#1 Skrevet Februar 14, 2008 God dag godtfolk. Satt og kjørte et stykke i dag, da jeg merka at bilen "ristet" under kjøring. Har alltid vært antydninger til det pga harde dempere (kjører på SuperSport Coilovere), men synes det var litt mer i dag enn det har vært før. Solskjermen ristet faktisk litt i nedslått posisjon Husker tilbake til forrige service, da fikk jeg beskjed om at hovedforingene bak var litt dårlige. Kan det være at disse nå har tatt kvelden? Evnt noen med andre teorier? EDIT: Det kan jo hende at det er meg som er overfølsom for vibrasjoner, men synes som sagt det var verre i dag enn tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 15, 2008 Opp med seg... Kan hjullagerne ha skylden tro??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 16, 2008 På drivakselen på høyre side er det en vibrasjonsdemper som har en tendens til å løsne, sjekk at den sitter fast. Tørre drivledd vil og gi kraftig vibrasjon, blir værre når du har kjørt litt pga leddet blir varmt og kiler seg. Du har vel sjekka at hjula sitter fast og at det ikke er skeive felger, eller høydekast i dekk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 16, 2008 Ubalanse i dekk å slitte endeledd merkes ganske godt. Da vil du også få en klakkelyd under vibrering.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 16, 2008 Har også opplevd et dekk hvor stammen kollapset, og dette ga både risting og sidelengs risting i lave hastigheter. Du bør komme med litt mere spesifikk info, som f.eks., merkes ristingen til enhver tid, eller er den svak ved lave hastigheter og blir gradvis sterkere når du kommer opp i høyere hastigheter? Kanskje den bare merkes ved ca 60-70 kmt? Blir den svakere i sving til en bestemt retning? All info hjelper! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 16, 2008 Ristingen merkes igrunn hele tiden, i alle fall slik jeg mener å oppleve det. Er som å kjøre på ujevn vei igrunn, så det at det harde settet fra SuperSport står på har sikkert også innvirkning. Skal få tatt en testtur til uka og kjent litt bedre etter, befinner meg på Østlandet nå. Ellers kan jeg si at det ikke har vært noen kakkelyd å høre. Det er også litt risting i ratt når jeg kommer opp i ca 90 km/t og oppover. Bilen har vært sjekka opp og ned for ubalanse, og en felg har vært rettet etter at en idiot mista en trekubbe av en henger rett foran med i sommer. Men det kan selvsagt være noe der også, Vianor brukte ikke akkurat voldsom lang tid på å balansere dekkene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 24, 2008 Da har jeg kjørt litt rundt og prøvd å kjenne etter når det rister og ikke. Og jeg har funnet ut at... ...egentlig ingenting. Det er ikke noe forskjell på svinger/rettstrekker. Det er derimot forskjell på fin og stygg vei, den "rister" mer på ujevn vei, som om ikke det skulle være opplagt. Det "rister" også mer i høy fart enn lav fart. Begynne å lure på om hjulopphenget er såpass stivt at det faktisk er det som frembringer ristinga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 24, 2008 Er det noen forskjell på om du gasser eller ikke, enn med full gass, i forskjellige gir? Er det slik at det påvirker stemmen din om du skjønner? har noe lignende skjønnerdu, tenker på tennplugger/ledninger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 24, 2008 Neinei, rister ikke så mye at stemmen påvirkes! Langt derifra Kan hende det rister litt mindre når man gasser, det føles sånn. Men then again, man blir da påvirket av krefter som skyver fremover, så dette kan være en illusjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...