#1 Skrevet Februar 10, 2008 Jeg lurer på hva det er som forårsaker dugg og fuktighet i moderne hovedlykter. Dette ser ut til å være et fenomen som henger sammen med plastglass, for man så jo aldri (sjeldent i hvertfall) dugg i lyktene på gamle biler med ordentlige glass? Saken er som følger: Den ene lykta foran på bilen min hadde noe dugg i seg, så jeg tørket den i går, og la på ekstra tetningsmiddel rundt hele lykta, i skillet mellom glasset og huset. Jeg brukte varmluftpistol på lav varme, og sørget for at lykta fikk temperert seg med dekselet løst, slik at ikke fuktig luft ble fanget innvendig. I dag holdt jeg på med litt småtteri på bilen, og kikket på lyktene, stolt over at jeg endelig hadde fått de tørre. Når jeg var ferdig, tok jeg en tur innom Statoil for å spyle av bilen. Satt ca 10 minutter og ventet på at selvvasken skulle bli ledig, og når jeg da gikk ut av bilen (før jeg i det hele tatt begynte å spyle!) så var det allerede ny dugg innvendig i lyktene! Dermed begynner jeg å lure på, hva svarte er det som gjør at lyktene dugger så forbannet lett? Som sagt, hadde jeg ikke spylt over lyktene enda, jeg hadde bare kørt med parklys og tåkelys på, så lyktene var ikke varme heller. Uten halogenpærer i hovedlyktene (jeg har bare xenon) så blir det uansett ikke mye varme. Jeg spylte over lyktene, og de tar ikke inn noe vann fra høytrykkspyling, så det er tydeligvis ikke her problemet ligger. Kan det rett og slett være at moderne billykter er altfor tette i forhold til gamle dager? Skal man bli nødt til å lage masse hull i lyktehuset slik at det blir ordentlig ventilasjon? Akkurat nå har jeg løsnet dekslene på baksiden av begge lyktene, og det hjelper etter bare noen minutter kjøring, men dette er jo ingen optimal løsning... Tanker og innspill er velkomne! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 10, 2008 Mente det var utluftingshull nede/under lykte jeg og at det er fuktigheten kommer inn. Men mlig jeg tar feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 10, 2008 Kjører du mye med parklys og tåkelys? Da har det en tendens til å bli dugg. Kjører du med nærlys på så vil de produsere nok varme til å tørke duggen. Ellers kan du få tak i slike silicagelposer fra en fotosjappe til å ta fuktigheten. Har litt dugg i mine lykter også, men som sagt, når jeg bruker nærlys forsvinner dette fort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 10, 2008 Jeg har samme problemet selv på min 04' A4. I dag har jeg tatt av lykta og tettet med silikon mellom glass og selve lykta. Gjenstår å se da om dette fungerer på min. Jeg har tidligere vært av med lykta og tørket av den innvendig, men duggen kom tilbake ganske kjapt igjen. Veldig irriterende dette på rimelig ny bil! mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 10, 2008 samme på min 99" A6 Det er for små luftehull!! Det er problemet, vet noen Møller-forhandlere har borret opp flere Men er synd det er slik, på min dugget det selvom jeg hadde kjørt timesvis med nærlys og fjernlys på! Rart de lager det så dårlig, dette går jo på sikkerhet også!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 10, 2008 Mente det var utluftingshull nede/under lykte jeg og at det er fuktigheten kommer inn. Men mlig jeg tar feil Det er utluftingshull, med noen slags ventiler på, og vinklede slangebiter på utsiden, for å forhindre at vannsprut kommer inn. Kjører du mye med parklys og tåkelys? Da har det en tendens til å bli dugg. Kjører du med nærlys på så vil de produsere nok varme til å tørke duggen. Tåkelysene er koblet som automatiske kjørelys, men så fort det mørkner er nærlysene tent. Har litt dugg i mine lykter også, men som sagt, når jeg bruker nærlys forsvinner dette fort. Med xenon-lys har jeg inntrykk av at det såvidt klarner opp rett foran nærlyset, men duggen forblir foran fjernlyset og blinklyset. Xenon-pærene avgir minimalt med varme sett i forhold til halogen-pærer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 11, 2008 Har på flere blinklykter lagd luftehull i underkant med hell. Både VAG biler og svenske biler. Men er jo Ikke så stas å borre hull i hovedlykta si lissom, bare for å prøve da men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 11, 2008 Hmmm, mye duggproblemer. Best å se etter om mine vag produkter sliter med det samme. Har ikke sett noe sånn i farta. Synes jaggu det er mye småplunder på disse tyskerne........?