#1 Skrevet Februar 29, 2008 Hvor kan jeg få tak i svinghjul til min motor? Begynner å bli lei av vibreringen under pådrag. Har også planer om effektøkning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 29, 2008 (endret) AEL har tungt svinghjul med clutch festet på en dreieplate som er litt fleksibel i forhold til resten av svinghjulet. AAT fra 100 (ikke fra A6) har lettere svinghjul med fast festet clutch. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 4, 2010 Da har jeg fått chippet min AEL motor, justert pumpa og byttet alle foringer samt oppheng på mellomaksling, venvittig vibrasjoner mellom 16-1700rpm og 3000rpm, har byttet svinghjul til et annet DM svinghjul ettersom at det gamle var i ubalanse. Kan jeg putte på svinghjul fra 7A ? Det passer på motoren, men det bygger mindre fra motor til girkasse og har litt smalere startkrans. Vurderte dette da jeg byttet svinghjulet, men pga usikkerhet satte jeg på annet DM svinghjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 4, 2010 (endret) Kan man ikke shimse det ut litt ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 5, 2010 Kan man ikke shimse det ut litt ? Mulig det kan medføre trøbbel med starter mot startkrans, eventuelt også at startkrans tar borti kasse? Her er det ingen sensorer som det blir trøbbel med, så det skaper ikke trøbbel. Hvor mye mindre bygger 7a ut enn org AEL? Er det kun anleggsflaten mot utløserlageret som har forskjellig lengde eller er det også lamellplatas plassering som blir ulik, sik at det evt kan medføre komplikasjoner for giraksel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 6, 2010 7a svinghjulet bygger vvel 6-8 mm mindre, men startkransen har samme posisjon om man kan si det slik. så lamellen kommer nærmere motor og det samme gjør anleggsflata mot utløserlageret. Ja så er som nevnt startkransen litt smalere på 7a svinghjulet. Uover dette kan jeg ikke se/måle noen større forskjeller som skal ha noe å si. Uansett så vil jeg tro at om lamellskiva flyttes lengere ut på tappen i girkassen, så vil ikke dette ka så veldig mye å si ? Er bare blitt veldig negativ til DM svinghjul nå, vil ha EM svinghjul og det snarest. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 6, 2010 Hvorfor ikke bruke EM svinghjul fra 100 2,5tdi? Er bolt on, og bygger like mye ut. Må ha annen clutch enn fra dobbelmassehjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 7, 2010 Hvorfor ikke bruke EM svinghjul fra 100 2,5tdi? Er bolt on, og bygger like mye ut. Må ha annen clutch enn fra dobbelmassehjulet. Jeg har motoren fra en audi 100 2.5 tdi som delemotor, men den hadde DM svinghjul, og hadde jeg hatt et svinghjul fra en som ikke var det hadde saken vært mye enklere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 7, 2010 Dette høres litt jalla ut, men hva med å sveise DM slik at du fester ytter og innerdelen. Er vel kanskje vanskelig å få dette 100% rett og avbalansert. Var uansett bare en tanke, så ikke skyt meg! Problemet er vel også at man ofte ikke har fjærer i lamellplata på biler med DM svinghjul. Kan bli litt brå clutch på den da. Jeg har kjøpt EM svinghjul fra 100 2.5 til min A6 2.5, men har ikke prøvd det ennå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 7, 2010 Jeg har motoren fra en audi 100 2.5 tdi som delemotor, men den hadde DM svinghjul, og hadde jeg hatt et svinghjul fra en som ikke var det hadde saken vært mye enklere Sittet på 6-trinn kasse den da? Evt byttet svinghjul eller hel motor tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 22, 2010 Per Jonny, du må slette PMene dine pga full innboks;) Har du montert enkeltmassehjul fra 100 2,5tdi? Gikk du i såfall for standardclutch fra 100'en? AEL har jo orginalt 290 NM mens AAT har 265. Hvilke erfaringer har du i såfall med støy, vibrasjoner, holdbarhet, etc? Hvor mye effekt har du kjørt med/hva er gjort med motor? Det jeg funderer på er om det er smartest å kjøpe ny standard 100 2,5tdi clutch eller noe heftigere til en meget frisk AEL motor som har EM svinghjul fra 100. