#1 Skrevet Februar 27, 2008 Jeg har akkurat byttet viftereima (dynamo/servo reim). Byttet også strammerhjulet m/demper da denne nesten holdt på havarere. Sporene på hjulet gikk i oppløsning samt bolten/lagere i strammeren var nedslitt mange milimeter) Er det normalt at strammeren "står og slår" litt når motoren går på tomgang? Kanskje en halv cm. Øker jeg turtallet roer den seg helt og står stille. I tillegg får jeg noe hyling fra reima ved max rattutslag fortsatt. Dette blir vel kanskje bedre når reima blir "innkjørt" Dette gjelder en A6 1,9 tdi PD 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 6, 2008 Ingen som har byttet reim m/strammer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 6, 2008 Kjenner ikke akkurat denne bilen spesielt, men generelt for slike med bred multirem og fjærbelastet strammehjul: - normalt at strammeren vibrerer litt på tomgang. - normalt at rem slurer når man presser servostyringen på fullt rattutslag, så dette skal man IKKE gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 7, 2008 Det var godt å høre. Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 7, 2008 Usikker på om dynamoen på din bil har fast reimhjul på dynamoen eller om det har "slureclutch". Hvis den har reimhjul med "slureclutch" kan det hende dette sitter fast, noe som skaper unormalt mye vibrasjon i reima og demperen med påfølgende ulyd. Ikke veldig uvanlig at disse hjulene "setter" seg/ruster fast etter ei stund. Reimhjulet skal evt. oppføre seg som et sykkelnav. Ta tak en vei og slure den andre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 13, 2008 Jeg er fortsatt ikke i mål her. Det skriker fra reima når jeg ratter. Ikke til å begynne med men etter litt ratting. Det kommer en ulyd fra reima (begynner vibrere) på lavt turtall. Hvis ratt brukes lite og turtallet økes blir problemene borte igjen. Jeg har sjekket reim/strammeren. Dynamo og vifte går lett. Står igjen med en mistanke om feil på servopumpa. Noen hatt problemer med denne. Har sjekket olja og det var ganske bra. Byttet forsikkerhetsskyld. Noen med innspill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 13, 2008 Jeg er fortsatt ikke i mål her. Det skriker fra reima når jeg ratter. Ikke til å begynne med men etter litt ratting. Det kommer en ulyd fra reima (begynner vibrere) på lavt turtall. Hvis ratt brukes lite og turtallet økes blir problemene borte igjen. Jeg har sjekket reim/strammeren. Dynamo og vifte går lett. Står igjen med en mistanke om feil på servopumpa. Noen hatt problemer med denne. Har sjekket olja og det var ganske bra. Byttet forsikkerhetsskyld.Noen med innspill? "dynamo går lett" sier du. har du sjekka om frihjulet er iorden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 14, 2008 Åssen finner jeg ut om dynamoen har frihjul eller ikke? Den ser ut til å oppføre seg som en vanlig dynamo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 14, 2008 Åssen finner jeg ut om dynamoen har frihjul eller ikke? Den ser ut til å oppføre seg som en vanlig dynamo. Kan si med 99.9% sikkerhet at dynamoen din skal ha frihjul. Om du ikke klarer å holde igjen hjulet den ene veien, så er det defekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 14, 2008 Kan si med 99.9% sikkerhet at dynamoen din skal ha frihjul.Om du ikke klarer å holde igjen hjulet den ene veien, så er det defekt Dynamonen føles lik når jeg snurrer den ene eller andre veien. Du mener hvis man snurrer på dynamoen og så holder igjen hjulet skal den fortsette å gå? I en retning. Takker for tilbakemelding. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 14, 2008 Dynamonen føles lik når jeg snurrer den ene eller andre veien. Du mener hvis man snurrer på dynamoen og så holder igjen hjulet skal den fortsette å gå? I en retning. Takker for tilbakemelding. Jepp, stemmer d:) trenger forresten ei spess pipe for å skifte hjulet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 14, 2008 Jepp, stemmer d:)trenger forresten ei spess pipe for å skifte hjulet.. Vil det si at dynamoen kan reparerses ganske greit istedet for å byttes komlett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 14, 2008 Vil det si at dynamoen kan reparerses ganske greit istedet for å byttes komlett? jada, ingen problem å skifte bare hjulet. ville ganske enkelt demontert dynamoen og tatt den med på møller for å få satt på nytt hjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 14, 2008 jada, ingen problem å skifte bare hjulet.ville ganske enkelt demontert dynamoen og tatt den med på møller for å få satt på nytt hjul. Tusen takk for hjelp. Så selve utløser lageret sitter da i hjulet og er ikke i dynamoen. Perfekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 14, 2008 Tusen takk for hjelp. Så selve utløser lageret sitter da i hjulet og er ikke i dynamoen. Perfekt. Jepp, hjulet og slureclutchen er en og samme del, men koster alikevel noen kroner minns jeg å huske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 14, 2008 Jepp, hjulet og slureclutchen er en og samme del, men koster alikevel noen kroner minns jeg å huske. Det får nok gå. Sikkert noe billigere enn det jeg har forestilt meg i disse dager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 23, 2008 Takker folkens. Da er hjulet byttet og motoren "maler som en katt" (så bra som en 130PD kan gjøre). Også en takk til Møller på Hvam. Tok med dynamoen til de og de tok av og monterte det ny hjulet. Gratis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...