#1 Skrevet September 23, 2004 Har 225/40-18 Dunlop SP 9000. Kjører med 2.6 bar. Fyller på Statoil på Bjerke hver gang. Der har de slik at man slår inn 2.6 bar og vente til den piper. Kjører 9 mil om dagen. Fylte luft for ca 2 månder siden. Fylte igjen i dag. Da var alle 4 dekkene på 2.0 bar. Slik var det når jeg kjøpte disse i vår og 2 måneder etterpå hadde alle 4 dekkene sunket til ca 2,2 bar. Siden alle 4 dekkene er like tyder det på at det lekker fra alle. Alle dekkene er fylt ved kalle dekk. Stått over natta. Er dette vanlig at det går ut så mye luft? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 23, 2004 hørtes mye ut...er ventliene i orden ? etterfylte ikke så ofte på A3'n min, of det var ganske lite som var borte etter noen måneder liksom... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 23, 2004 Hvordan vet jeg om ventilene er i orden? Er det ikke rart om alle ventilene er feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 23, 2004 er veldig rart om alle ventilene er feil ja. men det er jo også rart at du mister så mye luft hele tiden.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 23, 2004 Synes ikke det høres så uvanlig ut at det forsvinner litt luft i løpet av 2 måneder egentlig. Tipper det er normalt med den kjørelengden du nevner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 23, 2004 På S6 med 245/40-17 Dunlop Sp 9000 mistet jeg aldri luft. Men kjørte da bare 6000 km i året. Mister man mer når man kjører lenger? Har det noe å si om utelufta er 25 grader eller 8 som den var i dag. Dekkene er kjørt ca 3km i ca 50km/t til bensinstasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 23, 2004 kjørte ca 11 mil om dagen med A3'n mistet ikke på langt nær så mye luft... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 23, 2004 Mer kjøring gir mer dumper/påkjenning for dekk og ventiler. Er ventilene da litt dårlige/gamle vil jeg anta de lekker mer enn om bilen hadde stått stille. Bare et rent resonnement Har iallefall mistet dekktrykk iløpet av en sesong på alle biler jeg har vært borti. Ingen konkret måling på mengde, men at noe forsvinner er garantert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 23, 2004 Hørt at det er vanlig å miste ca 1 bar pr måned. Men synes det er mye det jeg har mistet. Dekk og felg ble kjøpt nye i mai. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 23, 2004 Opprinnelig postet av Arve Hansen Hørt at det er vanlig å miste ca 1 bar pr måned. Men synes det er mye det jeg har mistet. Dekk og felg ble kjøpt nye i mai. Ble ventilene byttet da du kjøpte nye dekk da? De skal egentlig byttes hver gang, men det slurves litt med det Jeg pleide ikke å bytte ventiler hver gang ihvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 23, 2004 bare å putte hjula i vann det. da ser du om ventilen lekker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 23, 2004 Jeg også mister relativt "mye" luft i dekkene..... Pleier og etterfylle sånn ca hver 2 måned... (Ikke alltid det er så mye som skal til)..... Men bilen blir HELT annerledes å kjøre med rett trykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 23, 2004 putt dekkene i et bad av såpevann.. eller spray de med såpe vann.. la dekket ligge en stund. du ser med en gang hvor det lekker.. ja det bobler.. hvor står det at det skal skiftes ventiler hver gang det byttes dekk på felgen??. det er ikke nødvendig hvis den er i orden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 23, 2004 Opprinnelig postet av Arve Hansen Har det noe å si om utelufta er 25 grader eller 8 som den var i dag. Dekkene er kjørt ca 3km i ca 50km/t til bensinstasjonen. Ja, det har noe å si, men hvor mye vet jeg ikke - jeg er ingen fysiker. Men at luftmengden som tilsvarer 2.6 bar trykk ved 25 grader ikke utgjør 2.6 bar trykk ved 8 grader trenger man ingen høyere utdanning for å forstå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 24, 2004 Både Felg og dekk er kjøpt helt nye og lagt på hos RH fabrikken i Tyskland. Så det burde ikke være ventilen. Tror ikke trykket på 18 grader er noe stort problem. Regner med at dekkene har ganske lik temp etter å ha kjørt 3km om det er 8 eller 25 grader ute. Men er jo ikke helt sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 28, 2004 Luft skal alltid sjekkes med kalde dekk!!! Hvis ikke kan det bli mye rart... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 28, 2004 Men man må jo kjøre til stasjonen å sjekke. Da blir dekkene litt varme. Fylte i 2,6 bar for 4 dager siden. Testet i dag. Da var alle dekkene på 2,2 bar. Hm Lurer på om de på servicen i dag har sluppet ut litt luft. Er det normalt at man fyller dekkene til kunden, eller slipper ut luft? Får sjekke igjen om en uke. Noen som har fylt luft på Statoil Bjerke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 30, 2004 Service? Der gjør de vel bare ting de får penger for? Lekk ventiler tester du kjapt med litt spytt på fingeren, dra den over toppen og se om det danner seg en boble som vokser. Enkelt og greit.. Ble dekkene satt på med 'tetningsguffe'? (er vel egentlig bare smøring) Så på noen hjul en gang at det hadde vært store merkelapper som var klistret på felgen, og som lå mellom dekk og felg og lagde lekkasje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 30, 2004 Tettningsguffe? Hva er det? Regner med at RH-fabrikken i Tyskland legger på veldig mange dekk i løpet av året før de sender de til forhandlerne. Det er i alle fall på fabrikken mine Dunlop SP 9000 er satt på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 11, 2004 Tenker på den guffa de smører på felgen før de slenger på dekket. Og det har de helt sikkert gjort når det ble montert på originalt!. Ellers er det vel svært rart at originalhjul mister luft, i hvertfall sånne mengder! Jeg etterfyller vel omtrent én til to ganger ila. sommeren, noe oftere på vinteren. En liten håndholdt måler (som f.eks. den fra NAF) er bra å ha, eller bruk en 'fast' bensinstasjon som du vet har riktig måler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...