Anbefalte innlegg

Fikk stopp med 80'en i går, merket at bilen begynte å fuske litt før den bare stoppet. Rullet inn på en rasteplass og prøvde å starte den igjen.. Dette gikk jo seff ikke: bh :

Det var da jeg fikk en mistanke om reg.reima.Tok av dekselet og tok meg en kikk..

Reima er ikke røket,men kjenner på reima og den er det slakk i.. ser ned på hjulet som driver oljepumpa og det er gått i oppløsning.

Ser også ut som reima har hoppet noen hakk..

 

Er dette havari på motor eller er det håp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk stopp med 80'en i går, merket at bilen begynte å fuske litt før den bare stoppet. Rullet inn på en rasteplass og prøvde å starte den igjen.. Dette gikk jo seff ikke: bh :

Det var da jeg fikk en mistanke om reg.reima.Tok av dekselet og tok meg en kikk..

Reima er ikke røket,men kjenner på reima og den er det slakk i.. ser ned på hjulet som driver oljepumpa og det er gått i oppløsning.

Ser også ut som reima har hoppet noen hakk..

 

Er dette havari på motor eller er det håp?

 

vist det viser seg at reima har hoppet nokre hakk så har mest sansynlig ventilane fått seg en god knekk..muligens det kan bli dyrt vist du må ha den på verksted..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki,er det noen god og enkel måte å finne ut om den har tatt skade av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki,er det noen god og enkel måte å finne ut om den har tatt skade av dette?

 

Klask på ny reim, og bare prøv, du gjør ikke noe mere skade i allefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, det var igrunn d jeg tenkte.. Ska prøve det når jeg får tid og lysten viser seg..hehe..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, det var igrunn d jeg tenkte.. Ska prøve det når jeg får tid og lysten viser seg..hehe..: rolleyes

 

set på ny reim og prøv og starte..høre du stygge lyda fra motoren so må du av me toppen...: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gjør jeg d.. TVI TVI:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, så - ikke bli fristet av enkle løsninger her, du kan fort gjøre MERE skade.

 

Av med toppdeksel.

Drei kammen rundt og kjenn om det butter (i stempel eller i ventil som er stuket og har låst seg).

Se på ventilløfterne om du ser skade, og om noen av løfterne henger igjen og ikke blir med kammen helt opp.

 

Hvis alt ok så prøv med ny reim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, så - ikke bli fristet av enkle løsninger her, du kan fort gjøre MERE skade.

 

Av med toppdeksel.

Drei kammen rundt og kjenn om det butter (i stempel eller i ventil som er stuket og har låst seg).

Se på ventilløfterne om du ser skade, og om noen av løfterne henger igjen og ikke blir med kammen helt opp.

 

Hvis alt ok så prøv med ny reim.

 

Det er det første jeg skal gjøre for så evnt. å bytte reim og strammehjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst det er bensin så er det fortsatt ett lite håp... Men hjulet til oljepumpa har jeg aldri sett gått istykker før, har det knekt av biter eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ha vært heldig her også. Du må tenke på at når reima hopper over så blir tenninga helt feil og det er nok til at motoren ikke vil gå. Bytt reim, nyllstiull motor med tenningsmerker i null og vri motoren rundt for hånd et par runder før du prøver å starte. Går dette bra så kan du kjøre den på starteren og se hvordan det går. Starter den og sår fint har du vært heldig.. starter den ikke kan du ha deformert et par ventiler.

 

Lykke til!: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ser ut" som at reima har hoppet over? Er den hoppet over eller ikke? Om dette er tilfelle er verifisert på ett minutt!

 

En registerreim som ikke er ny og nylig montert er normalt litt slakk. Ikke misforstå, den skal ikke være så slakk at den kan hoppe over, men sånn passe. Vanskelig å forklare, men du skjønner sikkert.

 

Drevet til mellomakselen gått i oppløsning? Kan du forklare nærmere, gjerne ta bilder? Første gang jeg har hørt om.

 

Var her i tråden gitt mange dumme løsninger på hvordan å finne ut om motoren har tatt skade... Steinar sitt eksempel er dog fornuftig.

Flere 1.8-8v motorer tåler at reima ryker uten at motoren tar skade. Dette kan du sjekke ved at sette veiva i øvre dødpunkt, ta av registerreima og vri kamakselen rundt en omdreining (ikke bruk verktøy om det stopper opp, kun håndmakt). Om det går uten problemer, drei så veiva nøyaktig en halv omdreining rundt og vri kammen en omdreining igjen. Om dette også går uten at det stopper opp, så betyr det enten at ventilene dine er bøyde eller at motoren din ikke tar skade om reima ryker ;)

Neste steg er å montere på ny registerreim. Husk at alle drev har innstillingsmerker, antar du vet om alle. Prøv å starte, eller du kan først få lånt deg en kompresjonstester og først måle kompresjonen på alle sylinderene for å verifisere at alt er OK. I såfall er det tut og kjør igjen. Eneste som gjenstår er å stille tenningen riktig :) Og ja, sjekk opp det drevet som du sier er gått i oppløsning, du finner fullt av slike på nærmeste hogger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke opgitt motortype.

Det er håp hvis det er bensin, mange av disse har alltid nok avstand mellom stempel og åpen ventil.

Er det diesel - 99% sikkert at det er skader, minst i ventiler, ventilløftere. Mulig mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren det gjelder er en 2.0 90hk Audi 80 94mod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst det er bensin så er det fortsatt ett lite håp... Men hjulet til oljepumpa har jeg aldri sett gått istykker før, har det knekt av biter eller?

 

Kanten av drevet har knekt og resten ser heilt svidd ut..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå montert reg reim og drevene er stillt inn på riktige hakk.. Bilen drar fint rundt men vil ikke starte,går utifra at tenningen er heilt feil..

Hvordan justere tenninga sånn at den blir riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrudd bensin bil - husker ikke i hodet hvor fort kammen går ift rotor, men det vet vel andre ?

 

Går den like fort så skulle den ha startet nå, for er kam riktig så er også rotor riktig.

Går den halvparten, eller dobbelt så fort kan det hende du har kammen en runde feil, selv om merkene er riktige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kammen går halvparten så fort som Veivaksel.

 

Hvis registeret ditt stemmer så sett motoren på tenningsmerket. Sjekk at det da er tenning på sylinder 1 ved å se på kammen om ventilene der er stengt. Da skal rotoren i fordeleren så mot et lite hakk i fordeleren, som er tenningsmerket der. Stemmer dette så skal den starte selv om tenninga ikke er helt riktig. Starten den ikke, så kan det jo tyde på at du har bøyd noen ventiler når reima hoppet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.