Anbefalte innlegg

Skal bytte olje på bilen snart.

 

Er Shell grei olje for denne type motor, eller skal jeg gå for noe annet??

eventuelt hvilken type Shell??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Agip, Castrol, Mobil1, Fuchs osv. er gode oljer.

Shell kommer jeg ALDRI til å kjøre med....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell olja er nok ikke så dårlig som de skal ha det til. Så lenge du velger en olje som har vw/audi godkjenning har du ingen problemer med å fylle shell på motoren.

På alle firmabilene i rørlegger-firmaet jeg jobber i har det vært kjørt med shell olje de siste 25 åra.

Har aldri vært noe problemer av den grunn.

Flere av bilene er fra først på 90 tallet, og dem går helt fint enda.

 

Shell olje er dessuten førstefyllinga-originalt hos vag! (For noen år tilbake var det castrol)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell olja er nok ikke så dårlig som de skal ha det til. Så lenge du velger en olje som har vw/audi godkjenning har du ingen problemer med å fylle shell på motoren.

På alle firmabilene i rørlegger-firmaet jeg jobber i har det vært kjørt med shell olje de siste 25 åra.

Har aldri vært noe problemer av den grunn.

Flere av bilene er fra først på 90 tallet, og dem går helt fint enda.

 

Shell olje er dessuten førstefyllinga-originalt hos vag! (For noen år tilbake var det castrol)

 

Og VAG har ikke hatt mekaniske feil som lukter litt oljerelatert? 2.5 V6 TDi kamakslinger f.eks? (selvfølgelig i sammenheng med legeringsfeil).

 

Kjøre 30.000km på symaskinolje (aka. longlife) kan jeg ikke forstå at noen tør.

Shells "vanlige" oljer har jeg ingen erfaring med. Vet det er flere i VAG systemet som er skeptiske til Shell oljer.

 

Det viktigeste er nok at du skifter olje og filter regelmessig (min. hver 10.000km). Olje er krigstema, så jeg har bare utrykt mine meninger her. Finnes like mange andre meninger her på forumet som antall medlemmer vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med Mobil 1 olje i noen år,anbefales!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Agip, Castrol, Mobil1, Fuchs osv. er gode oljer.

Shell kommer jeg ALDRI til å kjøre med....

 

Hva er ditt førstevalg av Agip, Castrol, Mobil1, Fuchs ??

 

Har aldri hørt om Agip og Fuchs er det mange som bruker disse merkene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glem oljemerke litt, det som er mer essensielt i første omgang er hvilke bil du har. Dersom det er Audi'en du har i profilen din så antar jeg at du har longlife service intervall, altså opp mot 30.000 km service intervall. Dersom du har det er det viktig at du fyller en oljetype som tåler longlife service intervall. Det er det nemlig ikke alle oljefabrikanter som leverer. Og da er vi vel inne på poenget til Ørjan lenger opp om at oljen må være godkjent for VW/Audi. Jeg ville tatt en diskusjon med ditt lokale VW verksted så er du sikker på at du får korrekt olje. Og dersom noe skulle skje med motoren eksempelvis motorhavari så viser ihvetfall oljevalg at du har ditt på det tørre i forhold til reklamasjon mot fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er ditt førstevalg av Agip, Castrol, Mobil1, Fuchs ??

 

Har aldri hørt om Agip og Fuchs er det mange som bruker disse merkene?

 

Søk i forumet og du vil finne en god del tråder med både Agip og Fuchs nevnt. Har siste året kun kjørt Agip, før det Fuchs. Fuchs leveres originalt på en del merker, Agip brukes av flere med "versting" motorer osv. Søk og du vil finne en del info.

 

Har du fortsatt garanti på bilen må du nok overlate oljeskift/oljevalg til forhandler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt Shell på alle mine biler og ingen problemer... Bruker nå Shell Longlife VX tror jeg den heter er vel vag. 507.00 som er anbefalt., men kjører kun 10000km på oljeskiftet...Koster ca. 240,- i utsalg på bensinstasjonene, men betaler 90,- + mva hos en lokal maskinforretning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glem oljemerke litt, det som er mer essensielt i første omgang er hvilke bil du har. Dersom det er Audi'en du har i profilen din så antar jeg at du har longlife service intervall, altså opp mot 30.000 km service intervall. Dersom du har det er det viktig at du fyller en oljetype som tåler longlife service intervall. Det er det nemlig ikke alle oljefabrikanter som leverer. Og da er vi vel inne på poenget til Ørjan lenger opp om at oljen må være godkjent for VW/Audi. Jeg ville tatt en diskusjon med ditt lokale VW verksted så er du sikker på at du får korrekt olje. Og dersom noe skulle skje med motoren eksempelvis motorhavari så viser ihvetfall oljevalg at du har ditt på det tørre i forhold til reklamasjon mot fabrikk.

 

Jeg har Audi ja men tror ikke det er garanti igjen på den desverre,er vel bare 3 år?

 

Skal høre med mitt lokale VW/Audi verksted hva de bruker.

 

Leser mange plasser her på forumet at det nesten er "Galskap" å kjøre 30.000km uten olje bytte. Men ved normal kjøring og ikke trimmet motor burde vel dette ikke være farlig vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde personlig ALDRI i livet kjørt 30.000 på samme olje, men det er hva jeg gjør, så får andre gjøre det de vil. Tar meg heller råd til noen oljeskift ekstra enn å få en dyr overraskelse. Solgte i fjor en 2.5 V6 TDi med 288.000km på telleren og med originale kammer uten slitasje. Skiftet olje hver 10.000km minst og slapp overraskelsene denne motoren kan finne på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 15000km på olje/filter. Men da har jeg ikke bare småkjøring heller.

