Varierende drag 80 2,3 '92 (NG)

Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem med bilen.. Noen ganger drar den dårlig fra lavt turtall, f.eks. dersom jeg skal prøve å komme fort ut av et kryss eller lignende.. Noen ganger drar den helt fint opp til ca 2.800 før jeg plutselig merker at den ikke vil mer.. Øker derfra ganske sakte opp til ca 4.500rpm, og så plutselig drar den skikkelig igjen (virker nesten som en V-Tech som kobler inn...merkbart bedre drag!)

 

Og noen ganger drar den bra uansett turtall..

 

Noen som vet hva som kan være galt?

 

Ting som jeg vet er i ulage nå;

 

- Frieksos i skjøten halvveis opp til grenrøret

- Muligens dårlig luftfilter...ikke skiftet på MINST 12.000km..nytt innsats K&N er bestilt.

 

Kan disse tingene gjøre slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Peder Grande

Har et merkelig problem med bilen.. Noen ganger drar den dårlig fra lavt turtall, f.eks. dersom jeg skal prøve å komme fort ut av et kryss eller lignende.. Noen ganger drar den helt fint opp til ca 2.800 før jeg plutselig merker at den ikke vil mer.. Øker derfra ganske sakte opp til ca 4.500rpm, og så plutselig drar den skikkelig igjen (virker nesten som en V-Tech som kobler inn...merkbart bedre drag!)

 

Og noen ganger drar den bra uansett turtall..

 

Noen som vet hva som kan være galt?

 

Ting som jeg vet er i ulage nå;

 

- Frieksos i skjøten halvveis opp til grenrøret

- Muligens dårlig luftfilter...ikke skiftet på MINST 12.000km..nytt innsats K&N er bestilt.

 

Kan disse tingene gjøre slikt?

 

Merka det litt eg også når eg hadde bilen, noko som eg trur er luftfilteret som begynner å bli ganske så tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi noe som kalles K&N filter og hullbor.........:D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde noe av det samme med min. Har ikke merket noe til dette etter jeg byttet lambda-sonden (i går faktisk).

 

Prøv å koble fra sensoneren og sammenlign. Ikke la den være fra-koblet permanent. Jeg gikk fra 1,1 til 1,5 i forbruk når jeg kjørte en del mil med den frakoblet.

 

Kontakten finner du mot torpeoveggen, bare å følge ledningen fra lambdaen (satt på kat'n på min). Den ene som ligner på alle andre kontakter i motorrommet trenger du ikke røre, den er til oppvarming. Koble fra den sorte lederen, som var koblet med en vanlig kabelsko plugg under en gummi-hette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme symtom som deg. Men har ikkje funne ut enda av det.

Men lekker også litt i eksosen mellom grenrør og katalysator.

 

Hadde vært fint om du ga en raport om du fant ut av problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om du har lekkasje på slangen fra LMM til gasspjelet. Ved pådrag vrir motoren seg slik at slangen "åpner seg" og du får falskluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Fivelstad

Da har vi noe som kalles K&N filter og hullbor.........:D :D

 

Hehe så bra at jeg har et flunkende nytt K&N filter liggende i passasjer-setet mitt nå da...Moa-garasjen neste stopp :)

 

Og hullbor er vel mulig å skaffe :)

 

Og da er vel kvelden over regner jeg med før jeg er ferdig....

 

Skal rapportere om det er noe forskjell!

 

Var også innom Møller og spurte idag.. De mente det KANSKJE kunne være kat'en som var gåen/tett...kosta bare 5400kr for en ny...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om kat'en er gåen vil du ikke ha drag i det hele tatt. Kat'en røk etter 250' km på pappas gamle 100 2,3 (NG/AAR) mens jeg var ute å kjørte. Var så vidt jeg fikk den opp i 50....

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

And we have a winner! Foreløpig iallefall :)

 

Nå tror jeg iallefall den går som den skal..

 

Men det var jæ...hmm VELDIG trangt å få bytta filteret.. Ble lei til slutt og det viser seg gang på gang at vold løser problemet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nei..

 

Etter at jeg hadde bytta luftfilteret hadde visst bare bilen en god periode.. Den har samme problem ennå..

 

Det eneste som egentlig forandra seg var at når den først går som den skal, så går den bedre enn den gjorde før... Trolig p.g.a. tett luftfilter..

 

Andre ideer om hva som kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Kjørnes

Jeg opplevde noe av det samme med min. Har ikke merket noe til dette etter jeg byttet lambda-sonden (i går faktisk).

 

Prøv å koble fra sensoneren og sammenlign. Ikke la den være fra-koblet permanent. Jeg gikk fra 1,1 til 1,5 i forbruk når jeg kjørte en del mil med den frakoblet.

 

Kontakten finner du mot torpeoveggen, bare å følge ledningen fra lambdaen (satt på kat'n på min). Den ene som ligner på alle andre kontakter i motorrommet trenger du ikke røre, den er til oppvarming. Koble fra den sorte lederen, som var koblet med en vanlig kabelsko plugg under en gummi-hette.

 

Prøvde dette.. Var ikke noe forskjell som jeg merket direkte iallefall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugger, rotor & fordelerlokk?

