Ettermontering av ESP i 99 mod Golf 4 1.6!

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor mye jobb det er?

Har en 99 mod Golf MK4 1.6i SR som er min stolthet og glede. Den har alt av utstyr bortsett fra ESP.

Noen som har erfring på området?

Hva jeg trenger av deler og kabler?

Er det mye og vanskelig montering?

Kostnad er ingen hindring.

Jeg må bare vite hva jeg trenger av deler:)

All hjelp mottas med stor takk;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye jobb det er?

Har en 99 mod Golf MK4 1.6i SR som er min stolthet og glede. Den har alt av utstyr bortsett fra ESP.

Noen som har erfring på området?

Hva jeg trenger av deler og kabler?

Er det mye og vanskelig montering?

Kostnad er ingen hindring.

Jeg må bare vite hva jeg trenger av deler:)

All hjelp mottas med stor takk;)

Ikke for å vere stygg men vis kostnad ikke er noen hindring. hvorfor kjøpte du ikke ein gti : klø :

usikker på om det lar seg gjøre å bygge om, men sikkert noen som kan svare deg her på forumet.

Eg kan sjekke litt å se om eg finner ut hva du trenger. Eg gir deg ein tilbakemelding vis eg skulle finne ut noe :)

Trenger du esp då?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

usikker på om det lar seg gjøre å bygge om

Det gjør det nok, for Audi måtte gjøre dette på de aller tidligste TTene. De bilene som allerede var solgt til kunder, ble tilbakekalt for ettermontering av ESP.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror du skal legge fra deg den ideen. Det vil bli veldig dyrt og forferdelig mye arbeid å bygge om til esp.

Om du absolutt må gjøre det vil du sikkert spare penger på å kjøpe et vrak med esp og flytte over alt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å vere stygg men vis kostnad ikke er noen hindring. hvorfor kjøpte du ikke ein gti : klø :

usikker på om det lar seg gjøre å bygge om, men sikkert noen som kan svare deg her på forumet.

Eg kan sjekke litt å se om eg finner ut hva du trenger. Eg gir deg ein tilbakemelding vis eg skulle finne ut noe :)

Trenger du esp då?

Trenger og trenger. Har nok vært oppe i situasjoner der det hadde kommet godt med.

Med en aktiv livvstil, hytte på fjellet i snø og slaps, fra Norefjell til Valdres, Beitostølen, Gol og Hemsedal så kommer man alltids opp i situasjoner der ESP er en hjelpende hånd.

Er litt forskjell på forsikring mellom 1.6 og GTI for å si det slik.

Så er det gøy å ha prosjekt på gang med bilen;)

Gjør jo sitt for pris og ettertraktethet ved videre salg av den, når den tid engang kommer også da: haha :

Har kikket litt på det, og jeg tror ikke det er noen umulighet å ettermontere.

Trenger iallfall sensor, og kabelnettverk.

Så må det helt sikkert inn å programmeres med VAG-COM

Takker uansett for rask respons og all hjelp du kan bidra med: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror du skal legge fra deg den ideen. Det vil bli veldig dyrt og forferdelig mye arbeid å bygge om til esp.

Om du absolutt må gjøre det vil du sikkert spare penger på å kjøpe et vrak med esp og flytte over alt.

Som sagt, pris er ikke ett tema.

Jeg trenger kun å hvite hva jeg trenger;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør det nok, for Audi måtte gjøre dette på de aller tidligste TTene. De bilene som allerede var solgt til kunder, ble tilbakekalt for ettermontering av ESP.

Alt kan i teorien monteres, men en viktig forutsetning er å ha en liten ide om hva det innebærer og hvordan det skal gjøres. TT'en blei vel sendt tilbake til Tyskland for å få montert Esp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok MYE jobb da det er sensorer og elektronikk i huet å rævva..

Om du har en så trang for å ha ESP for å komme deg opp til fjellet, ville jeg vel heller kjøpt en Golf 4 TDI 4 motion :) Ikkke for å være stygg, men sånn er det.. . ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok MYE jobb da det er sensorer og elektronikk i huet å rævva..