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 11, 2008 har samma problem på min A6 4b. Utrolig plagsomt.... Men hvordan kan dette løses lettest? borre hull rett og slett ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 11, 2008 Dette er nok et meget kjent problem for de fleste VAG-forhandlere. Har selv fått skiftet begge hovedlamper og en baklykt (på garantien) på min Touran, og det var visst standard, fikk jeg vite.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 12, 2008 Jeg kan glede forsamlingen med at dette problemet nå ikke er tilstede på min Touran 2008 modell, men på alle solgte bilene i signaturen min har jeg hatt dette problemet. Var spesielt plaget på tåkelysene nede i fangeren. Ser ut til at VAG har gjort noe med dette. Men på min forrige Passat modell 2007 måtte det ene tåkelyset skiftes på garanti. Gledelig at verden går fremover.... av og til ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 12, 2008 "Traktoren" min lider av samme syken, men bare den venstre lykten Har hatt lest om flere tidligere som har laget nye/større utluftingshull og blitt kvitt problemet, men har ikke somlet meg til å gjøre det selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 20, 2010 løfter opp igjen denne tråden da jeg har samme problem på min A4 B6 med orginal xenon. Hvor skal jeg evt bore ekstra luftehull? under lykta eller...?sliter litt med å skjønne hvordan "luftstrømmen" skal gå igjennom ei slik lykt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 20, 2010 jeg hadde samme problem på de gamle lytkene mine også. men satt inn ettermarkedslytker og disse har ikke lufthull (som jeg så) og problemet er borte for min del ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 20, 2010 Lyktene mine har lufting i overkant med en slange ned på baksiden. men mulig dette er for lite, og ser egentlig for meg at fuktigheten blir liggende som i et "omvendt vannlås" viss dere henger med. fikk i allfall dugg dagen etter jeg tørka de med hårføner sist. og da var det tørt i været også.. Må ta en titt på dette en dag skjønner jeg, for det er like mange løsninger som det er folk som har hatt problemet Dersom jeg borrer noen hull under lykta så er det vel ikke verre enn å tette de med sikaflex e.l. dersom jeg skulle angre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 20, 2010 Lyktene mine har lufting i overkant med en slange ned på baksiden. men mulig dette er for lite, og ser egentlig for meg at fuktigheten blir liggende som i et "omvendt vannlås" viss dere henger med. fikk i allfall dugg dagen etter jeg tørka de med hårføner sist. og da var det tørt i været også.. Må ta en titt på dette en dag skjønner jeg, for det er like mange løsninger som det er folk som har hatt problemet Dersom jeg borrer noen hull under lykta så er det vel ikke verre enn å tette de med sikaflex e.l. dersom jeg skulle angre.. go for it buddy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 22, 2010 I de vinklede gummislangene i underkant på lyktene er det dyttet inn en liten skumgummibit for å hindre vannsprut inn i lyktene. Denne skumgummibiten kan ha blitt hard og dermed bremse luftstrømmen. Utluftingshullene sitter i bakkant på lyktehuset ganske høyt oppe. Disse er dekket av en hvit plastkopp som skal fungere som vannlås men kan bli tette hvis de trykkes for hardt inn. For at dugget skal forsvinne må det være god sirkulasjon i lyktene. Noe som vanskeliggjør dette er jo at de nye pærene som brukes i dag ikke avgir noe særlig varme. Hvis noen prøver på en "patent" med mekanisk utlufting ala vakum eller lignende så del det med oss andre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...