Problemer med styring etter skifte av styreledd

Anbefalte innlegg

Heisann:p

tenkte jeg skulle forhøre meg litt før jeg legger meg under\over og ved siden av bilen i morgen jeg: rolleyes

Skifta ytre styreledd på høyre side i går. For og få av leddet måtte jeg ta av hele justeringsleddet noe som resulterte i at når jeg hadde på igjen dette, så ble styringen litt rar: rolleyes første jeg merket var at rattet var skeivt når bilen gikk rett frem. Så kjente jeg på styringen under kjøring at høyre hjul ikke samarbeidet helt villigt med venstre hjul og at det på en måte vandret litt frem og tilbake.

Regner med at jeg enten skrudde justering for langt inn eller for langt ut, så nå skal jeg prøve og justere dette tilbake til det gammle vanlige: haha :. Men er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette siden jeg er rimelig ny i faget bil: flau : Skal jeg måle justeringsleddet\staget(?) på venstre side og ta de samme målane på høyre side? Eller er det noen andre måter?

Svar meg visst dere forstår hva jeg mener:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann:p

tenkte jeg skulle forhøre meg litt før jeg legger meg under\over og ved siden av bilen i morgen jeg: rolleyes

Skifta ytre styreledd på høyre side i går. For og få av leddet måtte jeg ta av hele justeringsleddet noe som resulterte i at når jeg hadde på igjen dette, så ble styringen litt rar: rolleyes første jeg merket var at rattet var skeivt når bilen gikk rett frem. Så kjente jeg på styringen under kjøring at høyre hjul ikke samarbeidet helt villigt med venstre hjul og at det på en måte vandret litt frem og tilbake.

Regner med at jeg enten skrudde justering for langt inn eller for langt ut, så nå skal jeg prøve og justere dette tilbake til det gammle vanlige: haha :. Men er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette siden jeg er rimelig ny i faget bil: flau : Skal jeg måle justeringsleddet\staget(?) på venstre side og ta de samme målane på høyre side? Eller er det noen andre måter?

Svar meg visst dere forstår hva jeg mener:p

Er greit å justere sånnt på verksted med skikkelig utstyr. Det er billigere en ett sett nye dekk som fort fosvinner med feil spissing. Men går ann å måle seg sånn ca fram til det selv også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør ta turen til verksted for å justere dette skikkelig. Inntil du får gjort det kan jeg anbefale følgende oppskrift for å justere selv så det blir godt nok til å spare dekkene:

Finn en plass med plant underlag hvor du har plass til å trille bilen noen meter frem og tilbake.

-Trill bilen fremover mens du justerer rattet slik at det er helt beint.

- Legg ut et a4-ark rett foran hvert av fordekkene

- Legg et nytt a4-ark langs kanten på de første a4-arkene (slik at det nå ligger to ark ved siden av hverandre foran hvert hjul) og teip arket som IKKE ligger foran hjulet fast i bakken. Pass på at det fastteipede arket fortsatt ligger helt beint med det andre arket.

- Med rattet beint, trill bilen over de løse arkene som ligger foran hjulene. Bare trill for hånd til du har passert arkene helt.

- Se på de løse arkene i forhold til de fastteipede: Du ser hvor mye det løse arket har vridd seg og dette indikerer hvor mye hjulet spisser inn eller ut.

- Juster styreledd som nødvendig og pass på at du justerer rett vei :)

- Gjenta prosedyren til arkene ikke endrer posisjon

Nå har du stilt spissingen så når 0 grader som mulig. Det er ikke sikkert din bil skal ha nøyaktig 0 grader så jeg anbefaler uansett en tur på verkstedet. Uansett skal det ikke spore så ille, rattet skal være beint og dekkene blir ikke oppspist i mellomtiden.

Dette er prøvd med hell på flere biler, og gjort på murgulv, murgulv med epoxy samt asfaltunderlag i et parkeringshus. Faktisk justerte jeg en RS4 på denne måten hvor verkstedet i etterkant ikke fant det nødvendig å etterjustere på 4-hjulskontrollen :)

Lykke til!

Edit: Glemte en ting: hvis du har dårlig plass og triller bilen frem og så tilbake igjen, pass på at du triller en meter frem FØR du begynner målingen på nytt. Ellers kan du klusse til målingene dine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.