Anbefalte innlegg

noen her som har prøvd å skifte fra automatkasse til manuel på passat 99 tdi e.l ?

noen gode råd og tips tas i mot med takk.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke denne i detalj, så svarer generelt:

Du må bytte svinghjul med clutch, drivaksler (som regel ulik lengde), pedalsett, legge opp rør til clutch, bytte bremsevæskebeholder hvis den ikke har uttak til clutchvæske, bytte girmekanisme med overføring og selvfølgelig selve kassa med clutchpumpe.

Videre må det kobles slik at bilen tror den står i park så du får start.

Det kan også være andre deler som må byttes som feks eksosanlegg, evt plastdeksel under, etc.

Kanskje noen med nærmere kjennskap til denne modellen kan si noe om hvor integrert motorstyring er med girkassestyring. På tidligere modeller (C4) er det to ulike bokser, men jeg blir ikke overrasket hvis motor og gir på 4B opererer i tettere samspill. I såfall risikerer man at motor ikke vil fungere skikkelig hvis kasse kobles i fra.

Personlig så ville jeg nok heller byttet bilen enn å tatt jobben med å bytte fra automat til manuell, pga arbeidsmengden og risikoen for at det fungerer dårlig. Søk litt og du vil finne forklaringer fra de som har skiftet fra automat til manuell på S-4. Da er det vanlig automat, og ikke tiptronic, så risiko vedrørende elektronikken er lavere.

Hvorfor vil du bytte ? Havari eller bare lyst på manuell ? Trenger du tiptronickasse til 2,5 tdi så har jeg det liggende, både med og uten quattro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kassa er på vei å ta kvelden.... du sier du har 2,5l tiptronic kasse, hvordan er det å sette den på 1,9 som har vanlig automat...? tenker da på tipp-delen? hvor mye skal du ha for den i alle tilfelle????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.