Varierende drag 80 2,3 '92 (NG)

Anbefalte innlegg

har også 2.3E NG fusker verre enn verst..

men etter eu kontroll skal den på bunnen av havet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensoren på toppen av røret fra topp til radiator fungerer.. Tror jeg iallefall.. Tomgangen forandra seg når jeg tok av kontakta iallefall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min forandra seg ikke. ihvertfall minimalt..

hvor mye forandring hadde du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merka at motoren gikk "lettere" eller hvordan jeg nå skal forklare det... Gikk vel opp kanskje 100rpm og seig sakte ned igjen..

 

Satte på kontakta igjen, og når jeg da tok den av så merka jeg ingenting på motoren.. Vet ikke om det er normalt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant igjen denne tråden og tenkte jeg skulle sjekke ut en teori..

 

Ettersom bilen fortsatt går dårlig, og fri-eksosen fortsatt er der..

 

Jeg har nå funnet ut at jeg har ei sprekke i manifolden (rundt syl. 4 tror jeg det var).

 

Hadde bilen på verksted og fikk bytta eksos-pakninger da jeg trodde dette var problemet, men det var han som oppdaga sprekka i manifolden..

 

Samtidig leste han av alle mulige verdier av motoren, bl.a. A/F-måling.. Denne lå på 14,7:1 ca når motoren stod å gikk på tomgang. Skulle visst være 14,9:1 sa han, så motoren får altså for mye bensin.

 

Min teori (som flere jeg har snakket med, er enige i - og andre er uenige i) :

 

Når f.eks. eksosventilen på syl. 4 stenger (der sprekka er), så blir det et lite vakuum i manifolden ettersom eksosen er på vei ut gjennom anlegget. Ren luft suges da inn gjennom sprekka, blander seg med eksosen og passerer lambdaen nede ved kat'en.

 

Lambdaen måler da at eksosen har for mye luft, og kompenserer med å pøse på litt mer bensin inn i motoren.. Dermed blir den reelle blandinga i motoren feil, ettersom den får for mye bensin.

 

Kan for mye bensin være grunnen til at motoren plutselig mister 30-40 HK ? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14,7-14,9 er ikke store forskjellen. Men lekkasjen gjør nok ikke saken bedre...

Og ved full-gass, vil ikke lambda-sonden ha noen innvirkning.

Har den derimot gått lenge slik, kan katalysaoren være (nesten) tett.

Og da faller effekten....

 

Arne K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14,7-14,9 er ikke store forskjellen. Men lekkasjen gjør nok ikke saken bedre...

Og ved full-gass, vil ikke lambda-sonden ha noen innvirkning.

Har den derimot gått lenge slik, kan katalysaoren være (nesten) tett.

Og da faller effekten....

 

Arne K

 

Virker ikke som det er kat'en for "fjuskinga" kommer og går.. Hadde kat'en vært tett så skulle vel feilen vært der hele tiden..

 

Når motoren er kald f.eks. virker det som den går bra..

 

Men når jeg er ute og kjører, og så gir på i andre gir og kjenner at bilen ikke vil, så slipper jeg ned til 1/2 gass et par sekunder, ved rundt 3-3.500rpm, når jeg da gir full gass igjen, så kommer et lite rykk og så fungerer den ofte fint, iallefall til jeg slipper gassen igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik var min AAR også, med lambda fra tidlig på 90-tallet. Når jeg fikk montert ny ble det en ny bil.

 

Symtomene var at den stort sett stagnerte litt ved ca. 4000rpm, for å så rykke til og så sige opp mot topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.