bil, har silverlinex på bilen min nå, og det har endt opp med ødelagt justeringsverktøy og demontert fra bilen for å få det justert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 9, 2008 Er en fordel å si hvilken bil det er til, er nemlig store forskjeller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 9, 2008 A6 4f 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 13, 2008 En aldri så liten refresh på denne, er det ingen som kjører med Var.3? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 13, 2008 Min erfaring med å sittet på/kjørt med var. 3, er at det er litt "stumpete" ved mye senk. Ellers er det jo behagelig å kjøre med, men humper noen ganger etter at du har kjørt i en hump. På Passat 4motion kan du justere det når det sitter på bilen, men ikke justere stivheten bak når det er montert. Foran må man også borre et hull i dempertårnet for å komme til stivhetsjusteringa uten å ta det av for å justere. Personlig ville jeg heller gått for H&R, da det er stivt ved mye senk, men også mye kjørekomfort i forhold til høyde til vanlig bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 1, 2008 noen andre tilbakemeldinger på KW? Variant 3 framfor 2? Evt. noen andre som har gode erfaringer med H&R og link til webshops som har dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2008 Brakes.no er importør av H&R, så hør med de folka. Hvis ikke er det jo også Svein Fjulsrud på forumet her som selger H&R til en veldig bra pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 1, 2008 Har da handlet og montert KW V.3 og har følgende spørsmål.. "hjelpefjær".. Skal denne være der? Eller, rettere sagt, må den være der? Har akkurat montert KW senk med en slik hjelpefjær foran, og jeg synets bilen danser litt, enten er hjulstillinga feil etter montering, eller så er det 60 profil vinterdekkene som ikke samarbeider skikkelig med justerbar senk, ELLER denne hjelpefjæra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 1, 2008 Hjelpefjæra er der for å holde fjærsystemet i spenn når dette er avlasta (f.eks. om du skulle kjøre over en kjempehump eller når du jekker opp bilen). Når bilen står på alle fire hjulene er hjelpefjærene komprimert. De er så bløte at du nesten greier å komprimere dem helt med håndkraft. Når bilen din "dupper" nå skyldes dette i all hovedsak ballongdekkene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 1, 2008 ok, får se imorgen, blir litt høyde justering + bytte til 20" imorra, og vals en av dagene.. Stillte settet sånn som det var anbefalt i papirene som fulgte med fra KW, altså stramt men ikke 100% på alt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 2, 2008 Denne er da rettet til dere som har montert enten KW Var.3 eller tilsvarende på en quattro bil, er det normalt at spissinga bak skal endres noe sinnsykt når bilen senkes endel? Såpass at det er synlig og føles skikkelig godt? Er dette noe jeg kan få justert sånn passe selv? Ved en feil ble også de øvre demper festene oppe\bak forbyttet, høyre\venstre og motsatt, kan dette ha noe innvirkning?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 3, 2008 Regner med at bilen lever litt sitt eget liv ja, den svinger litt frem og tilbake bak sånn som det passer seg Dette er nok normalt, og du må nok få justert dette ja. Anbefaler heller at du får det gjort hos et verksted enn at du prøver å få det til "sånne någenlunde" sjæl 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 3, 2008 den skal til 4hjulskontroll, var meninga at jeg skulle kjøre ungen til svigers idag, men får mora mi til å gjøre det istedenfor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 3, 2008 Ved en feil ble også de øvre demper festene oppe\bak forbyttet, høyre\venstre og motsatt, kan dette ha noe innvirkning?? Disse har samme delenummer på begge sider, så skal være identiske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 3, 2008 ok, da er det bare 4hjulsjustering som må til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 4, 2008 Er det noen som kan svare på om det er skadelig for quattro systemet at hjulstillinga bak er litt skjev og hjulene peker inn mot karosseriet på samme måte som en skiløper ned en bakke brøyte for å bremse farten.. bilen sporer endel og jeg får litt følelsen av at den nesten bremser litt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 15, 2008 Har akkurat montert KW type 2 på min A4 Quattro. Har kjørt i 4 uker med det slik og den eter dekk både foran og bak. Spissinga må ha endra seg noe sykt. Skal ha min på 4hjuls kontroll på tirsdag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 15, 2008 var masse å justere når jeg hadde min til kontroll, etter det er alt bare fryd og gammen, så et tips til kommende kjøpere av dette og sikker tilsvarende særlig til quattro, bestill time til 4hjuls kontroll øyeblikkelig etter at alt er montert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 15, 2008 Bare en liten fotnote. Ser at det til stadighet blir nevnt hvilken variant av gewinde man har. Det spiller ingen trille om du har variant 1,2 eller 3 av KW. Eneste forskjellen er hardhetsjustering av dempere og hhv. bound rebound. Et jallagewinde ala Supersport til 3500kr baserer seg på samme prinsipp som et Bilstein PSS10 til 15000kr. Firehjulskontroll er et must når man har endret høyde på bilen. Være seg 40mm senkefjærer eller 90mm skruing på gewinden. Alt blir endret, Camber,Caster, Toe In og Toe out. Bilen blir rett og slett balle å kjøre, og kan være direkte trafikkfarlig. Og til en viss grad, er det ikke Camber som dreper dekk.. det er Toe in/out. