Lover rundt størrelse på felg og dekk?

Anbefalte innlegg

Hei, har nettop kjøpt 19" med 235/35 dekk. Min far sier de ikke er lovlige, men jeg sier det motsatte. Hvem har rett? :P Hva er lovene rundt det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5% innenfor orginal rulleomkrets.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, har nettop kjøpt 19" med 235/35 dekk. Min far sier de ikke er lovlige, men jeg sier det motsatte. Hvem har rett? :P Hva er lovene rundt det?

Hvorvidt disse er lovlige på din bil avhenger jo selvsagt av hvilken bil de skal på ;)

Men, som nevnt over er det tillatt med +/- 5% avvik på rulleomkrets i forhold til hva som er oppgitt i vognkort. Du kan sjekke evt. avvik på denne linken. Nå er det jo ikke bare rulleomkrets som avgjør hvorvidt det er lovlig, men også innpress. Det er tillatt med +/- 7.5mm pr. side i forhold til original. Utover dette kreves TÜV-papirer for å få det godkjent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en volkswagen passat 1.8.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva står som standard dimensjon i vognkortet?

Dette kan avvike inntil 5% på rulleomkretsen og 7,5 mm på innpress!

Ellers må dette godkjennes og føres i vognkortet av biltilsynet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke bare å hive på større felger eller bredder fritt selv om sporvidde og rulleomkrets er rett.

Går du fra f.eks 15" til 19" påvirker dette roterende vekt betraktlig da metal er tyngere en gummi og felgbredden noen tommer bredere.

Dette påvirker bremse effekt og kjøreegenskaper ganske betraktlig.

De trangsynte godtar normalt de felgstørrelsen bilen har vært levert med orginalt, eventuelt en til to størrelser opp fra hva som står i vognkortet ditt. Kan vel normalt også øke dekkbredde med to størrelser uten at de bryr seg stort.

Utover dette må du påberegne å måtte fremlegge dokumentasjon på at endringene er å anbefale fra importør, TÜV o.l.

Strengt tatt er de ikke lovlig til de er godkjent innskrevet i vognkortet ditt, men det går normalt greit hvis du har TÜV papirer på felgene du har kjøpt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2% kom det på i følge linken over.

195/65-R15 235/35-R19 Endringer Avvik 80 km/t

Omkrets 199.33 cm 203.29 cm 3.96 cm (1.99 %) 81.56

Diameter 63.45 cm 64.71 cm 1.26 cm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.