Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er nettopp blitt medlem her, og nylig skaffet meg min første bil. En 1997 A3 1.6.

Motoren i bilen bærer preg av dens kilometer, som nå står på grusomme 226.000km :o

 

Viser seg dog at motoren bruker noe olje, og eksosen lukter ikke helt godt. Det svirrer noen tanker rundt i heimen her om at et motorbytte kanskje hadde lønt seg.

 

Av den grunn lurer jeg på om det er noen her inne som har erfaring med å bygge om fra 1.6 til 1.8t?

Hva er fordelene, og hva kan være ulempene? Hva annet må regnes med å bytte hvis den skal godkjennes? Og noen som vet ca hvor mye en komplett 1.8t ligger på i prisnivå?

 

Mye spørsmål her, men takker for alle svar jeg får :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jasså, Henning.. Skifte motor i kjerra? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den harde sannhet:

* Det er utrolig mange (minst hundrevis) småting som skiller en 1.6 og en 1.8T, ikke bare motor og bremser.

* Det er meget vanskelig å få godkjent et slikt motorbytte.

* I tilfelle godkjenning må det betales en sinnsyk effektavgift.

* Bruktverdien på bilen vil være lavere enn en original 1.6 og langt fra en original 1.8T.

* Det er ekstremt mye jobb.

 

Konklusjon: Kjør 1.6 og vær fornøyd en stund, så kan du kjøpe noe heftigere senere.. ;) Motoren er nok ikke utslitt etter bare 226000 km, i verste fall kan du spandere på å skifte ventiltetninger, så forsvinner nok både oljeforbruk og lukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok "prosjektet" er lagt på hylla.. Eller hva? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig det har blitt slik. Men kan ta tipset til Eyvind over her da, og bytte ventiltetninger. Er jo ikke den største jobben igrunn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den harde sannhet:

* Det er utrolig mange (minst hundrevis) småting som skiller en 1.6 og en 1.8T, ikke bare motor og bremser.

* Det er meget vanskelig å få godkjent et slikt motorbytte. det er ganske kurrant sålenge bilen er blitt levert med samme motor

* I tilfelle godkjenning må det betales en sinnsyk effektavgift. her dreier det seg om en 97 modell, og så lenge den er solgt ny i Norge, er det ikke noen avgifter på denne

* Bruktverdien på bilen vil være lavere enn en original 1.6 og langt fra en original 1.8T. kommer veldig an på hvordan det er blitt gjort

* Det er ekstremt mye jobb...

 

Konklusjon: Kjør 1.6 og vær fornøyd en stund, så kan du kjøpe noe heftigere senere.. ;) Motoren er nok ikke utslitt etter bare 226000 km, i verste fall kan du spandere på å skifte ventiltetninger, så forsvinner nok både oljeforbruk og lukt.

 

Eyvind, i plassen for å hjelpe, så skremmer du : rolleyes

jeg har selv fått godkjent motorbytte fra 2.0 GTI til VR6 i Golfen min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.