hvilken olje til chippet 1,8t

Anbefalte innlegg

har prøvd å søke men det går ikke for øyblikket, noen som har en mening om hvilke olje som er best på chippet 1,8t???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd å søke men det går ikke for øyblikket, noen som har en mening om hvilke olje som er best på chippet 1,8t???

 

samme som på en orginal.. 5W- 40 helsyntetisk med riktige vw godkjenninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme som på en orginal.. 5W- 40 helsyntetisk med riktige vw godkjenninger.

 

Mekonomen ga meg 5W-30 : klø : VW504.00 godkjenning er det vel. 503.00 er longlife, mens 502.00 er vanlig intervall i følge instruksjonsboken min ser jeg nå i etterkant, hva er da 504.00, som mekonomen anbefaler til min bil? Skulle kanskje ikke stolt på den reservedelfinneren deres. Castrol sin søkemotor ga meg 0W-40, men det blir jo for tynt må jeg tro. Det endte i alle fall med å bytte til 5W-30 og gudene vet hva som var der fra før, longlife var det i alle fall og jeg vil heller bytte på faste intervaller. Har jeg gjort fra meg på leggen?

 

Jeg har ikke chippet enda, men det blir, meget snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Castrol sin søkemotor ga meg 0W-40, men det blir jo for tynt må jeg tro...

0W-40 er ikke tynnere ved 100C enn 5W-40 eller 15W-40. Siste siffer er SAE viskositetsgrad målt ved 100C.

Tallet sammen med (foran) W forteller om hvor bra kaldstartegenskaper oljen har. Lavere er bedre (i kulde). Kaldstartegenskaper måles ved forskellig temperatur avhengig av om det er 0W, 5W, 10W ... etc.

0W - oljen kan pumpes ved -40C og en motor startbar (veiv drar rundt) ved -35C.

5W -35C og -30C

10W -30C og -25C

...

 

fra:

http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0W-40 er ikke tynnere ved 100C enn 5W-40 eller 15W-40. Siste siffer er SAE viskositetsgrad målt ved 100C.

Tallet sammen med (foran) W forteller om hvor bra kaldstartegenskaper oljen har. Lavere er bedre (i kulde). Kaldstartegenskaper måles ved forskellig temperatur avhengig av om det er 0W, 5W, 10W ... etc.

0W - oljen kan pumpes ved -40C og en motor startbar (veiv drar rundt) ved -35C.

5W -35C og -30C

10W -30C og -25C

...

 

fra:

http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html

 

Jeg spurte om 0W-40 på Mekonomen fordi jeg hadde hørt varme ord om den her og der, men det fikk jeg strikt beskjed om at det var altfor tynt for bilen min : klø : Jeg tror noen som jobber der er litt vel slaviske til den der "Tast inn regnr og få all guddommelig kunnskap"-søkemotoren sin. Var fristet til å spørre om det var andre også på jobb, men det ble det ikke til. Men har jeg gjort noe dumt i å fylle Castrol Edge 5W-30? Jeg hører en del tikkelyder av og til, men hva det kommer av aner jeg ikke og jeg har ikke mye å sammenligne med. Klarer heller ikke bestemme meg om det er mer eller mindre enn før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spurte om 0W-40 på Mekonomen fordi jeg hadde hørt varme ord om den her og der, men det fikk jeg strikt beskjed om at det var altfor tynt for bilen min : klø : ...

Er tydeligvis noen som selger olje som ikke har den ringeste anelse hva tallene på beholderen betyr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er tydeligvis noen som selger olje som ikke har den ringeste anelse hva tallene på beholderen betyr...

 

Tydeligvis ja. Men 5W-30 er ikke helt feil alikevel? Grunnen til at jeg var mest ivrig på å kjøpe 0W-40 var at den var på tilbud. 5 liter for 798,- eller noe i den duren. Jeg betalte vel drøye 1100,- for 5W-30. Det slo meg der og da at han kanskje bare ikke ville selge meg billig olje, men jeg tok ingen sjangser. Oljen skulle byttes den dagen uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW502.00, VW503.00 og VW504.00 ser ut til å være bra valg for 1,8T (ifølge oljeselskapenes "oljeguider"). Castrol Edge 5W-30 har sikkert en eller fler av de godkjenningene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe problem til vanlig bruk, men skal du på bane o.l. bør du ha en olje med høyere siste tall.

