Tips til fryste dører på Golf 3 - 5dørs?

Anbefalte innlegg

Har selv dynket både låsesylinder og låsekasse på s4'en i WD40 nå før vintern. Det hjalp noe helt utrolig. :)

 

Også når temperaturen var ok, sklei nøkkelen mye lettere inn og ut av hullet. Nesten som på en nybil gitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset!

 

 

men om dette ikke skulle fungere, hvor mye koster det for en ny låskasse? Noe sier meg att det ikke bør bli mange gangene hun må gå ut bakdørene :)

 

 

trenger vanligvis ikke og bytte låsekassa, og vaske og smøre de hjelp vanligvis nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av dørtekket på førerdøren i dag for å ta ut låskassen, men var jo umulig å få driten ut uten å ta ut vinduet også. Var festet en stor hvit boks på låskassen(sikkert sentrallås greiene) Endte da med å bli meget irritert over denne idiotiske patenten, for så å dynke hele driten inni med white grease. Skrudde på plass og fylte også opp alle hullene der festeskruene er.

Som om ikke det var nokk, brøt det en del på låssylynderen, så jeg tok likegodt og byttet dørhåndtaket også. Greaset ned alle låskassene på de andre dørene også. Om dette ikke funker blir bilen levert på bossen:)

 

Regner med Ida gir tilbakemelding om det fortsatt fryser :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av dørtekket på førerdøren i dag for å ta ut låskassen, men var jo umulig å få driten ut uten å ta ut vinduet også. Var festet en stor hvit boks på låskassen(sikkert sentrallås greiene) Endte da med å bli meget irritert over denne idiotiske patenten, for så å dynke hele driten inni med white grease. Skrudde på plass og fylte også opp alle hullene der festeskruene er.

Som om ikke det var nokk, brøt det en del på låssylynderen, så jeg tok likegodt og byttet dørhåndtaket også. Greaset ned alle låskassene på de andre dørene også. Om dette ikke funker blir bilen levert på bossen:)

 

Regner med Ida gir tilbakemelding om det fortsatt fryser :P

 

Nå får du garantert klager på at nøkkelen blir "skitten og ekkel" ;) Women, gotta lov'em.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå får du garantert klager på at nøkkelen blir "skitten og ekkel" ;) Women, gotta lov'em.

 

Hehe.. Allerede avverget med å vaske nøkkelen nøye :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt suksess på Passaten med en flakse låsolje...

Om regner med at golf3 har ca. de samme låskassene som på min.

Øverst på sida av låskassa stikker det ut en liten pinne som beveger seg opp og ned dersom du drar i dørhåndtaket(må selvfølgelig ta av plastikdekselene utenpå for å se den). Bruk knipetang og beveg denne opp og ned samtidig som du fyller på med låsolje/WD40inni sporet den stikker ut av. Da glir låsen mye bedre. Har ikke hatt noen problemer med dørene etter at jeg prøvde det(ca. 1 måneds tid siden nå).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk da telefon om at dørene fortsatt fryser på bilen: bh :. Kan som tillegsopplysing si at å klemre foten i bakdøren mens man krabber inn i bilen ikke er å foretrekke ifølge dama :P

 

Da er vel neste steg å kjøpe nye låskasser å få dette byttet på verksted vil jeg tro.. Tips til hvor jeg får kjøpt låskasser billig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fin ting og gjøre er å demontere ALT. rens og tørk dette skikkelig, slik at all fukt er ute, smør så inn med lithiumfett

 

dette bør hjelpe en periode iallefall, men noen permanent løsning er det ikke, men å få ut all fukt er alfa og omega

 

har og sett at ved å bruke låsolje, så blir tinga bare værre med tida og værre når det blir kaldere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å løse problemet permanent, må låsen demonteres og åpnes. Problemet er at den svarte plaststanga ( merket med hvitt kryss ) på bildet, kun skyver låsearmen ( merket med rosa kryss ) fysisk ved låsing. Ved opplåsing er det bare fjøra som er ringet rundt med rødt, som trekker låsearmen opp igjen. Dette fryser fast på vinterstid. På baksiden av den svarte plaststanga har låsearmen nemlig et sleidespor ( illustrert i grønt ). Dette må sperres med en liten skrue, slik at låsearmen fysisk trekkes også til opplåst stilling.

 

Bor altså et lite hull i den svarte plastarmen, akkurat i enden av sleidesporet under. Skru inn en liten skrue, slik at tuppen av skruen står nedi sleidesporet og trekker låsearmen til åpen stilling ved opplåsing. Skruens plassering er forsøkt merket med gult. Her må man sikte så godt som mulig.

 

Puhh...vanskelig å forklare dette her men..

