Justere håndbrems etter kaliper bytte

Anbefalte innlegg

Jeg renoverte hele bremsesystemet på min A6 (C4) for noen måneder siden (bytte av mastercylinder, alle kalipere, samt skiver og klosser).

 

Etter denne jobben fungerer ikke lengre håndbrekk/håndbrems like godt.

Wiren er justert/strammet og selve håndbrekket føles bra ut.

Allikevel "tar" ikke håndbremsen spesielt bra... litt for liten bremseeffekt.

 

Jeg ser ut fra ElsaWin at mekanismen for håndbrems på kaliperne må justeres ved bytte, men jeg ble ikke helt klok...

 

Noen som har noen tips/erfaring med dette?

A6-brekk.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg satte på helt nye calippere på Golf 2 GTI`n jeg hadde fikk jeg samme problemet. Etter å ha sjekket litt i rep. håndboka fant jeg ut at fordi jeg benyttet de gamle halvslitte klossene, måtte bremsestempelet i calipperen skrues ut såpass/justeres slik at stempelet hadde kun 1 mm klaring mot klossen da alt var montert. Da ble håndbrekket i orden på min iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... jeg byttet jo alt, både klosser, skiver og kaliper...

Kaliperne var justert fra fabrikk, men jeg bør vel kanskje ta en ny kontroll....

 

Takk for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ha PKK på fredag og må få dette : bråk : håndbrekket i orden.

 

Jeg har justert vaieren etter som beskrevet i rep manualen.

Jeg har også dobbeltsjekket at klosser ligger pent mot skivene når brekket ikke er dratt til.

 

Allikevel tar altså ikke håndbrekket skikkelig... bare sånn halvhjertet.

Det vil si jeg kan stanse bilen, sette den i fri og bruke håndbrekket i en passe bratt bakke uten at bilen farer av sted, men det mangler den siste "punchen" i bremseeffekten...

 

Jeg trenger noen nye gode idéer... sitter litt med følelsen at en av kaliperne ikke er 100% i orden selv om de skal være det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg byttet på ene siden på A4'n her for litt siden, og da tok jeg av den gamgle, og satte på den nye. Og etter å ha satt håndbrekk av og på ett par ganger så var den godt tilpasset, dvs stempelet kommer ut og justerer seg selv.

 

Men kan ikke være at klossene enda ikke er slitt til skiven da, så den totale anleggsflaten er liten? Det kan jo event ordnes med litt håndbrekk-kjøring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg byttet på ene siden på A4'n her for litt siden, og da tok jeg av den gamgle, og satte på den nye. Og etter å ha satt håndbrekk av og på ett par ganger så var den godt tilpasset, dvs stempelet kommer ut og justerer seg selv.

 

Men kan ikke være at klossene enda ikke er slitt til skiven da, så den totale anleggsflaten er liten? Det kan jo event ordnes med litt håndbrekk-kjøring..

 

Alt av bremsedeler er nytt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Calipperne bak er selvjusterende på disse.

 

En vanlig feil er at brekkvaierene ruster inni og blir trege. Dermed slipper ikke vaieren brekk-armen tilbake i bakre stilling når brekk er av. Armen skal hvile an mot stopperen som du har markert med pil på skissen, når brekk er av. Er den ikke det så er vaier for stram, vaier henger eller calipper henger. Det siste høres mindre trolig ut hvis calipper er ny. Når armen får litt kortere vandring blir bremseeffekten ofte svak selv om armen blir trukket skikkelig til av vaier (mulig det har noe med vinkler/moment å gjøre enten utvendig eller invendig - har ikke forklaringen men har erfaringen). Hvis det er vaier som henger så blir det mye friksjon slik at alle kreftene fra hånda di ikke overføres helt ned til calipper.

 

Nye klosser slites relativt raskt til og oppnår full bremseeffekt på disse bilene. Har du kjørt noen mil daglig med litt bremsing så skal dette fungere bra i løpet av få dager.

 

Jeg forutsetter at de nye skivene ble vasket med tynner eller lignende slik at oppbevaringsfettet ikke sitter på fortsatt......Hvis ikke så må nok skiver av og vaskes, og nye klosser bør på (evt forsøk med vask og sandpapir for å fjerne øverste laget)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Skivene ble vasket med bremserens fra Biltema før montering...

 

Jeg må vel ut å ta en siste sjekk av alt...

 

Irriterende at noe så relativt enkelt skal lage så mye trøbbel...: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. jeg driver og styrer med bremsene mine på min A6 nå, og oppdaget at armen til håndbrekket sitter på en prisme. Du kan ta av wiren, og flytte prismet på akslingen, for så å trekke det til, slik at du får mer effekt ut av det..