 

Tomgangsregulator? Hva med veivhusventilasjonen, er den kolapset? Tviler på at disse to har noe med det å gjøre men...

 

Bensinfilteret, når var det bytta sist?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Fivelstad

Da har vi noe som kalles K&N filter og hullbor.........:D :D

Finnes det andre borr enn de som borrer hull?:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noe av samme problemer en sjelden gang.

er dog ca 2 måneder sida det har skjedd sist,så jeg har ikke brydd meg så veldig,har bytta plugger,skal bytte luft og bensinfilter snart.Fint hvis dere holder denne tråden oppdatert i tilfelle dere finner ut noe mere eksakt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugger og ledninger får jeg prøve å få bytta på neste lønning.. Bensin-filter har jeg liggende, skulle bytte men så var det litt trangt å nå tak i (innenfor oppi foran høyre bakhjul..) så jeg fant ut at jeg måtte ha ei grav.. Kanskje denne uka..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min '91 Audi 80 Q, 2,0-16v...

Har byttet bensin & luftfilter plugger, kabler, fordelerlokk & rotor,

og O2/lambda-sensor...men den oppfører seg fremdeles som beskrevet av og til.

Virker som den får for lite bensin. Neste er å kople opp en trykkmåler på leveringa, kanskje pumpa begynner å bli slakk?

 

Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min fars nevnte 2,3 c4, var det også problemer med drag i motoren til tider. Vi endte opp med å bytte vacuumpumpa pga dette, og den ble veldig mye bedre. Helt topp ble den dog ikke før strammehjulet på reg.reima røk og toppen/ventilene sa takk for seg. DA ble det en god bil da :) Vacuumpumpa koster visstnok 3800 på møller, omtrent det samme som Cylinderservice i trondheim tok for overhaling av toppen......

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skyter inn med ett spm eller to:

 

Batteriet. En sliten sådan. Kan den ha innvirkning på ytelser? Har hørt at ett dårlig batteri kan ødelegge... bensinpumpa(?). (husker ikke om det var det men, noen vet sikkert noe mer)

På min 200, på tomgang, når vifta starter så er det nesten så motoren stopper. Voltmeteret i bilen viser 13-14V ved tomgang. Så ladingen er grei.

 

Bensinpumpa. Hører pumpa ganske godt. Tyder det på en sliten bensinpumpe? Den summer liksom ganske høyt.

Kan en sliten pumpe resultere i ujevn tomgang og akselerasjon?

 

Ja, jeg har den typiske ujevne tomgangen og aksen jeg også som alle andre plages med. :(

Men det er på tomgang og lave turtall ved kjøring jeg merker det best. Passerer 3000rpm, så blåser vogna fart så det hyler etter. :)

Tomgangen ligger og varierer en 50-100rpm rundt 900rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Bytta bensinfilter idag...uten at det hjalp såklart..

 

Men filteret trengte å byttes, grå gugge som rant ut av det når vi hadde tatt det ut.. :(

 

Imorga skal jeg på Møller og hente ny temp-giver (den som sitter på undersida av røret fra toppen tilbake til radiator).. Koster ca 1100kr, blir vel litt bedre med vår glimrende avtale med Møller :)

 

Er visst både til måleren inne i bilen, pluss at den går inn på styre-enheten.. Kan jo være at den lager kluss et sted for den driver å fjusker innimellom..

 

Men den nye har bare tre pinner, den gamle har 4.. Han dele-karen på Møller sa at det skulle funke fint, selv om en av ledningene i kabelen da ikke blir tilkoblet..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering igjen..

 

Har bytta temperatur-sendoren, og det hjalp på temperatur-måleren i instrument-panelet, men ikke på motoren, som går like ujevnt / dårlig enda..

 

Og idag blinka jeg ut feilkoder via "diagnose" kontaktene i sikrings-boksen både med varm og kald motor; - Ingen feil !

 

Hva blir utelukket da og hva er det som kan være galt nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg meiner på den 4 polte temp giveren bare gir signal til instrumentet + signal til hjernen hvis du har Turbo.

 

Det er den 2 polte temp giveren som går til motorstyringa.

Eg har også varierande drag i motoren min. Har ikkje bytta denne enda, men lurer på å gjer det.

tror den koster ca 570,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer det ikke feil-kode på den da ?

 

Vet ikke om en slik temp-giver kan gjøre at motoren går dårlig heller jeg..

 

VW-folka på Møller mente det kunne være tett katalysator, men som de sa, de hadde jo egentlig ikke så mye peiling på Audi-motorer da..

 

Og når jeg prata med Audi-sjefs-verksted mannen så mente han jeg skulle sjekke om bensin-pumpa leverte det den skal..

 

Men siden bilen plutselig går som den skal igjen fra 4500 og oppover så tviler jeg litt..

 

Dersom bensin-pumpa ikke klarer nok drivstoff fra 3000-4500 rpm, hvorfor skulle den klare nok videre oppover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vær at momentkurva er på topp ved 3000-4500 rpm,

og dermed krever mest bensin der? Det er en teori da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar av ledningene på den 2pola som sitter over den du allerede har bytta,vil du høre foskjell på tomgangenhvis den er i orden. Dette gjelder ved driftsvarm motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve det imorgen da ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.