 

 

Bildet er lånt fra en annen tråd. derfor to nesten like bilder.

lås.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dette var virkelig spesifikk info Bent Owe. Skal ta en titt i låsekassa en gang..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så viss jeg skal gjøre dette, så må jeg av med dørtrekket... noen howto's på caddy dører?

 

Det er sikkert noen klips el lignende som man ikke vet om og som man klarer å knekke :)

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har tips angående å ta av dørtrekket til caddy, det er sikkert noen klips etc som man ikke ser...

 

frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å løse problemet permanent, må låsen demonteres og åpnes. Problemet er at den svarte plaststanga ( merket med hvitt kryss ) på bildet, kun skyver låsearmen ( merket med rosa kryss ) fysisk ved låsing. Ved opplåsing er det bare fjøra som er ringet rundt med rødt, som trekker låsearmen opp igjen. Dette fryser fast på vinterstid. På baksiden av den svarte plaststanga har låsearmen nemlig et sleidespor ( illustrert i grønt ). Dette må sperres med en liten skrue, slik at låsearmen fysisk trekkes også til opplåst stilling.

 

Bor altså et lite hull i den svarte plastarmen, akkurat i enden av sleidesporet under. Skru inn en liten skrue, slik at tuppen av skruen står nedi sleidesporet og trekker låsearmen til åpen stilling ved opplåsing. Skruens plassering er forsøkt merket med gult. Her må man sikte så godt som mulig.

 

Puhh...vanskelig å forklare dette her men..

 

 

Bildet er lånt fra en annen tråd. derfor to nesten like bilder.

 

 

Driver med dette nå. Har bøyd fjæren, men om jeg setter i den skruen du snakker om, vil ikke det svekke det pinglete plaststykket? Tenker da om man vrir nøkkelen hardt rundt, og låsen kansje er litt frosset, om den da vil bryte av??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gjort det som er beskrevet over utenom å sette i den skruen pga at de 2 som skrur for meg var redd for at det skulle bli svekket.

Det første jeg gjorde var å ta ut låskassen og legge den i bensin over natten. Børstet så på all dritt og renset så godt jeg kunne. Lot dette tørke og fyllte hele driten med white grease og monterte det igjen. (strammet fjøren som vist på bildene over her. Rapport om dette virket kommer etter 2-3 dager.

 

 

Kan forøvrig nevne at bilen låste seg mens den stod å gikk i går, så måtte ha NAF hjelp for å få opnet dritten igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virket en stund, men i helgen frøs dritten igjenn, måtte kjøre i 15 minutt og holde døren så den ikke skulle opne seg hele tiden.. IDIOTPATENT!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett inn skruen :) En liten tynn en er nok. Er sant som du sier, men om du i tillegg har smurt med spray som tåler litt -grader bør det gå fint mtp. at staget knekker. Ikke sett noen på jobb som har knekt, enda iallefall. Gjort dette i flere år der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virket en stund, men i helgen frøs dritten igjenn, måtte kjøre i 15 minutt og holde døren så den ikke skulle opne seg hele tiden.. IDIOTPATENT!

 

Hehe, er sikkert moro å styre med sånt nå på denne tiden, er jo ganske kaldt.

 

Jeg har oppdaget en merkelig ting, men vet ikke helt om det kan ha noen sammenheng.

Tidligere pleide jeg å parkere i garasjen om natta. Allerede ved 3-4 minusgrader var det problemer med at dørene frøs fast og var helt umulige å åpne.

I det siste har jeg derimot parkert utendørs, og de 2 siste ukene har temperaturen ligget mellom 5 og 15 minus, uten at dørene en eneste gang har frosset. Kan det være noe med temperaturforskjell, kondens og fuktighet som gjør at de fryser hvis den står inne? Er ikke oppvarmet garasje, men er likevel noe varmere enn ute pga varmen som er naturlig i jorda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg sliter med nesten samme problemet nå, bare at jeg får opp låsen. Men ikke døra:p Skulle vært på skolen jeg nå! :(

 

Det regna i går, så døra har garantert fryst seg fast. Den sitter Bom fast

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe:) Nå har ikke jeg golf da, men jeg gadd ikke å lage noe nyd tråd. Lurer på om jeg skal dra med meg hårføneren ut å føne bilen litt. Hadde det vært på værkstedet hadde ikke dette vært noe problem, men her er det null utstyr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta en bøtte me varmt vann.. og hell rundt døra etc..

 

Da får du den opp, men ville tørket den godt etterpå.. samt smurt inn listene med hvit vaselin.. samt smurt opp låsekassa etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føneren gjorde trikset:) Det var bare jeg som ikke tenkte langt nok i går, fikk litt regnvann inn i bilen, å tenkte ikke på at det skulle fryse :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.