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 8, 2010 Per Jonny, du må slette PMene dine pga full innboks;) Har du montert enkeltmassehjul fra 100 2,5tdi? Gikk du i såfall for standardclutch fra 100'en? AEL har jo orginalt 290 NM mens AAT har 265. Hvilke erfaringer har du i såfall med støy, vibrasjoner, holdbarhet, etc? Hvor mye effekt har du kjørt med/hva er gjort med motor? Det jeg funderer på er om det er smartest å kjøpe ny standard 100 2,5tdi clutch eller noe heftigere til en meget frisk AEL motor som har EM svinghjul fra 100. Nå har jeg betalt kontigenten å det er blitt plass i innboksen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 8, 2010 Vi brukte EM svinghjul og trykkplate fra en AAT motor, clutch disken var fra AEL motoren. Er en chippet AEL dette, Ingen vibrasjoner, ingen andre problemer heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 8, 2010 Da venter vi bare på svarene på spørsmålene som jeg postet over her, da de ikke ville til innboksen din. Bytte av svinghjul ble aldri gjennomført siden jeg solgte A6'a å kjøpte S6. Der var det bytte fra automat til manuell. Har forsåvidt solgt S6'a også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 8, 2010 Vi brukte EM svinghjul og trykkplate fra en AAT motor, clutch disken var fra AEL motoren.Er en chippet AEL dette, Ingen vibrasjoner, ingen andre problemer heller. Passet ikke AAT clutch disk på AEL? Eller var det en annen grunn til at dere brukte AEL clutch disk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 8, 2010 Passet ikke AAT clutch disk på AEL? Eller var det en annen grunn til at dere brukte AEL clutch disk? Jo, den hadde nok passet den også, men den var ødelagt, Vi hadde en nesten ny AEL disk liggende og det så ut som det passet bra, og det gjorde det også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 8, 2010 Jo, den hadde nok passet den også, men den var ødelagt, Vi hadde en nesten ny AEL disk liggende og det så ut som det passet bra, og det gjorde det også Det vil si at dere brukte en uavfjæret disk. Enkeltmassesvinghjulet skal normalt ha disk med fjærer som tar opp mikrovibrasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 9, 2010 Det vil si at dere brukte en uavfjæret disk. Enkeltmassesvinghjulet skal normalt ha disk med fjærer som tar opp mikrovibrasjoner. Skjønner, desto mindre som kan gå i stykker da: smil : Var iallefall ikke merkbar forskjell når jeg slapp clutsjen, og når en har slippet clutchen helt ut så så har vel ikke de fjørene noen funksjon eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 2, 2011 Hvordan går det her? Noen flere som har prøvd å bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 2, 2011 Tror ikke det er saa mye aa lure paa, det vil fungere bra med EM svinghjul. 100 med 5 trinns kasse har EM, og det fungerer bra. Den eneste ulikheten man merker er noe hardere gange paa tomgang men dette kan like gjerne komme av annen dieselpumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 2, 2011 Tror ikke det er saa mye aa lure paa, det vil fungere bra med EM svinghjul.100 med 5 trinns kasse har EM, og det fungerer bra. Den eneste ulikheten man merker er noe hardere gange paa tomgang men dette kan like gjerne komme av annen dieselpumpe. Husker du Steinar hvilket svinghjul du sendte med bilen jeg har? Det rister ikke stort lenger ettersom timingen er helt på jordet etter registerbyttet, akkurat som du forutså blir justert mandag, så fryktet risting når den blir frisk! Bilen ryker sort og hvitt og et tungstartet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 4, 2011 Du fikk med den typen som nevnt i min forrige post, er bare aa skru paa. Maa ha annen clutch, fra 100 2,5tdi 91-94 mod med 5 trinns (ikke 6 trinns). Hvit roeyk betyr uforbrendt diesel, gjerne brunnet feil timing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...