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 15, 2008 Bare en liten fotnote. Ser at det til stadighet blir nevnt hvilken variant av gewinde man har.Det spiller ingen trille om du har variant 1,2 eller 3 av KW. Eneste forskjellen er hardhetsjustering av dempere og hhv. bound rebound. Et jallagewinde ala Supersport til 3500kr baserer seg på samme prinsipp som et Bilstein PSS10 til 15000kr. Firehjulskontroll er et must når man har endret høyde på bilen. Være seg 40mm senkefjærer eller 90mm skruing på gewinden. Alt blir endret, Camber,Caster, Toe In og Toe out. Bilen blir rett og slett balle å kjøre, og kan være direkte trafikkfarlig. Og til en viss grad, er det ikke Camber som dreper dekk.. det er Toe in/out. ... Samme prinsipp ...??? ja det skal jo dempe ujevnheter, men å si at eneste forskjellen er mulighetene i justering av hardhet og rebound er å ta hardt i! Kw versjon 3 er oppned teknologi (samme er bilstein pss9), andre dempere har magnetisk olje som magnetic ride, bare som eksempel. Ben: Er veldig fornøyd med mitt Kw versjon 3, drøssevis med justeringsmuligheteer, og slik det er levert med fabrikkinstillingene er det et langt mykere/mer komfortabelt understell enn versjon 1 av samme merke. Jeg har 13 klikk på hardhet og 11 klikk på rebound (man skal aldri kjøre på det hardeste vistnok?) Her er mine instillinger: forran bound: 5 klikk åpne " rebound 1,5 runde åpne Bak bound 7 klikk åpne " rebound 1,5 runde åpne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 15, 2008 ... Samme prinsipp ...??? ja det skal jo dempe ujevnheter, men å si at eneste forskjellen er mulighetene i justering av hardhet og rebound er å ta hardt i! Kw versjon 3 er oppned teknologi (samme er bilstein pss9), andre dempere har magnetisk olje som magnetic ride, bare som eksempel. Rolig nå, Frode Med samme prinsipp mener jeg utformingen av fjærbein. Ikke innholdet. Om du har variant 1 eller 3, er likegyldig når det kommer til behovet for justering av hjulvinkler. Og for å pirke litt, så er dine settings for r32'en greit ubrukelige for Bens A6. Du har bl.a annen hardhet på fjærer, og for ikke å snakke om vektfordeling. Jeg ville ikke anbefalt å begynne å klikke seg bort på innstillinger uten å ha nogenlunde forståelse for hva man faktisk gjør. Man kan fort ende opp med dårligere handling enn med et "dødt" originalt sportsunderstell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 15, 2008 Jeg har 13 klikk på hardhet og 11 klikk på rebound (man skal aldri kjøre på det hardeste vistnok?) Hmmm så man skal altså ikke kjøre på de stiveste? Kjører med mitt på det stiveste nå, å vil egentlig ha den enda stivere.. men er kanskje valsing som er løsningenfor meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 15, 2008 Rolig nå, Frode Med samme prinsipp mener jeg utformingen av fjærbein. Ikke innholdet. Om du har variant 1 eller 3, er likegyldig når det kommer til behovet for justering av hjulvinkler. Og for å pirke litt, så er dine settings for r32'en greit ubrukelige for Bens A6. Du har bl.a annen hardhet på fjærer, og for ikke å snakke om vektfordeling. Jeg ville ikke anbefalt å begynne å klikke seg bort på innstillinger uten å ha nogenlunde forståelse for hva man faktisk gjør. Man kan fort ende opp med dårligere handling enn med et "dødt" originalt sportsunderstell. Okay, da missforstod jeg deg Mattis.. Ben bør ta utgangspunkt i instillingen slik det er levert å så evnt. stille hardhet i prosentvis takt med rebound. Stiller man av på rebound blir den farlig-, ja direkte farlig i høyere hastigheter, men veldig comfy på lav fart og tverrgående asfaltkanter. Hmmm så man skal altså ikke kjøre på de stiveste? Kjører med mitt på det stiveste nå, å vil egentlig ha den enda stivere.. men er kanskje valsing som er løsningenfor meg. Det stiveste vil foringe levetiden på alt hjuloppheng (spesiellt demperne) samt at kjøreegenskapene (understyring/overstyring) blir helt på trynet i de fleste tilfeller. Er vel bare mo i rana med artic her til lands som har såppas slett bane att man kan prøve seg frem med virkelig stivt oppsett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 15, 2008 Noen steder det finnes en guide til hvordan man stiller dette riktig for å få det stivest da? Skjønner nå at jeg er skikkelig ute å sykkler da det gjelder innstillingene.. Vil helst ikke ta så mye i dette etter 4hjuls kontrollen på tirsdag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 15, 2008 Noen steder det finnes en guide til hvordan man stiller dette riktig for å få det stivest da? Skjønner nå at jeg er skikkelig ute å sykkler da det gjelder innstillingene.. Vil helst ikke ta så mye i dette etter 4hjuls kontrollen på tirsdag. Må prøve Vwvortex, eller send en mail til kw. Jeg fant mine instillinger på tx`n 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...