Anbefalte innlegg

La si en motor har 81mm boring orginalt. Det selges nye stempler i størrelse fra 81mm, 81.5mm, 82mm etc.....

Kan det kjøpes 81mm stempler og monteres rett oppi uten modifikasjoner av blokka? Tenkte da på honing/borring..

Kan jo tenke meg dette går litt på hvordan sylinder vegger/slitekanter også er. Men la oss gå utifra at det er ingen tegn til slitasje på sylinder vegger og ingen store slitekanter..

 

Noen med erfaring som kan si noe om dette?

Eller må blokka ut og borres opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt utvider ikke en sylinder seg meget eller forandrer seg. Det må en del mishandling til for og oppnå dette , skjæring etc.

Ved Normal overhaling er det kun stempel ringer som byttes og lager skåler på veiv akselen. Ønsker en og forandre motor og hk uttak uten og røre det andre så går det ut på og forandre slaglengden og derav slagvolumet. Håper dette gir noen tanker rundt temaet. Men husk att honing er utrolig viktig uansett inngrep , her legges grunn for lavt olje forbruk og god smøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på å få tak i smidd innmat etterhvert. Men ser nok ut som at hele motoren må ut. Og da er det ingen snarveier heller. Men takk uansett:) Lure løsninger på så mye penger, kan man bare ikke tillate. Så ingen lure triks i ludo her egentlig, kun ut med alt og minimum Honing av blokka ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leverte blokken min(VR6 AAA) til kontrollmåling for å finne ut om sylinderslitasjen var utenfor spesifikasjon, og det var den. Skal bores til 82mm (standard 2,9l stempler). Denne blokken var ikke skjært. Ender opp med full overhaling av shortblokken da ene veivlageret også var defekt. Jeg ville iallefall ha målt slitasjen før innkjøp av nye stempler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leverte blokken min(VR6 AAA) til kontrollmåling for å finne ut om sylinderslitasjen var utenfor spesifikasjon, og det var den. Skal bores til 82mm (standard 2,9l stempler). Denne blokken var ikke skjært. Ender opp med full overhaling av shortblokken da ene veivlageret også var defekt. Jeg ville iallefall ha målt slitasjen før innkjøp av nye stempler.

 

Skal du kjøpe orginale 82mm stempler? Få på USA 12V toppakning da, så får du litt høyere komp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk nettopp 82mm Kolbenschmidt stempler i posten. 3 lags stålpakning fra "VR6 konge" Bill Schimmel fikk jeg her før jul, mener den gir 10:1 i komp. Det er vel kanskje standard komp. det ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk nettopp 82mm Kolbenschmidt stempler i posten. 3 lags stålpakning fra "VR6 konge" Bill Schimmel fikk jeg her før jul, mener den gir 10:1 i komp. Det er vel kanskje standard komp. det ?

 

Blir bra det. 10:1 er standard ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men la oss gå utifra at det er ingen tegn til slitasje på sylinder vegger og ingen store slitekanter..

 

Hvis det ikke er tegn til slitasje er det i hvertfall ingen store slitekanter........Husk at tegn til slitasje også kan måles.

 

I forbindelse med sylindrene er det i prinsippet tre ting som pleier å slites og påvirke kompressjonen:

sylinderen, stemplene og stempelfjærene. Foruten feil med toppen eller toppakningen kan det også hende at kompressjonen blir dårlig ved koksavleiringer bak stempelfjærene, eller brent olje som klistrer stempelfjærene fast i stempelet. I slike tilfeller kan det være nok med grundig rengjøring.

 

Hva som slites mest kan variere fra motor til motor, men generelt så slites vel stempelet minst, dernest sylinderen og mest stempelfjærene.

 

Proffmetoden er å måle diameter på sylinder (i hele løpet og på kryss og tvers og i alle sylindre), diameter på stempel og ringgap. Deretter vurdere om målene er innenfor spesifikasjonene. Krever riktig måleinstrumenter, erfaring og vurderingsevne (det ER forskjell på amatører, halvamatører og de som jobber med dette så her ligger det mye....)

 

Hobby mek metoden for vurdering om man skal borre eller ei:

Slitekant bør ikke være særlig merkbar før man bør borre, men uten erfaring er det vanskelig å vite hva som er "liten" eller "for stor" slitekant. En uerfaren hobby-mekaniker lar da en erfaren mekaniker se på det ved tvil......