 

Drar du brekket helt opp inni bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. jeg driver og styrer med bremsene mine på min A6 nå, og oppdaget at armen til håndbrekket sitter på en prisme. Du kan ta av wiren, og flytte prismet på akslingen, for så å trekke det til, slik at du får mer effekt ut av det..

 

Drar du brekket helt opp inni bilen?

 

Nei, brekket går litt mindre enn halvveis opp og kjennes normalt ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

undrer åsså litt på den fjæra der.. smurte opp armen som denne fjæra skal trekke tilbake.. men det virker som om fjæra ikke er sterk nok. selv om det er en ny fjær, så den vill ikke gli helt tilbake..

er det noen justeringer på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

undrer åsså litt på den fjæra der.. smurte opp armen som denne fjæra skal trekke tilbake.. men det virker som om fjæra ikke er sterk nok. selv om det er en ny fjær, så den vill ikke gli helt tilbake..

er det noen justeringer på denne?

 

Samme problemet med min. Helt nye caliptere, men fjæra klarer ikke å dra armen tilbake :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min glir armen tilbake av seg selv (som om den er fjærbelastet) selvom fjæren ikke er på...

 

Fant ut at ved å trampe pedalen helt i bånn så hardt jeg kan, med motor i gang, og samtidig trekke til brekket et par ganger fikk det justert tilbake til "tre klikk" som det var før jeg begynte å bytte skiver og klosser. På min bil funker det nå 100%

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått justert slik at armene ligger nesten mot stoppeklossene , men nå synes jeg der er ganske mye vandring på selve håndbrekket... det vil si mer enn tidligere hvor det hold med 4-5 knepp. Nå er jeg vel oppe i 8-9 før det kjennes at wire strammes. Jeg skal ut å teste bremseffekten senere i kveld.

 

Kan det være forskjell på de gamle og nye kaliperne som gjør dette?

Alle var/er originale...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet bremseeffekten. I og med at det er snø/is på veiene i dag, hører jeg at det kun er høyre bakhjul som låser seg ved operering av håndbrekk. Jeg tolker det slik at venstre bakhjul ikke bremser slik det skal...

 

Dette fungerte fint før bytte av alle delene, så spørsmålet er om den nye kaliperen er defekt eller om det er noe annet som ikke er riktig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemet med min. Helt nye caliptere, men fjæra klarer ikke å dra armen tilbake :o

 

Da må det nesten være brekk kablene som henger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det nesten være brekk kablene som henger.

 

Har det noe mening å prøve å smøre disse eller er det bare å krype til Mekonomen for å kjøpe nye?

(Ser for meg at det er vanskelig å få noe smøremiddel inn i strømpa til wire'en).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert like greit å smelle på ny wire :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert like greit å smelle på ny wire :-)

 

Mer arbeid... Har utsatt PKK med 1 måned... Har jo god tid egentlig. Utgangen av mai er fristen...

 

Er jo en : bråk : jobb å bytte disse wire'ene...: gråter :

 

Må ikke varmedekslet til eksosanlegget av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er 2 stk wire kjøpt inn og arbeidet med å bytte skal iverksettes.

 

Noen som har noen tips/råd på veien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke få en til å dra i brekket mens du kikker for å se at de går likt? Høres litt merkelig ut dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen satt på bukker og er egentlig klar for arbeid, men så sjekker jeg nok en gang det du sier Hr. Ødegård.

 

Begge armene hvor wire'ene er festet beveger seg fint og tilsynelatende likt.

Armene trekkes så mye til, at de går til endestopp når håndbrekket opereres (kant mot kant).

 

Når jeg jeg slipper håndbrekket, går armene tilbake noe, men ikke helt.

Jeg kan presse de lengre bak for hånd.

 

Jeg har nå demontert kabelen på den ene siden... den gikk ganske treg i strømpen...

 

Vi får se hvordan dette går...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er begge wire'ene byttet (enklere enn jeg hadde trodd) og bremseeffekten er nå merkbart bedre.

Bilen står nå fint i ro i særdeles bratte bakker.

 

Når jeg bruker håndbrekket på grus, er det fortsatt høyre bakhjul som låser seg først, men jeg får vel ikke testet dette skikkelig før jeg tar bilen på en rulle og det blir vel ved PKK.

 

Det finnes så langt jeg vet ingen måte å justere sidene individuelt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fint! Alltid bra å kunne fikse slikt selv! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.