Anbefalte innlegg

Skal bytte olje på motoren min nå, er det noen som har noen anbefalinger på hvilket merke osv. Motoren har gått 225000!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale Mobil 1 med 10w60. Evt Castrol med 10w60.

 

Disse skaper ikke tikking, og holder seg bra selv om du kjører litt hardt. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, my bad. Ikke mobil 1 men Esso. Det var på esso jeg kjøpte 10w60 til Corren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd men... i dag skal jeg altså ut å handle olje. Bør jeg kjøpe hel eller halv syntetisk?

 

Og ettersom jeg har nada peil på olje, hva betyr de forskjellige tallene (eks 5w40), mener å ha hørt det har noe med viskositet å gjøre, men det sier meg like lite :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hva Castrol skriver om sin olje/smøremiddel:

 

3 kategorier

 

Alle smøremidler faller inn under én av disse tre kategoriene: flytende (olje), halvflytende (fett) eller faste (grafitt). Alle tre er utvunnet fra vegetabilske, mineralske eller syntetiske råvarer. Hvis vi bare brukte disse råmaterialene til å smøre moderne presisjonsmaskiner, ville de imidlertid raskt overopphetes, ta fyr, fordampe eller emulgere. For å hindre dette er alle smøremidler foredlet for å fjerne urenheter og forbedret ved hjelp av kjemiske tilleggsstoffer.

 

Molekylstruktur

 

Syntetiske smøremidler er imidlertid produsert spesielt for å tåle tøffe forhold der konvensjonelle oljer kan svikte. De er utviklet for å gi viskositetsegenskaper som er langt bedre enn i mineraloljer. Slike smøremidler har en molekylstruktur som er skreddersydd for å oppfylle og overstige produsentenes krav til høyytelsesmotorer.

 

Temperaturer

 

Blant de mange gode egenskapene til syntetiske smøremidler er stabilitet ved høye temperaturer (der konvensjonelle oljer begynner å brytes ned) og holde seg flytende ved lave temperaturer (der konvensjonelle oljer begynner å tykne). Dette gir optimal smøreevne ved ekstreme temperaturer, noe som reduserer slitasjen og gir en renere, mer effektiv motor.

 

Syntetiske

 

Syntetiske smøremidler blandes av og til med konvensjonelle mineraloljer for å gi en kostnadseffektiv mellomting mellom de to ytterpunktene, og disse kalles ofte "halvsyntetiske" eller "delsyntetiske". Selv om halv- eller delsyntetiske oljer og mineraloljer begge fungerer som smøremidler, er det imidlertid ingen tvil om hvilken type olje som gjør den beste jobben. Hvis man ønsker høyest mulig nivå av motorbeskyttelse, er det fullsyntetiske smøremidler som gir best resultater.

 

castrol_masthead_logo.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Morten Gjeitsund

Og ettersom jeg har nada peil på olje, hva betyr de forskjellige tallene (eks 5w40), mener å ha hørt det har noe med viskositet å gjøre, men det sier meg like lite :D

 

Oljens smøreevne er oppgitt i SAE (Society of Automotive Engineers).

SAE-verdi er beskrevet med to tall og en bokstav feks.: 0w-40 eller 10w-60. (W = oljens viskositet/flyteevne). Dette betyr at oljens konsistens endrer seg fra det første til det andre tallet ettersom temperaturen på motoren stiger, - og samtidig bevarer smøreevnen.

Jo lavere det første tallet er jo mer tyntflytende er oljen i kald tilstand. Dette letter starten ved lave temperaturer uten at det skal gå utover smøreevnen.

 

Kjøp helsyntetisk, gjerne Mobil-1 5W-50, da dette er en svært bra olje som fås billig (ca kr. 100/l) på bl.a. AIS eller på Mobil sine oljeutsalg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestillt olje til motoren. Men lurer på om jeg skal bytte på diffen og kassa i samme slengen.

 

Noen som har noen tips å komme med der? Original olje hos møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.