Videre og måles ringgapet. Putt en av de gamle stempelringene ned i sylinderen, press den nedover i sylinderen med et stempel slik at ringen sitter 90 grader rett på sylinder. Presses et stykke nedi (står ofte oppgitt i teknisk litteratur hvor langt nedi - jeg tar den gjerne ned til midten), og mål gapet mellom endene med bladsøker. Er gapet under 0,6-0,7 mm er det neppe for stor slitasje i sylinder, og skifte til nye ringer kan være nok. Ofte er slitegrensen opp mot 1 mm men da er motoren skikkelig slitt, og den er sterkt påvirket av lavere kompressjon. Samtidig er da både stempelfjører og sylinder en del slitt slik at nye fjærer alene ikke er nok. Har man litt slitekant kan det være fornuftig å måle ringgapet flere ganger i samme sylinder, vri fjæra 20-30 grader rund for hver gang. Dette for å finne ut hvor oval sylinder er blitt. De slites ovale pga rådenes krefter mot hver side på vei opp/ned.

Putt deretter nye ringer ned og mål på tilsvarende måte, nye ringer bør ligge på ca 0,15-0,45, gjør de ikke det er nok sylinderen for slitt og noen proffe må måle for vurdering av borring.

Videre kontrolleres stempel etter grundig rengjøring. Har det store blanke felter på skjørtekanten eller øverst foran og bak tyder dette på slitasje, bør måles med digitalt skyvelær (kr 300 på Biltema) og kontrolleres mot spesifikasjoner.

 

Før montering av stempelfjærer i en brukt sylinder må den deglasseres både for å få olje til å feste på veggen ifm innkjøring og for at ringene skal slites perfekt til sylinder. Husk at den brukte sylinderen ER oval, det er bare spørsmpl om hvor mye eller lite. Nye eller de gamle ringene som du monterer passer ikke til denne ovaliteten og må derfor slites til å passe.

 

Noen andre kan kanskje si noe om hvor mye en flex-hon tar i forhold til hon med faste stener, og når man gjør det ene eller andre. Etter mitt syn bør uproffe helst benytte flex-hon da den sliter mindre. Men den vil ikke gjøre sylinder rundere, så det krever igjen at det ikke er alt for mye slitasje.

 

Det finnes mange her inne med masse kunnskap, det er sikkert noen som har mye å tilføye her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt utvider ikke en sylinder seg meget eller forandrer seg. Det må en del mishandling til for og oppnå dette , skjæring etc.

Ved Normal overhaling er det kun stempel ringer som byttes og lager skåler på veiv akselen. Ønsker en og forandre motor og hk uttak uten og røre det andre så går det ut på og forandre slaglengden og derav slagvolumet. Håper dette gir noen tanker rundt temaet. Men husk att honing er utrolig viktig uansett inngrep , her legges grunn for lavt olje forbruk og god smøring.

 

Litt uenig med deg her, Trond. Å si at en sylinder ikke blir slitt er vel å ta i litt vel mye. Vi ser ofte slitekanter i sylindre på motorer uten skjæring eller feil utover slitasje...et eksempel er RS2'n til en her inne på forumet, 200t km, gått med chip og godt vedlikehold og med klaring mellom stempel og sylinder 0,1 mm over det som er akseptabelt. Målt med mikrometer.

 

Og hvis man vil trimme, er det ikke et must å forandre slaglengden vel? Er jo 100 ting å gjøre i en motor som gir mye mer effekt enn å øke slaget...spesielt her inne på forumet hvor det ofte er snakk om turbomotorer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på å få tak i smidd innmat etterhvert. Men ser nok ut som at hele motoren må ut. Og da er det ingen snarveier heller. Men takk uansett:) Lure løsninger på så mye penger, kan man bare ikke tillate. Så ingen lure triks i ludo her egentlig, kun ut med alt og minimum Honing av blokka ja..

 

Når det gjelder honing, er eneste måten å bli kvitt ovalitet og tønneformede sylindre på enten å maskinhone eller boring, det finnes såvidt meg bekjent ikke noe verktøy til drillen som fjerner dette.

 

Skal du ha smidde uoriginale stempler fra feks JE eller Wiseco, skal disse ofte ha litt større klaring enn standard-stempla, og da må du uansett til med maskinhoning.

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.