Klimapumpen hyler v/ kald motor

Anbefalte innlegg

I de siste dagene har klimapumpen på min A6 gitt fra seg en forferdelig uling i ca 30 sekunder ved oppstart av kald motor. Siden lyden forsvinner når jeg trykker inn "ECON" knappen på klimapanelet, regner jeg med at det er klimapumpen eller clutchen til denne som lager bråk. Det kan selvfølgelig være vifte nr2 også... Hvis noen har erfaring med probleet, kan dere da fortelle meg om det er en billig eller dyr fix?

Har ikke fått kikket på problemet enda pga dårlig vær (pøsende regn), har heller ikke sjekket med Vag-Com enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyler her og, uansett motortemp vel å merke :) kjører på ECON stort sett og da ere stille, men jeg tror det er vifta som hyler for når man stopper motoren stopper ikke hylelyden når veiva stanser.. Den slakker liksom ned og blir borte en liten stund før vifta stopper. Og lyden slakker av på samme måte når man slår på ECON.

Veit ikke om det kan være kompressoren som slurer videre i viskosekoblinga etter at motoren stopper og dermed slakker ned, men håper og tror det er vifta.. Den kosta hvertfall rett over 1000lappen på NBS.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta AC-reima og det løste problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problem på boraen. Startet ved at det hylte hver gang jeg startet det, dag da i bare noen sekunder. Men plutselig så ble det hyl når jeg kjørte en gang, og det stoppet ikke før jeg slo på econ.

Ikke hadd noe problem det dette i det siste, men jeg vil også gjerne vite hva det er. Greit å ha AC klar til sommeren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en kikk på viften nå i ettermiddag. Nå var det ingen ulyd å høre, selvfølgelig! Kanskje det var for mildt? (9 grader i skyggen). Jeg prøvde også å snurre på viften for hånd, og det virket ikke som om det var noe motstand der, den gikk rundt uten problemer. En får vel bare vente å se...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I morges var det 0º men fremdeles ingen ulyd. Snodige greier... : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min hylte da det var kaldt nok ute ei stund nå i vinter og i fjor. Ca -3-4 grader kanskje....: klø : Husker ikke helt. Var da el-vifta til klima som hylte. Stappa ei sprayflaske med elektrospray ned i motorrommet og sprayet inn i hullene på viftemotoren. Gjorde dette en gang i fjor og måtte gjøre det igjen nå for litt siden.

Holder ei stund, helt til smurningen er borte igjen tenker jeg. Evt. må man vel skifte vifta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var stille i -4º i morges også. Hvis den begynner å lage lyd igjen, så får jeg vel demontere vifta og gi den en ordentlig smøring, ikke bare noe spray.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koblingsstykket til vifta sitter ved servobeholderen, du kan ta av den som en del av feilsøkingen Per. Det store med rød og brun ledning mener jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dette må være årstiden. Bilen gleder seg til sommer'n og holder munn :P

Har opplevd akkurat det samme på bilen min. Den har gitt fra seg lyd i over 6 mnd nå uansett temp og innstillinger, men i går når jeg skulle høre etter så var det borte :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bare spørre nå som dette AC-temaet er oppe igjen. Er det normalt å høre pumpa/kompressoren surre og gå og høre kjølevæska "boble"? Jeg hører lyder fra klimaanlegget, men kan ikke definere det som hyling akkurat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bare spørre nå som dette AC-temaet er oppe igjen. Er det normalt å høre pumpa/kompressoren surre og gå og høre kjølevæska "boble"? Jeg hører lyder fra klimaanlegget, men kan ikke definere det som hyling akkurat.

Hører ingen lyder fra AC på min bil bortsett fra rett etter at motoren stanses/skrus av. Da suser det i anlegget ei stund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er vel den suselyden jeg hører da. Den er såpass svak at dekkstøyen i 60+ km/t overdøver det helt. Hører det helst når jeg står helt stille med så varm motor at bilen kjører på knappe 800rpm på tomgang. Da er motoren helt lydløs og uten vibrasjoner og jeg hører da disse lydene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min har det alltid vært surklelyder i kjøleanlegget.. Skru opp cdspilleren :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta AC-reima og det løste problemet.

Nokon som har litt instruksjoner om kor AC-reima er å finne? Er det slakk reim som fører til hyling, og er denne vanskelig å bytte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde nylig "service" på min AC hvor den først ble vakumert deretter ble det fyllt på ny gass, det er også noe oljesmøring iløpet av denne prosessen. Resultatet var at kjølinga ble MYE bedre og jeg har heller ikke hørt noen ulyd i etterkant. Om det var påfyll av gass eller oljen som hjalp på er ikke godt å si. Kostet ca 1200 hos Vianor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.