Om du har en så trang for å ha ESP for å komme deg opp til fjellet, ville jeg vel heller kjøpt en Golf 4 TDI 4 motion :) Ikkke for å være stygg, men sånn er det.. . ;)

Ressurser til hjelp av ombygging samt tilgang til billige deler er stor, så at det er mye arbeid og deler er ikke noen hindring. Det er heller en utfordring.

Morsomt å ha en av ekstremt få 1.6i SR i Norge med alt utstyr da:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ideen er heller dårlig som andre også har sagt.

Men her er det jeg tror du må skifte.

Alle ABS sensorene

Hele ledningsnettet til ABS, ESP og MOTOR

Styreenheten til motor?

Hele ABS pumpa

ESP styreenheten

Er garantert mye mer, men har jo ikke gjort det så veit ikke. Du må ta "delefilmen" på en med og en uten å sammenligne

Når dette ble gjort på Audi TT ble alle bilene fraktet til Tyskland og utført på et sted.

Om dette var fordi det var en vanskelig jobb eller fordi man ikke skulle få vite hva som eksakt ble byttet ut veit jeg ikke.

Men i grunnen så tror jeg bare du skal få litt mer kjøretrening. ESP klarer ikke å hjelpe deg ut av fysisk umulige oppgaver uansett.

Ta det heller med ro og kom trygt frem :) 10-15 min senere er bedre en aldri

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he! Kan vel prøve å gi deg en liten ide, men se ikke på det som en fasit! Du trenger en rattvinkelsensor, da trenger du kanskje ny bekledning rundt rattakselen, rattaksel og ratt i tillegg.

Føler for bilens lengde og tverrakslerasjon(bruker å stå under baksetet) avhengig av hvilken type abs det er på bilen må du enten ha ny abs styreenhet, eller en ekstra styreenhet for ESP. Kan ikke Abs styreenheten kodes til å godta at du har bygd om til ESP må du ha ny abs styreenhet uansett, hydraulikkpumpe til ESP med tilhørende rør og selvfølgelig div ledningsnett. Er mulig du kan kjøpe koblingene løse og lage ledningsnettet sjøl. Det originale ledninsnettet til biler med ESP inneholder mest sannsynlig ledninger som går til endel andre ting og, som betyr at du må demontere ganske mye for å montere det. Styreenheten til motor må byttes om den ikke kan kodes til ESP og det samme gjelder og instrumentet i bilen. Og den lille bryteren for deaktivering av ESP: rolleyes. OBS! Som sagt dette er ingen fasit bare sånn noelunde det du kan komme til å trenge!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt å gjøre ja.... Men som sagt det er ikke fordi jeg absolutt trenger det, ei heller mere kjøretrening, begynner å tikke mot 30, så jeg har kjørt noen år;-) Er mere fordi jeg er entusiat til langt i margen og liker å ha store prosjekter å begi meg ut på, samt at det hadde vært gøy å ha det som kanskje eneste med det utstyrsnivå på Golf 1.6i SR i Norge. Det hadde jo heller ikke gjort noe for videre salg. Men dette ser kanskje ut til å bli i overkant mye så jeg får vel ta til fornuften, bite i det sure eple å gå videre til neste prosjekt på den.

Men tusen takk for alle innspill og tips.

Om ikke annet har jeg lært mye på kort tid:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Er det noen som vet når Golf 4 ble levert med ESP?

Var det ekstrautstyr et par år før det ble standard, eller hvordan var det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ikke jeg hadde betalt ei krone mer for en bruktbil med etter-/selvmontert ESP. Blir det feil i koblinger og elektronikk kan jo dette være direkte livsfarlig. Hva vil dem si på EU-kontrollen? Skulle tro at de var skeptiske til så stor ombygging av bilens bremsesystem at de ville bedt deg ta av alt sammen. Hva vil forsikringsselskapet si om du er i en ulykke? (Ting det i hvert fall verdt å sjekke før du starter....). Og om du trenger et prosjekt er det vel masse annet du kan finne på som kanskje kan gi deg noe ekstra ved videresalg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener det kom på '00 :o

Tror det er fra `01, min 2000-modell har ikke ESP.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min '00 har ESP...

Ja, men trolig som ekstrautstyr?

Edit: etter å ha sjekket doppelwobber så står det ESP var standard f.o.m. september 1999.

Det rare er at min bil er en sen 2000-modell, registrert i mai 2000..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.