Kjørte 24.000km siste året. Hadde jeg hatt mindre km pr år hadde jeg nok skifta hver 10.000km.

 

Vag oppgir 15.000km eller en gang pr år, når det ikke er longlife.

Den gamle passaten min fra 91, har vært skifta hver 15.000km, den går enda helt fint med 272k på telleren.

 

Kan også være fornuftig med en invendig motorrens feks. hver 100.000km

Brukte forøvrig QMI sin rens, knallgod!

Kjører nå på Royal Purple olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Audi ja men tror ikke det er garanti igjen på den desverre,er vel bare 3 år?

 

Skal høre med mitt lokale VW/Audi verksted hva de bruker.

 

Leser mange plasser her på forumet at det nesten er "Galskap" å kjøre 30.000km uten olje bytte. Men ved normal kjøring og ikke trimmet motor burde vel dette ikke være farlig vel?

 

Garanti eller ei, alltid greit å kjøre med det som anbefales fra fabrikk. Når det gjelder long life så har jeg hatt det på 4 Audi og 6 vw siden 1998 - alle helt nye - og har aldri opplevd å kjøre 30.000 km siden oljeskift / service indikatoren alltid kommer på tidligere. Min erfaring er ved ca 20.000 km ved blandet bykjøring og en del feriekjøring. Jeg deler også ditt synspunkt om utsagnene "Galskap etc". Jeg kjører aldri trimmet motor og er vel en ganske vanlig sedat sjåfør og har aldri hatt problemer når jeg følger service indikator / oljeskift indikator.

 

Videre kan jeg anbefale å ha en oljeflaske ekstra i bagasjerommet. For noen år siden skulle jeg og konemor kjøre A3'en vår en sen ettermiddag fra Bergen til Fosnavåg på Sunnmøre, en tur på ca 35 mil. Passerte Sognefjorden og da begynte varsellampen for lavt oljenivå (den gule lampen, heldigvis ikke den røde). Var innom 10 bensinstasjoner men ingen av dem hadde longlife olje. Etter en telefon til Møller sin veg-hjelp gruppe kl 22 om kvelden sa de det var greit å kjøre videre. Kjørte svært forsiktig og skulle gjerne hatt en oljeflaske da. I ettertid fortalte de på Møller at jeg kunne fyllt vanlig olje men da måtte jeg opplyst dem om det på neste service slik at de kunne kompensert for det når Longlife programmet ble justert etter at service var ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Longlife oljen er en bedre olje uansett etter min mening. Kjører selv 15k med longlife. Bruker shell olje fordi vw-audi selv kjører med denne oljen og har selv ikke hatt noen negative erfaringer med denne olja.

Så om det er penger du vil spare, så ville jeg valgt agip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 15000km på olje/filter. Men da har jeg ikke bare småkjøring heller.

Kjørte 24.000km siste året. Hadde jeg hatt mindre km pr år hadde jeg nok skifta hver 10.000km.

 

Vag oppgir 15.000km eller en gang pr år, når det ikke er longlife.

Den gamle passaten min fra 91, har vært skifta hver 15.000km, den går enda helt fint med 272k på telleren.

 

Kan også være fornuftig med en invendig motorrens feks. hver 100.000km

Brukte forøvrig QMI sin rens, knallgod!

Kjører nå på Royal Purple olje.

Hvordan fungerer en slik rens egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det oppi olja, og så skal den bakke x antall minutter. Så bytter du olje. Løser opp gammelt gugg, avleiring som sitter rundt om i motoren. Mange forskjellige merker og sterkhet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Min Audi A6 har gått 130k nå, og er aldri tatt rens på (om ikke møller gjør dette?) er dette noe jeg bør gjøre da? Og hvilket merke bør man kjøre på med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I stedet for å kaste penger ut vinduet på "rensevidundermiddel" kan du bruke noen dl med diesel eller parafin. Kjør motor med førhøyet tomgang i kort tid og tapp av dritten etterpå.

De fleste raske rensemiddel (de som er ment som en flush) er i hovedsak destilat av olje, dvs. diesel eller parafin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel fungerer utmerket, høres kanshe jævlig ut :P

Om du vil bruke et "flush" middel, så har Castrol, 2 veldig gode alternativ. Fåes på forsjellige oljelagerutsalg.

(kan gjerne ha mere diesel i, trenger ikje kjøre den så lenge.)

Finnes bilder her inne mener jeg av motor som er tatt en rens av og ikke. Ganske sykt egentlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å helle diesel oppi der man skal ha olje høres rimelig drøyt ut ja.. :P Hva med de "restene" som blir igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror du "vidundermidlene" består av? Det er varianter av den samme dieselen. Noen få dl i kort tid skader ingenting og det som blir igjen etter oljeskift vil til slutt fordampe (og forbrennes).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket turtall og hvor lenge når en renser motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruksanvisning på flasken, og dieselen tar ganske godt så en 5-10 min med litt høyere enn bakke turtall.

Trur den kraftigste veska til castrol er 5 min med bakketurtall. Noen har opp til 15 min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger en del interessante synspunkter om oljetype, skiftintervaller og rensing med diesel i denne tråden.

 

Pumpedyse-motorer krever vel en høyere spesifikasjon enn den tradisjonelle 5 syl 2,5 tdi motoren, ellers er øvrige prinsipper like.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=94384&highlight=2%2C5+tdi

 

Kort utdrag:

- kjør alltid syntetisk, gjerne billig olje som Biltema eller Felleskjøpet, men skift ofte gjerne på 5-7K

- pass på at olje ikke er for tynn når varm, minst 40 helst opp i 50 (feks SAE 10W-50)

- ved behov for rens, fyll 1/2 liter diesel og la den gå 10-15 SEKUNDER med lett rusing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.