Kjører Motorsport oljen til Castrol om sommeren som er 10W-60 hvis jeg ikke husker feil.

Har hatt problem med at oljetrykkslampa kommer til tider med 0W-40 olje da denne er tynner ved høy temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Da har jeg fått forklart hva xW (0, 5, 10 osv) står for. Disse viskositetstallene og meg er det noe rart med. Kanskje det er så enkelt at det faktisk må inn med teskje. Hva betegner det siste tallet? Det er ingenting i veien for min del å kjøre sommerolje og vinterolje (5W-40/30 på vinter 10W-60 på sommer f.eks) hvis det er gunstig. På bane var jeg tenkt meg i løpet av året ja og man liker jo også å tråkke litt på gassen av og til, så prisen skal ikke stoppe meg fra å gi motoren det beste den kan få.

 

 

Nå kupper jeg tråden til Pål fullstendig her, men siden vi er i samme situasjon med oljespørsmålet så går jeg ut i fra at det er greit. Det svarer jo på topic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte egentlig mer på hvilket merke folket anbefaler?? skrev spørsmålet litt dårlig men men??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte egentlig mer på hvilket merke folket anbefaler?? skrev spørsmålet litt dårlig men men??

Ikke heng deg opp i merkenavn. Velg en olje som har riktig spesifikasjon til din motor.

f.eks. Oljelageret.no selger Fuchs oljer med riktig spesifikasjon til en bra pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe problem til vanlig bruk, men skal du på bane o.l. bør du ha en olje med høyere siste tall.

Kjører Motorsport oljen til Castrol om sommeren som er 10W-60 hvis jeg ikke husker feil.

Har hatt problem med at oljetrykkslampa kommer til tider med 0W-40 olje da denne er tynner ved høy temperatur.

Hvis en 1,8T får dårlig oljetrykk med en 40 olje er motoren mer enn normalt slitt, har gåen oljepumpe eller tett oljesil. Nå snakker jeg om normal bruk ved orginal eller chippet motor (ingen mekaniske endringer), ikke banekjøring.

 

For ordens skyld: VW/Audi spesifiserer 0W/5W-30 for den motoren fra år 2000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Da har jeg fått forklart hva xW (0, 5, 10 osv) står for. Disse viskositetstallene og meg er det noe rart med. Kanskje det er så enkelt at det faktisk må inn med teskje. Hva betegner det siste tallet? Det er ingenting i veien for min del å kjøre sommerolje og vinterolje (5W-40/30 på vinter 10W-60 på sommer f.eks) hvis det er gunstig. På bane var jeg tenkt meg i løpet av året ja og man liker jo også å tråkke litt på gassen av og til, så prisen skal ikke stoppe meg fra å gi motoren det beste den kan få.

.

Jeg er ikke enig i at man bør velge olje ut fra den ENE dagen i året man er på bane. Vanlige syntetiske oljer tåler fint en dag på banen.

Siste tallet er SAE graden ved 100C (se link jeg postet):

SAE 30 (som i xxW-30) har en viskositet målt i cSt fom 9,3 til 12,5

SAE 40 (som i xxW-40) har en viskositet målt i cSt fom 12,5 til 16,3.

SAE 50 " " 16,3 til 21,9

 

Måleenheten cSt er en forkortelse for centistokes og er et tall for hvor raskt oljen flyter gjennom et kapillar rør.

read_oil_can_fig3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en 1,8T får dårlig oljetrykk med en 40 olje er motoren mer enn normalt slitt, har gåen oljepumpe eller tett oljesil. Nå snakker jeg om normal bruk ved orginal eller chippet motor (ingen mekaniske endringer), ikke banekjøring.

 

Har kun hatt problemet med oljetrykk etter en del runder ved banekjøring.

Dette var ikke noe problem lenger med 10W-60 olja som har tykkere viskositet ved høyere temp.

Kjølinga for olja på 1,8t motorene er alt for dårlig i utgangspunktet så skal man kjøre mye bane er skikkelig oljekjøler et must.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.