Forstilling på Golf 2 (spørsmål angående de 3 skruene på bærekulen)

Anbefalte innlegg

Noen som vet om disse 3 skruene som man fester bærekulen med påvirker hjulstillingen?

 

Mener at det er ovale hull her og så vidt jeg har hørt kan man stille kamber-vinkelen ved hjelp av disse.

 

Er dette tilfelle eller har ikke disse skruene noe å si for hjulstillingen?

 

 

Var kanskje litt knotete skrevet, men håper noen skjønner hva jeg mener...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo denne som faktisk justerer kamber-vinkelen as far as I know, så dette skulle jo absolutt være vesentlig for hjulstillingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mye å si på hjulstillingen disse skruene. Når du har skrudd ut disse skruene må du justere forstillingen når du setter det sammen igjen uansett....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg trodde.......er desverre blitt litt uenig med et verksted, da jeg etter å ha hatt den på hjulstilling merket at den overstyrte noe inn i h**** i enkelste svinger, da jeg undersøkte saken nærmere var 2 av de skruene helt løse, og dekket kunne man vri ut og inn.

 

Jeg har nå hatt den inn igjen, men de hevder de ikke har vært borti de skruene, og at det heller ikke er noe justeringer der. Jeg mente det var feil, men må undersøke litt mere før jeg går videre.....Ender vel opp med å måtte ta en helt ny hulstilling.......:(

 

men takker for tilbakemeldingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går litt på tynn is her, men hvis du merker hvor skruene sto før du skruer dem løs, og setter dem på samme plass etter du har byttet kula. Er det da nødvendig med forstillingskontroll?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim

Går litt på tynn is her, men hvis du merker hvor skruene sto før du skruer dem løs, og setter dem på samme plass etter du har byttet kula. Er det da nødvendig med forstillingskontroll?

Veit av flere som har prøvd dette uten noe særlig suksess ;)

 

Blandt annet undertegnede. Hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du får det noenlunde om du merker av hvor platen som ligger på toppen er (evt lakerer over og ser hvor den har lagt)........

 

problemet mitt er at hele greiene var nærmest hoppet av........

 

så de har nok "glemt" å stramme skruene etter de var ferdig med hjulstillingen...:(

 

jeg fikk det ikke til den gangen jeg prøvde dette selv...:)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har vært på forstillingskontroll, og de ikke har rørt de skruene, så lurer jeg på hva de faktisk HAR rørt.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, jepp, det er egentlig jeg også veldig interessert i å høre.

 

Viss de ikke har kunnskap om vw så får de la være å ta inn denne type biler......selv om det dreier seg om under 1000 lappen så er det sure penger når jeg må gå å ta en helt ny hjulstilling...vil ikke sette helt nye dekk på når jeg den ikke er i orden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Va borti noe lignende ein gang, men på min bil glømte de å stramma låse mutteren på høyre styrestag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Veit av flere som har prøvd dette uten noe særlig suksess ;)

 

Blandt annet undertegnede. Hehe

 

: ja : Me 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Hodnekvam

Tror du får det noenlunde om du merker av hvor platen som ligger på toppen er (evt lakerer over og ser hvor den har lagt)........

 

problemet mitt er at hele greiene var nærmest hoppet av........

 

så de har nok "glemt" å stramme skruene etter de var ferdig med hjulstillingen...:(

 

jeg fikk det ikke til den gangen jeg prøvde dette selv...:)

 

Har aldri hørt om verksteder som justerer Camber vinkler ved å løsne på boltene til bærekulen:confused:

 

Camber justeres på Fjærbeinet...

 

Om du setter platene helt inne eller helt ute skal ikke spille noen super stor rolle, bare de står likt på begge sider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På b4 justerer du der.. På Corren var det på fjærbeinet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim

Går litt på tynn is her, men hvis du merker hvor skruene sto før du skruer dem løs, og setter dem på samme plass etter du har byttet kula. Er det da nødvendig med forstillingskontroll?

 

Er nok nødvendig med kontroll allikevel ja... skal godt gjøres å få boltene på eksakt samme plass. Selvfølgelig prøver man å få de på omtrent samme plass, men allikevel...

Jeg skiftet bærekule på 80'n en gang, og da kjørte jeg noen uker uten å justere forstillingen. Dette gikk for såvidt bra, men var kun en midlertidig løsning fra min sin side, pga at jeg gikk og ventet på noen flere deler som skulle skiftes i forstillingen (og man leverer ikke inn bilen på 4-hjulskontroll annenhver uke).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

På b4 justerer du der.. På Corren var det på fjærbeinet.

 

nå snakker vi Golf II:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke spes peiling på dette selv, så derfor jeg er ute etter inspill. Snakket med en mekaniker som har drevet med dette lenge og han mente det var justeringer på disse skruene.

 

Saken er vel det at når man leverer inn en bil så bør jobben gjøres skikkelig, om de ikke har kompetanse på dette merket så bør de heller si de ikke kan ta det......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ovale hull både på de tre skruene under bærekulen, og de to skruene på fjørbeinet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner meg om når naf skulle stille forstillingen min...... de heller klarte det ikke på første forsøket

(prøvde seg med at det faktisk ikke gikk ann og stille den bedre)....

 

ble forbannet og forklarte hva jeg mente og diverse andre ting så tok de bilen inn igjen og "plutseligt" klarte de og stille den 2grader... og 2 grader på forstillingen er ganske mye....

 

Har de ikke kompetanse så får de heller gi beskje at de ikke vil ta jobben!! Ingen kan alt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart de har skrudd på de skruene, er helt vesentlig for å ta hjulstilling på en golf2. Dette er så nøye at selv bare en mm kan gjøre store utslag, eller sett at bærekulene blir skiftet fra noen gamle og slappe til nye å friske, så kan det ha mye å si selv om platen blir justert eksakt på samme stedet som de gamle.

Men i de fleste tilfeller vil jo det være nærmt nok, og resulterer i dekkslitasje som ikke merkes før på lang sikt.

Jeg skal på hjulstilling i morgen med poloen, som har like bærearmer. Men de som skal ta det hvet jeg gjør skikkelig arbeid + at jeg vil være tilstede hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde å sette fast de 3 skruene på samme plass, men under hjulstillingskontrollen var det faktisk godt over 3 grader feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom vw verksted i dag og snakket med dem. Fikk da vite det strengt tatt ikke er nødvendig å stille på disse skruene. Men så lenge de er løse så vil man ikke kunne få stil camber vinkelen skikkelig. De mente også at om verkstedet som hadde hatt den inne ikke hadde rørt boltene burde de ha oppdaget det om de var løs da de tok forstillingen.

 

Tok igjen turen innom verkstedet som utførte forstilling, de har nå heldigvis rettet opp igjen feilen.......så nå har jeg i allefal en bil som skal ha rett hjulstilling...:)

 

 

Ser ut som det hjelper å gå litt på...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.