Holdbarhet på chippet 1,8T motor..

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer som tidligere nevnt å kjøpe meg en A6.. Ringte på en 1,8T (99mod) idag som ifølge selger er trimmet fra 150 til 220 HK. Dette hadde de ingen dokumentasjon eller kvittering på, og det eneste de kunne si at de merket bilen var trimmet. Det var tidligere eier som hadde fått chippet bilen og han mente at den ytte 220hk. Er det mulig kun med en chip å øke effekten med 70hk? Hvilke andre ting kan jeg se etter utenfra i motorrommet. Hvordan er generellt holdbarheten på en slik trimmet motor? Bilen har nå gått nesten 180000km, uvisst når chip ble montert, men kansje ved 100000km. Er det stor sannsynlighet for at turbo kan ryke når denne ikke er skiftet før? Hvordan kan jeg teste om en turbo er sliten?

 

Takker for innspill og erfaringer fra alle 1,8T-kjørere der ute:)

 

Mvh

Einar Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

først så vil en ikke kunne få 220hk på en 1.8T med bare chip, det er enkelt og greitt umulig, en plass mellom 190 og 200 er det nok. motoren i seg selv er slitesterk, så fremt den får litt stell..

 

hvis du bruker søkefunksjonen på forumet vil du finne kjempemasse akkurat om 1.8T, vil anbefale deg å bruke litt tid der, og jeg vil aldri kunne gå igjennom alt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke 1,8T selv, men har noe erfaring...

 

Mange som sier at de har"220HK" når de har 1,8T....

ifølge dahlback sitt program, så får du ca190hk ved chip, skal du ha 220hk så tror jeg han modifiserer litt så du får bedre gjennomstrømning osv :) da skal du ifølge kilder få ca 215-220hk :)

 

En kompis som har en A4 1,8T med denne modifiseringen... den har gått 160000km nå...... og ble chippa på ca 40000km.

Den har ingen problemer med chip/motor......Eneste jeg vet om er at han måtte bytte oljepumpe på 120,000km... noe som er en svakhet på 1,8 motorene :)

 

Selv om turboen blir skremmende rødglødene av og til :D

 

Turbo er litt vanskelig å forutse når den vil gi opp....mye kommer ann på kjørestil.

Men den 1,8t jeg vet om. har iallefall ladda mye oppigjennom tia... og den lever i beste velgående :)

 

økt oljeforbruk, blårøyk slapp motor er noe som vil komme når den er gåen :)

Bare å kjøpe, mange som bytter ut sine K03 turboer med større her inne

Så det skal gå ann å få kjøpt en brukt til en grei pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar..

 

Jeg trodde heller ikke 220hk var mulig med bare chip, men det var litt vanskelig å forklare til dama som skulle selge bilen (hun visste ikke hva en chip var..). Hun skulle spøøre mannen om han visste noe, men hun trodde ikke han visste mer:)

 

Skal se på bilen på fredag så får se da..

 

Ett generellt spørsmål til.. kan svak tikkelyd fra f.eks. en 1,8T motor være tegn på dårlig oljepume/ lavt oljetrykk? Eller er det også andre gode forklaringer?

 

Einar Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett generellt spørsmål til.. kan svak tikkelyd fra f.eks. en 1,8T motor være tegn på dårlig oljepume/ lavt oljetrykk? Eller er det også andre gode forklaringer?

 

Einar Johan

 

det kan GODT være oljepumpen som "fusker" eller at silen begynner å bli tett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tikkelyd/ventiltikk er et meget godt eksempel på dårlig oljepumpe/ olje gjennomstrømning særlig på tomgang :)

 

Kan sellfølgelig være dårlig ventilløfter.... men har i de fleste tilfeller er det litt slitt pumpe :)

gjelder både 1,8 og 1,8T , litt usikker på årstall.... men iallefall fra 95 til 99/00mod:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar..

 

Jeg trodde heller ikke 220hk var mulig med bare chip, men det var litt vanskelig å forklare til dama som skulle selge bilen (hun visste ikke hva en chip var..). Hun skulle spøøre mannen om han visste noe, men hun trodde ikke han visste mer:)

 

Skal se på bilen på fredag så får se da..

 

Ett generellt spørsmål til.. kan svak tikkelyd fra f.eks. en 1,8T motor være tegn på dårlig oljepume/ lavt oljetrykk? Eller er det også andre gode forklaringer?

 

Einar Johan

 

Tikke lyden kan være noe strammere av et slag, kan også være tett oljesil, kan vel også være oljepumpa. Veldig mange 1,8T'er som får tikkelyden når dem står litt på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei !

Jeg har en ´00 1,8T (med tiptronic) med chip.

Den ble satt inn ved ca. 75000 km, og nå har bilen

gått nesten 160000km.

Det er en SKN chip som visstnok skal gi 196 hk (satt inn hos NBS).

De satt også inn K&N filter.

Fjernet luftfilteret igjen, etter at LMM tok kvelden, og Møller mente

at filteret hadde skylden.

Bilen har fungert fint etter "oppgraderingen", men hadde en liten runde

med olje/pumpe/tette siler.

Skal se om jeg kan finne tilbake til trådene angående det problemet.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen :)

 

Mvh

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tikker litt i solenoidventilen for aktivt kullfilter også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og injectionventilene kan også gi en symaskintikkelyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen her som så den testen Bilsport hadde for noen år siden? der chippa de en passat 1.8T. Med stooor intercooler i front og større eksos så maksa de turboen ved 196hk i motor. Så jeg tror nok 180hk er MAKS for en chippa 1,8T, og da skal turbo og motor være i god stand også... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dersom du har 180hk orginalt vil du få ca 210-220 hest i motorn, det er sportsutgaven av 1.8T

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.