haster: Hvordan skru ut dyser på 1,9TDk

Anbefalte innlegg

Jeg skal skru ut dysene på Golfen og lurer på en ting. Er dysene delbare? Sånn at jeg kan skru ut øverste del? Er jo sekskant helt nederst på den, men for å få krudd på den må jeg ha en sinnsykt lang pipe. Fastnøkkel er det ikke lett å komme til med uten å demontere dieselpumpa.

Grunnen til at jeg skal ha de ut er at det har kommet en fæl ulyd i motoren, og en tipset meg om at det kunne høres ut som en dysespiss som hadde knekt. Høres ut som det kommer fra sylinder en eller to. Mye skarpere lyd enn normalt.: klø : Kan også høres ut som skrangling inne i motoren... Rådebank: eek :

DSC00356.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nye dysespisser til deg om du trenger det. Kom aldri så langt at jeg fikk bytta på min bil og nå solgte jeg dieselknurren. Men eneste som slo meg om du tar av dieselrøret, kommer du til med en lang pipe da? Visst ikke får man lage seg et verktøy med å kappe fastnøkler og sveise de til et spesialverktøy.

Om du trenger noen deler så skrik ut, vet om 2 delemotorer i distriktet her.

 

Edit: Ser nå at langpipe fungere dårlig, da er det bare å kappe og sveise en fastnøkkel da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er delbare, men det anbefales IKKE å skru dem opp bare for å løsne dysa. Fare for rusk, og at det kan være svært vanskelig å få dem tette igjen. Selv dieselverksteder har gitt meg utette dyser tilbake etter bytte av spisser på akkurat slike dyser.

 

PÅ den annen side, dersom du likevel skal dele alle dysene for å skifte spisser så kan du gjøre det slik. Men OBS, her kan saker og ting falle ut, så vær ytterst forsiktig. Motor bør vaskes med avfetting og høyttrykkspyler først.

 

Du kan evt låne min spesialkjøpte dyse-pipe som er tilpasset disse dysene. Den er så dyr (og praktisk) at jeg ikke uten videre sender den fra meg i posten. Men du bor jo ikke langt unna, så du kan jo komme og hente den. Send PM hvis interessert. Eller så kan du få tak i slik pipe på Würt eller lignende verktøy-forhandler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at en på jobben hadde slik Würth spesial pipe som du har, så han skal ta den med på jobb i morra. Det kan godt hende jeg trenger dysespisser ja. Men har erfaring med at posten tar lang tid nå om dagen. Er det sånt som forhandlere har på lager som regel?

Er vel liten sjangs for at dyser fra Caravelle 2,4 sugediesel passer? Det hadde nemlig han kollegaen min liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, da løser det seg med verktøy.

 

Du skal ikke se bortifra at størrelsen på dysene til 2,4 sug er omtrent det du trenger på 1,9 med turbo, men jeg vil tippe at de kanskje er litt for små. Jeg vet ikke hvordan den fysiske utformingen er på 2,4 dysene, men det er sannsynlig at selve spissen er lik med unntak av åpningen. Hvis dysene er fysisk like utvendig, sjekk med et dieselelektro-verksted hvor stor åpning på dysene er for å vurdere om du vil bruke dem. Dysespisser er lagervare hos de største av den typen verksteder, og lar seg skaffe samme dag i Oslo.

 

Eller du kan handle dysespisser hos kermatdi.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.