#1 Skrevet Februar 12, 2008 Heisann. Jeg syns bilen min til tider har vel mye damp fra eksos. Merker lite forskjell om den er varm eller kald. Ser ut som vanlig damp, og jeg tror ikke den har noen spesielt uvanlig lukt heller. er ingen ekspert, så jeg vet egentlig ikke hva det skal lukte. Jeg har hull i eksosen midt under. Kan det ha noe å si? Bilen bruker litt kjølevæske, men det er pga en lekasje i radiator. Bilen er en 200 2,2 20vt 3b motor... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2008 Er du sikker at radiatoren lekker? Er det trykk i kjølesystemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 13, 2008 Er sikker på at radiator lekker ja. Kommer vanndamp opp dit når jeg stopper bilen, pluss at det lukter kjølevæske. Er veldig lite, så jeg skal ha på noe radiatortett greier. Anngående trykk i kjølesystemet, så er jeg usikker. Hvordan kan man sjekke dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 13, 2008 Er du sikker at radiatoren lekker?Er det trykk i kjølesystemet? Hva er det som er riktig og galt her, med tanke på trykk i kjølesystemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 13, 2008 Hva er det som er riktig og galt her, med tanke på trykk i kjølesystemet? det er vel at hvis det er stein harde kjøleslanger så er vel mest sannsynlig toppakingen gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 13, 2008 det er vel at hvis det er stein harde kjøleslanger så er vel mest sannsynlig toppakingen gåen? Noe trykk skal det vel være? Regner med at når kjølevesken blir varm vil jo veksen ekspandere/fordampe, skape noe trykk? Det er vel dette vi har ekspansjonstanken til? Skjønner jo at om ekspansjonstankenbuler og slangene er harde som betong, er det fare på ferde... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 14, 2008 Hva er det som er riktig og galt her, med tanke på trykk i kjølesystemet? Røken topppakn kan gjøre at det blir mer trykk i system enn det skal være. Det kan forårsake at det lekker i slange koblinger rundt om og lukter frostvæske. Og da mistenker en somregel at det er radiator. Det gjorde jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 14, 2008 Kjentes ikke ut som om det var mer trykk enn normalt. Det damper fra radiator, så jeg regner med at det er der det kommer fra. Har rød kjølevæske, og det kommer sånn rød guffe ut fra diverse koblinger til radiator! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 14, 2008 Hvilken type stuss har du på eksosen? Hvis du har alà DTM som stikker litt opp så må du forvente litt ekstra damp. Vanligvis renner kondensen bare ut, men hvis du har litt vinkel på eksosen så fordamper den bort gradvis:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 14, 2008 Noe trykk skal det vel være?Regner med at når kjølevesken blir varm vil jo veksen ekspandere/fordampe, skape noe trykk? Det er vel dette vi har ekspansjonstanken til? Skjønner jo at om ekspansjonstankenbuler og slangene er harde som betong, er det fare på ferde... Noe trykk skal det jo selvfølgelig være. Men en defekt toppakning vil medføre at eksosen kommer inn i kjølekanalene og dermed blir det ekstra stort trykk i systemet pga av at det ikke har noe sted å kommer ut. Dette kjennetegnes som du sa, at slangene er harde som betong og/eller ekspansjonstanker som buler, men også ved ordentlig hvit eksos. Da snakker vi ordentlig hvit. Bare så det er sagt, jeg er ikke noen mekaniker så sier dette utifra egen erfaring. Er sikkert andre ting også som kan gi en pekepinn på gåen toppakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...